Jump to content

AIS-transponder - oppdaterte anbefalinger?

Guest Thostr

Recommended Posts

Noen som har investert i AIS-transponder og har erfaringer å dele? Ser det nylig er kommet en ny generasjon B/SO aka SO-TDMA, er et noe poeng på en seilbåt som har relativt lav fart? Kartplotter-integrasjon via NMEA 2000 er et must (Raymarine ES-serie-plotter). Lurer litt på Digital Yatching sin AIT1500N2K, kan få den for rundt 5k ser det ut til.

Anyone?

1 hour ago, Framtia said:

Viktigste grunn er at de sender med 5w, men også kjekt at de sender posisjon oftere.

Ja man er vel synlig lengre unna. Lurer på hvor mye strøm systemet egentlig bruker? Ser at disse radioene også støtter sparemodus på 2w så det er vel uansett ikke noe argument. Det med å sende posisjon oftere er vel ikke så viktig ift en seilbåt? Er kanskje mer pålitelig enn vanlig klasse B, siden den bruker samme protokoll som klasse A - men har ikke hørt om at dette er noe reelt problem.

Jeg har Raymarine over hele skuta, så en Raymarine 700 hadde vel vært det mest naturlige. Har AIS-splitter fra før (hyggelig oppdagelse, kun i bruk til FM så ledig for AIS) så virker unødvendig med denne. Om prisene hadde vært noe lavere for den gamle 650 så hadde det jo vært et relativt enkelt valg...

Tror jeg fant svaret selv her: 

"A class B transponder requires a special type of splitter with two intelligent switches that can detect the transmission or VHF, soit AIS, and disconnect the other device within a few milliseconds while the transmission begins. The cheap separators are only provided one single switch and must only be used with simple AIS receivers."

https://blog.francis-fustier.fr/en/transpondeur-ais-antenne-dediee-ou-splitter-dantenne/

Thostr skrev for 1 time siden:

Tror jeg fant svaret selv her: 

"A class B transponder requires a special type of splitter with two intelligent switches that can detect the transmission or VHF, soit AIS, and disconnect the other device within a few milliseconds while the transmission begins. The cheap separators are only provided one single switch and must only be used with simple AIS receivers."

https://blog.francis-fustier.fr/en/transpondeur-ais-antenne-dediee-ou-splitter-dantenne/

Dette fikk jeg opplyst fra Seatronic, og tok derfor arbeidet med å montere ekstra antenne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...