CGM Startet 20.November.2018 Del på Facebook Startet 20.November.2018 Ser endel båter har feste til fender som man henger på dollbord. noen som vet hva det kalles og hvor det kan kjøpes? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Nei, men ikke legg deg ved siden av meg med de derre metallbøylene :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Søk på yatch fender hook på Google. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Bigmac skrev 58 minutter siden: Nei, men ikke legg deg ved siden av meg med de derre metallbøylene :) Tenkte akkurat det samme. Ser lekkert ut når en har lite bruk for fendere. Må vekk i en drittfart om fenderne plutselig må gjøre nytta si. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Så ikke særlig smart ut etter min mening! I marinen var jeg ansvarlig for tauverk ombord og vi var nøye med bensling på tau som lå over ripa. En slangebit gjorde nytten. borret to hull i hver ende og tredde flaggline igjennom, så var det bare å binde det fast i trossa/tauet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Trawler 42 Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 (redigert) Likte disse jeg, sparer teakripa og man skal jo ha fendere på begge båter som skal ligge longside. Blir det gnissing mot metall da, har man kjøpt for små fendere i utgangspunkted eller hengt dem helt feil ! Kan kjøpes fra England her :Fender Hooks Redigert 20.November.2018 av Trawler 42 (see edit history) Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Fjordgubbe Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Likte den definitivt ikkje. Faktisk den mest håplause eg har sett! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 (redigert) Desse er faktsk helt geniale. Har dei på en yatch jeg bruker å jobbe på. Du kan plassere fenderene akkurat dit du trenger dei, det kan man som regel ikke om man er nødt å bruke pullert eller lignende for å feste dei. Du får jo dei uten desse bøylene på også, våres er uten bøyler mener jeg på. Redigert 20.November.2018 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 Søk på "fender hook boat". Finnes også for de med rekke i stål. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 Den siste på bildet der, for rekke i stål, den likte jeg veldig godt, er det noen med nettbutikk som selger slike? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 6 minutes ago, Nimbus4 said: Den siste på bildet der, for rekke i stål, den likte jeg veldig godt, er det noen med nettbutikk som selger slike? Ehhh... Ser ut til at den koster 190 Dollar! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 190 dollar? Da foretrekker jeg et dobbelt halvstikk på rekken, - gratis! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alidal Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 Eller denne: https://www.baatsaum.no/tjenester/rahk-fenderholder/ Koster kr. 250,- Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 Men fins det noe lignende å få tak i? De i plast, er praktiske, men sklir lett bakover på rekka. Den du viser til der alidal ser bra ut, men jeg skulle gjerne hatt noe som har litt mere feste på rekka. Klart en dobbel halvstikk er jo ikke å forakte Lars...:) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 (redigert) Lars H. skrev for 2 timer siden: 190 dollar? Da foretrekker jeg et dobbelt halvstikk på rekken, - gratis! Heilt einig. Denne ser eg ikkje heilt det store med eg heller. Men kanskje i sjeldne tilfelle? Og so er det vel den fordelen ein får ligge åleine, om ein ikkje har store fendrar, eller ei tjukk fenderlist. Redigert 21.November.2018 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 11 hours ago, Lars H. said: 190 dollar? Da foretrekker jeg et dobbelt halvstikk på rekken, - gratis! Like.. synes det er mye stiligere med en hvit flaggline og dobbel halvstikk.. er gnissing et problem så lag en smekker bensling! Syns de greiene der ser jalla ut. Men så er jo jeg konservetiv og liker klassisk sjømanskap og stil Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Sååå... henger den bare over rekka? Fin til pynt da. Men når en virkelig har bruk for fendere så tror jeg jaggu jeg hadde knytt fast uansett. Hender jo at en er uheldig og får vind og sjø fra mindre fordelaktig retning når en ligger fendra mot ei brygge. Og da er det jo relativt vanlig at en kan få ganske kraftige rykk og napp i fendertauene. Tror jeg hadde vært fenderløs ganske kjapt med den patenten. Men i stilla vil det vel fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Nimbus4 skrev for 22 timer siden: . Klart en dobbel halvstikk er jo ikke å forakte Lars...:) Dobbelt halvstikk kan sette seg godt, vil anbefale Muleknop med slipp Lånt herfra Offentlig eiendom, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=267834 Noe for en hver smak her Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Teoretisk kan nok et dobbelt havstikk sette seg godt fast, men jeg har da brukt det til å feste fenderne på rekken siden jeg kjøpte båten i 1987 og har aldri hatt problemer med å justere opphenget. I andre tilfeller med ekstremt hardt trekk i tampen, kan jeg være enig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Lars H. skrev 14 minutter siden: Teoretisk kan nok et dobbelt havstikk sette seg godt fast, men jeg har da brukt det til å feste fenderne på rekken siden jeg kjøpte båten i 1987 og har aldri hatt problemer med å justere opphenget. I andre tilfeller med ekstremt hardt trekk i tampen, kan jeg være enig. Syns det hjelper mot "oppstramming" om jeg slår havlstikket rundt hva det nå måtte være en fester i, i stedet for rundt eget tau. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Ja, er det noen annen måte å gjøre det på? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Man kan jo ta tauet rund rekka og slå dobbelt halvstikk rundt egen part. Men det enkleste, og etter hva jeg har observert mest vanlige, er helt klart å slå dobbelt halvstikk rundt rekka. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Ja, det er slik jeg har gjort det i 31 år, - og det funker! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Roger jo skrev for 13 timer siden: Dobbelt halvstikk kan sette seg godt, vil anbefale Muleknop med slipp Lånt herfra Offentlig eiendom, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=267834 Noe for en hver smak her Kalles også for smugglerstikk eller Dick Turpins knop Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.