Maxiguten Startet 20.November.2018 Link til dette innlegget Startet 20.November.2018 (redigert) Vi er to kamerater som nettopp har kjøpt en Maxi 77 ilag. Den har et rødsprit kokeapparat, men vi ønsker oss noe som kan varme båten litt mer effektivt og uten "eksos" fra rødspriten. Vi har sett på dieselvarmere fra eBay. Fordeler med disse er at de kan brukes til å tørke ut av båten i tillegg til at de varmer eksosfritt. Er det noen som har erfaringer med slike, eventuelt har andre ideer? Båten har VP MD5 innenbords. Har derfor nok strøm. Er interessert i gode løsninger som ikke koster for mye. https://www.ebay.com/itm/12V-2KW-Air-diesel-Fuel-Heater-PLANAR-for-Trucks-Boats-Bus-Car-Motor-home/312278572484?hash=item48b540ddc4:g:WbQAAOSwVE9b0EKu:rk:1:pf:0 Redigert 20.November.2018 av 15åring med Maxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Hei, og velkommen til BP. Den minste pottebrennaren du får tak i. T.d. Reflex. Dickinson har gode omnar, men dei varmar nok for mykje til dykkar båt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Maxiguten Svart 20.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 De ligger nok litt over oss i pris også. Fordelen med dieselvarmeren er at den har veldig lav pris. Rundt 2000kr. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 En dieselvarmer er nok et godt valg. Men de bruker endel strøm, så om du skal bruke den med motoren avstengt bør du har litt batterikapasitet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maxiguten Svart 20.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Har ca. 75 amp trur eg. Den kommer til å bli brukt mest på kveldstid. Om vi må starte motoren en stund. er ikke det krise Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 (redigert) Tror ikke det er så mye erfaring foreløpig å finne her på BP av disse kinavarmerene. Det er vel først i år at folk er begynt å handle direkte fra kina. Men du skal være obs på at kineserne er veldig gode på å lage produkter men de er også best i verden på å kopiere. Mao så får du både topp produkter og også direkte dritt. Så velg butikk med omhu. En ting jeg har sett er at når de oppgir effekt så kan de nok ta litt hardt i. Redigert 20.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Parafinlampe for kosen, dunjakke for varmen. Dere er for unge til å bruke penger på komfort ? Sitér dette innlegget Link to post
Maxiguten Svart 20.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Vi er klar over at effekten kan være noe overdrevet. 2kw holder vanligvis opp til 32 fot. Vår er 25, så tror det holder. Hadde vært optimalt å funnet en butikk som spesifikt selger varmere. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 75 amp blybatteri, da kan du tappe det for halvparten før det er flatt. jeg har inntrykk av at mange Kina-varmere ikke er komplette mtp monteringsutstyr, som eksosgjennomføring, lufteslange mm. Da baller det på seg. Innbiller meg at det var en norsk butikk som solgte slike. Ligner på webasto. Bluemarlin.no. Da har du jo norske garantier. Et alternativ er wallas kokeplate, safeflame 1000, med varmelokk. Men finnes kun brukt på finn.no. Dog vet jeg ikke om det passer i bysseløsningen på 77. Sitér dette innlegget Link to post
Maxiguten Svart 20.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Eureka skrev 3 minutter siden: 75 amp blybatteri, da kan du tappe det for halvparten før det er flatt. jeg har inntrykk av at mange Kina-varmere ikke er komplette mtp monteringsutstyr, som eksosgjennomføring, lufteslange mm. Da baller det på seg. Innbiller meg at det var en norsk butikk som solgte slike. Ligner på webasto. Bluemarlin.no. Da har du jo norske garantier. Et alternativ er wallas kokeplate, safeflame 1000, med varmelokk. Men finnes kun brukt på finn.no. Dog vet jeg ikke om det passer i bysseløsningen på 77. Kan nok tappe opp til 80% Har eget startbatteri, så er ikke noe problem å starte den etterpå for å lade. Etter oversikten står det at alt er inkludert, unntatt eksosgjennomføring. Slange, pumpe, monteringssett ol skal vere med. Skal sjekke kokeplaten ut. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Hei. Wallas Service i Ålesund er kongen av Wallas. Fra han kan du helt sikkert få gode råd. Det ligger noen brukte Wallas på finn og disse kan du få tol en kurant pris. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Klyven Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 ydalir skrev 25 minutter siden: Parafinlampe for kosen, dunjakke for varmen. Dere er for unge til å bruke penger på komfort ? Jeg vil ikke kalle dieselvarmer for komfort. Det er nesten essensielt når man skal på lengre turer med variert vær, der du ikke får tørket ut båten eller bagasjen. Det vil si at turen kan bli en tragedie og alle blir sure. Når man bor på vestlandet har vi erfart dette. Men hvis du tenker på det koster en skikkelig varm og god dunjakke ofte mer enn 6000 kr, og når vi må ha to i tillegg er det 100% verdt det med dieselvarmer til ca. 2-4000 kr. Det er en nødvendig investering i en ikke helt tett båt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 På FB finner du en egen gruppe som vel rett og slett heter "Kinavarmere" mener jeg å huske. Mange som har delt erfaringer der. Er vanskelig å komme unna disse varmerne mtp hvor billige de er. Men ville nok også satt av penger til ett forbruksbatteri til, og hadde nok ikke satset på å tappe 80% annet enn ved krise. Tror 50% er en bedre tommelfingerregel :-) Sitér dette innlegget Link to post
Maxiguten Svart 20.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Pinkvin skrev 9 minutter siden: På FB finner du en egen gruppe som vel rett og slett heter "Kinavarmere" mener jeg å huske. Mange som har delt erfaringer der. Er vanskelig å komme unna disse varmerne mtp hvor billige de er. Men ville nok også satt av penger til ett forbruksbatteri til, og hadde nok ikke satset på å tappe 80% annet enn ved krise. Tror 50% er en bedre tommelfingerregel :-) Tusen takk. Dette skal jeg sjekke opp i. Om det blir problem med batterikapasiteten så tenker jeg at evt. innkjøp av nytt batteri skjer etter en stund. Då har vi litt peiling på det. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 (redigert) 15åring med Maxi skrev for 2 timer siden: Tusen takk. Dette skal jeg sjekke opp i. Om det blir problem med batterikapasiteten så tenker jeg at evt. innkjøp av nytt batteri skjer etter en stund. Då har vi litt peiling på det. Har du syrebatteri? Om det er det så bør du absolutt ikke tappe det så langt ned. Du forkorter levetiden for batteriet drastisk da. Du tar rett og slett livet av det. Bare det å tappe slike batterier mer en 50% gir meg skikkelig vondt i magen. Om det holder med 2kw, tja det er jeg slettes ikke sikker på.. Redigert 20.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Enig med Ask, ville ha satset på pottebrenner. Bruker ikke strøm og gir en jevn og driftsikker varme. Med pottebrenner er det en fordel med H-pipe i tilfelle sterk vind, men selv enkel pipehatt fungerer greit så lenge det ikke stormer. Dumt å tappe ned batteriet mer enn nødvendig, så skulle du velge dieseldrevet luftvarmer ville jeg sterkt vurdert å supplere med mer eller større batterier. Ser det ligger en liten Refleks på finn.no til 3500kr, komplett med pipe. Kanskje prutbar pris? Ellers kan slike Facebooksider som f.eks. Os: kjøp, salg og bytte være en plass å lete. Eldre og fungerende pottebrennere av mindre type har jeg sett blitt solgt lokalt for ned mot tusenlappen. En kollega solgte en slik som i annonsen for 1000kr i fjor vår. Fungerende, med pipe og alt. Ikke det at det flommer over av dem, men du skal ikke se bort fra at gammelkarene på kaien vet om slikt til salgs til en grei sum. Fordelene med pottebrenner (slik jeg ser det) er at de ikke bruker strøm, ikke har vifter og motorer som må skiftes ut og kun trenger svært enkelt vedlikehold. Bakdelen, i forhold til dieseldrevet luftvarmer, er at pottebrenneren ikke sprer varmlufta slik som dieselvarmere gjør. Med andre ord blir det raskere jevn varme med dieselvarmer med et par-tre utblås gunstig plassert. Med pottebrenner vil varmen i hovedsak stige for så å fylle rommet etter hvert som mer og mer luft varmes opp, men noe luftstrømmer vil det likevel bli på grunn av konveksjonseffekten (lufta mellom brennkammeret og yttre skall på ovnen varmes opp og stiger raskt, denne presses så ut luftehullene i toppen av ovnen, noe jeg har prøvd å illustrere på bildet av min ovn under). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Enig i pottebrenner hvis man er heldig og finner en komplett til grei pris, men at det er relativt sjeldent er ikke til å komme unna... Lå selv inne med søk på Finn i ganske mange måneder før det "kom en min vei". Og når jeg hadde byttet alt som måtte byttes så var det ikke sååå billig til slutt tross alt. Er dyre deler til disse. Kunne nok fått kjøpt et par Kinavarmere og enda litt til når sluttregninga var på plass. En ulempe med pottebrenner ifht Kinabrenner er det typiske "varm i toppen, kald på beina" en får med sånne ovner. Hjelper en del med en vifte, men uansett, blir en del grader i forskjell. Utover det er pottebrennere på alle måter ett bedre valg. Bedre kvalitet, bruker ikke strøm, enkel teknologi og varmer som juling, men dyrt (med rette). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Hvis man oppholder seg i lengre tider i båten så er vel pottebrenner veien å gå. Ellers virker 'vanlig' dieselbrenner av Webasto/Eber/Planar/Wallas/i verste fall "KjingKjong" som et greit valg for de fleste. Plassering er jo også av viktighet ift valg når det gjelder en såpass liten båt som Maxi 77. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Martine29f skrev for 3 timer siden: Hei. Wallas Service i Ålesund er kongen av Wallas. Septer, krone og hermelinskåpe kan sendes til min adresse Eureka skrev for 3 timer siden: Et alternativ er wallas kokeplate, safeflame 1000, med varmelokk. Men finnes kun brukt på finn.no. Dog vet jeg ikke om det passer i bysseløsningen på 77. Har ikke du en Wallas 1200 (1000 med viftelokk) i din Comfort 30 Eureka? Og den har vel gjort nytten så langt har jeg et inntrykk av. Etter det jeg ser er det plass til Wallas i samme utsparingen i byssa der spritapparatet står. Fordelene med Wallas bysser er at du får 2 i 1. Kokeapparat når du skal varme mat, og når du legger ned viftelokket har du en varmer. Ingen åpne flammer, og den sørger for at luften blir sirkulert og fuktig luft forsvinner ut av båten. Og så bruker de nesten ikke strøm; 0,5-0,6 A som varmeapparat. Altså langt mindre enn kinavarmerne. Jeg har forøvrig liggende flere 1200 som ikke er lagt ut på finn enda, og en helt ubrukt 120 (100x med viftelokk). Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 ? jeg har safeflame 1000 med varmelokk. Gjør nytten det. Koker god mat ombord og greit med varme. Er vel 1600w. Lager selvfølgelig litt mere støy, sammenlignet med en luftvarmer som gjemmes bort fra salongen. Luftvarmer med kanaler rundt i båten gir jo også bedre varmefordeling. Men alt har sin pris. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Lå selv inne med søk på Finn i ganske mange måneder før det "kom en min vei". Ja, tror nok de beste kjøpene blir hvis man er heldig og kommer over noen lokale som «bare skal få det bort» Bruker en PC-vifte til å spre varmen etter oppfyring, men når varmen først har spredd seg holder den seg uten vifta. Største fordelen med pottebrenner tenker jeg er at den ikke bruker strøm og ikke trenger vedlikehold/service i like stor grad som luftvarmerne. Utenom det er luftvarmerne mer behagelige da de sprer varmen. Kunne fint tenkt meg en varmer til å varme opp dassene ombord de gangene jeg ligger uten landstrøm, men har jo da også batteribank stor nok til å drive varmeren. For trådstarters del; får dere ordnet dere mer strøm (slik at dere slipper å starte motoren så ofte for å lade) er nok ikke en luftvarmer til et par tusen en dum ide. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Tviler på at du finner en fornuftig måte å plassere en pottebrenner i en Maxi 77. Må nok ha en større båt for dette. Dermed er ikke pottebrenner et godt alternativ selvom det er mange fordeler med den. Har sett Maxi 77 med Wallas med varmelokk. Passet fint i i plassen til kokeapperatet. Med liten båt er sikkert dette det beste alternativet. Ulempen med Wallas er at det tar litt tid fra du slår på til platene blir varm. Det gjelder bare å innarbeidet vanen med at kokeapperatet er det første du slår på når det skal lages mat. Senere kan du fylle kaffekjelen eller begynne å forberede middagen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Santa_Claus skrev 9 minutter siden: Tviler på at du finner en fornuftig måte å plassere en pottebrenner i en Maxi 77........................... Jeg har hatt 2 stk 77er i mitt båtliv........tvivler også sterkt på hvor man plasserer en pottebrenner i en 77a (med pipe å alt!) Wallas / Thermo hadde en liten parafinbrenner for 30 år siden, den passet bra i en 77a....tror den var på 1000W eller noe såg ut så her (men jeg tror ikke den finnes på markedet lenger !) å hengte på ett skott Disse billige Kina-varmare har jeg ikke noe erfareing med ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Eureka Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 En liter vann koker 10-12 minutter etter at safeflamen min er skrudd på. En annen fordel med wallas med varmelokk er at varmelokket er en utmerket kjøkkenbenk. Sitér dette innlegget Link to post
Maxiguten Svart 21.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Denne Wallas safeflame virker interresant. Skal sjekke ut mer. Ønsker heldst å ikke kjøpe brukt varmer, så pottebrennerene blir dyre og vanselig å plassere. Tusen takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.