Jump to content

Edit History

bjoris

bjoris

Jo mer en leser jo mer skeptisk blir en jo, heller mot blybatteri. Er ikke fornøyd med holdbarheten på AGM batteriene jeg kjøpte i seilbåten, etter 5-6 år viser de svakhetstegn og de har aldri vært under 12.4 volt! Alltid ladet dem opp etter bruk og så ikke hatt på laderen mer enn av og til om båten har ligget lengre uten bruk, altså ikke hatt på landstrøm hele tiden pga fare for tæring. De har ok hvilespenning fortsatt på oppmot 13 volt, ned til 12.8 etter noen uker uten lading, men spenningen faller mer enn før f.eks når en starter varmeren, før falt de kanskje til 12.6, nå har jeg sett den helt nede på 12.25 under samme øvelse. Båten er solgt og kjøper er gjort kjent med dette, just for the record!

 

Nei, det spørs om ikke jeg bare setter på to forbruksbatteri fra Biltema til ca 2.800 så får vi se om det kommer ting som passer med direkte inn i systemet slik at en slipper å enten ta mastergrad i problemstilligene rundt gml ladeteknologi møter ny batteriteknologi eller ta en sjanse med ting som potensielt er en fare for liv og helse... eller iallefall pengeboken:)

 

Det må påpekes her at vi skal ikke på lange turer med båten eller ligge ukesvis på svai, det blir neppe mer enn 1 døgn med kjøleskap en TV og litt lys og varmer, det vil nok 2 100 ah blyibatteri takle greit

 

Så leste jeg en tråd her på BP om batteriet fra Biltema, mja, det var jo veldig dårlige erfaringer også med sølv-kalsium batterier...

 

 

bjoris

bjoris

Jo mer en leser jo mer skeptisk blir en jo, heller mot blybatteri. Er ikke fornøyd med holdbarheten på AGM batteriene jeg kjøpte i seilbåten, etter 5-6 år viser de svakhetstegn og de har aldri vært under 12.4 volt! Alltid ladet dem opp etter bruk og så ikke hatt på laderen mer enn av og til om båten har ligget lengre uten bruk, altså ikke hatt på landstrøm hele tiden pga fare for tæring. De har ok hvilespenning fortsatt på oppmot 13 volt, ned til 12.8 etter noen uker uten lading, men spenningen faller mer enn før f.eks når en starter varmeren, før falt de kanskje til 12.6, nå har jeg sett den helt nede på 12.25 under samme øvelse. Båten er solgt og kjøper er gjort kjent med dette, just for the record!

 

Nei, det spørs om ikke jeg bare setter på to forbruksbatteri fra Biltema til ca 2.800 så får vi se om det kommer ting som passer med direkte inn i systemet slik at en slipper å enten ta mastergrad i problemstilligene rundt gml ladeteknologi møter ny batteriteknologi eller ta en sjanse med ting som potensielt er en fare for liv og helse... eller iallefall pengeboken:)

 

Det må påpekes her at vi skal ikke på lange turer med båten eller ligge ukesvis på svai, det blir neppe mer enn 1 døgn med kjøleskap en TV og litt lys og varmer, det vil nok 2 100 ah blyibatteri takle greit

 

 

bjoris

bjoris

Jo mer en leser jo mer skeptisk blir en jo, heller mot blybatteri. Er ikke fornøyd med holdbarheten på AGM batteriene jeg kjøpte i seilbåten, etter 5-6 år viser de svakhetstegn og de har aldri vært under 12.4 volt! Alltid ladet dem opp etter bruk og så ikke hatt på laderen mer enn av og til om båten har ligget lengre uten bruk, altså ikke hatt på landstrøm hele tiden pga fare for tæring.

 

Nei, det spørs om ikke jeg bare setter på to forbruksbatteri fra Biltema til ca 2.800 så får vi se om det kommer ting som passer med direkte inn i systemet slik at en slipper å enten ta mastergrad i problemstilligene rundt gml ladeteknologi møter ny batteriteknologi eller ta en sjanse med ting som potensielt er en fare for liv og helse... eller iallefall pengeboken:)

 

Det må påpekes her at vi skal ikke på lange turer med båten eller ligge ukesvis på svai, det blir neppe mer enn 1 døgn med kjøleskap en TV og litt lys og varmer, det vil nok 2 100 ah blyibatteri takle greit

 

 



×
×
  • Create New...