Jump to content

Varme i Maxi 77

Maxiguten

Recommended Posts

Er veldig fornøyd med min Wallas 1800 Sail. Trekker lite strøm og varmer godt. Eneste problemet med Wallas er prisen.

På grunn av prisen hadde jeg vurdert Planar/Autoterm hvis jeg skulle kjøpt ny, og heller kjøpt et større forbruksbatteri.

Ville kjøpt en pakke slik at du slipper å kjøpe inn mange løse deler etterpå.

https://marine-varmer.no/produkt/planar-2d-2kw-12v-marinepakke-medium/

https://www.servitek.no/produkt/autoterm-2-kw-12v-med-batpakke/

Forutsaett at det er plass, er omnen Hakkaninen linkar til eit svært godt val.

Min pottebrennar får diesel frå ein separat tank, type påhengsmotortank.

Tanken er plassert i eit stuerom, slik at det er fall til omnen.

Då treng ein ikkje ei pumpa til dieselen.

Dersom motoren er ferskvasskjølt kan du få ein liten lunk ved å montera ein s.k. defrostar.

Eg har det på mine motorar, og dei gjev ein god liten lunk når eg går for motor.

Ask

Har selv nettopp bestilt meg en kinavarmer og venter i spenning. Skal monteres i en Maxi Fenix :)

Den facebook-gruppa det refereres til tidligere her i tråden anbefales. Maaaaange nybegynnerspørsmål som går igjen der, men veldig mye nyttig info også. Ikke minst finner du engelsk manual der :lol:
Gruppa heter "Chinese Diesel vehicle air heaters - Troubleshooting & Parts sale", i alle fall den jeg er med i :)

Du må nok regne med å supplere litt ift. de pakkene du finner på Ebay, men du kommer langt rimeligere ut enn det meste kjøpt i Norge. Det er f.eks. ikke med skroggjennomføring til eksos, samt isolasjon til eksosslangen. Og så kommer du sikker til å trenge litt mer varmluftsslange, uten at jeg kjenner til hvordan Maxi 77 er innvendig.

Har fulgt med på den gruppen en måneds tid nå og alt i alt er folk meget fornøyd. Er noen som plages, men veldig ofte er det knyttet til dårlige installasjoner. 

Gunga Din skrev On 20.11.2018 at 23.01:

Jeg har hatt 2 stk 77er i mitt båtliv........tvivler også sterkt på hvor man plasserer en pottebrenner i en 77a (med pipe å alt!)

Wallas / Thermo hadde en liten parafinbrenner for 30 år siden, den passet bra i en 77a....tror den var på 1000W eller noe

såg ut så her (men jeg tror ikke den finnes på markedet lenger !) å hengte på ett skott

imag0106.jpg

Disse billige Kina-varmare har jeg ikke noe erfareing med !

_336408351.jpg

Og slik så Wallas 1600 ut. Denne er litt ombygd fra original. Øverst til høyre var det utblåsing av varme. Denne karen har hengt over et blindlokk så varmen kommer ut bak.  På baksiden er et spjeld som kunne stenges/åpnes med en spak som kommer ut nede under varmeren (bak). Gjennom et hull i skottet/veggen fikk man da varme i 2 rom. Smart og enkelt.

Savner egentlig litt denne, ville passe i mange mindre båter.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...