Jump to content

Noen som vet hvor man kan få kjøpt "fenderfeste" som avbildet?

CGM

Recommended Posts

Så ikke særlig smart ut etter min mening! I marinen var jeg ansvarlig for tauverk ombord og vi var nøye med bensling på tau som lå over ripa. En slangebit gjorde nytten. borret to hull i hver ende og tredde flaggline igjennom, så var det bare å binde det fast i trossa/tauet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Likte disse jeg, sparer teakripa og man skal jo ha fendere på begge båter som skal ligge longside.

Blir det gnissing mot metall da, har man kjøpt for små fendere i utgangspunkted eller hengt dem helt feil !

Kan kjøpes fra England her :Fender Hooks

Redigert av Trawler 42 (see edit history)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Lars H. skrev for 2 timer siden:

190 dollar? Da foretrekker jeg et dobbelt halvstikk på rekken, - gratis!

Heilt einig. Denne ser eg ikkje heilt det store med eg heller. Men kanskje i sjeldne tilfelle? Og so er det vel den fordelen ein får ligge åleine, om ein ikkje har store fendrar, eller ei tjukk fenderlist.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
11 hours ago, Lars H. said:

190 dollar? Da foretrekker jeg et dobbelt halvstikk på rekken, - gratis!

Like..  synes det er mye stiligere med en hvit flaggline og dobbel halvstikk.. er gnissing et problem så lag en smekker bensling! Syns de greiene der ser jalla ut. Men så er jo jeg konservetiv og liker klassisk sjømanskap og stil

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest Avmønstret#

Sååå... henger den bare over rekka? 

Fin til pynt da. Men når en virkelig har bruk for fendere så tror jeg jaggu jeg hadde knytt fast uansett. 

Hender jo at en er uheldig og får vind og sjø fra mindre fordelaktig retning når en ligger fendra mot ei brygge. Og da er det jo relativt vanlig at en kan få ganske kraftige rykk og napp i fendertauene. Tror jeg hadde vært fenderløs ganske kjapt med den patenten. Men i stilla vil det vel fungere. 

Teoretisk kan nok et dobbelt havstikk sette seg godt fast, men jeg har da brukt det til å feste fenderne på rekken siden jeg kjøpte båten i 1987 og har aldri hatt problemer med å justere opphenget. I andre tilfeller med ekstremt hardt trekk i tampen, kan jeg være enig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 14 minutter siden:

Teoretisk kan nok et dobbelt havstikk sette seg godt fast, men jeg har da brukt det til å feste fenderne på rekken siden jeg kjøpte båten i 1987 og har aldri hatt problemer med å justere opphenget. I andre tilfeller med ekstremt hardt trekk i tampen, kan jeg være enig.

Syns det hjelper mot "oppstramming" om jeg slår havlstikket rundt hva det nå måtte være en fester i, i stedet for rundt eget tau. 

Man kan jo ta tauet rund rekka og slå dobbelt halvstikk rundt egen part. Men det enkleste, og etter hva jeg har observert mest vanlige, er helt klart å slå dobbelt halvstikk rundt rekka. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...