Guest Thostr Startet 20.November.2018 Link til dette innlegget Startet 20.November.2018 Noen som har investert i AIS-transponder og har erfaringer å dele? Ser det nylig er kommet en ny generasjon B/SO aka SO-TDMA, er et noe poeng på en seilbåt som har relativt lav fart? Kartplotter-integrasjon via NMEA 2000 er et must (Raymarine ES-serie-plotter). Lurer litt på Digital Yatching sin AIT1500N2K, kan få den for rundt 5k ser det ut til. Anyone? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Jeg hadde helt klart kjøpt SOTDMA... vurderer nesten å bytte, selv om den jeg har fungerer helt som den skal. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Thostr Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 4 minutes ago, Framtia said: Jeg hadde helt klart kjøpt SOTDMA... vurderer nesten å bytte, selv om den jeg har fungerer helt som den skal. Hvilke egenskaper med SO/TDMA er det du mener er så attraktive? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Jeg har Raymarine AIS 700, sammenkoblet med Seatalk til min e120 kartplotter. Veldig fornøyd med systemet! https://seatronic.no/elektronikk/ais-c-15/ais/raymarine-ais700-klasse-b-ais-sender-mottaker-med-antennesplitter Kan også lese om den nye AIS-klassen her: https://www.seilmagasinet.no/?article_id=48415 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Viktigste grunn er at de sender med 5w, men også kjekt at de sender posisjon oftere. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Thostr Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 1 hour ago, Framtia said: Viktigste grunn er at de sender med 5w, men også kjekt at de sender posisjon oftere. Ja man er vel synlig lengre unna. Lurer på hvor mye strøm systemet egentlig bruker? Ser at disse radioene også støtter sparemodus på 2w så det er vel uansett ikke noe argument. Det med å sende posisjon oftere er vel ikke så viktig ift en seilbåt? Er kanskje mer pålitelig enn vanlig klasse B, siden den bruker samme protokoll som klasse A - men har ikke hørt om at dette er noe reelt problem. Jeg har Raymarine over hele skuta, så en Raymarine 700 hadde vel vært det mest naturlige. Har AIS-splitter fra før (hyggelig oppdagelse, kun i bruk til FM så ledig for AIS) så virker unødvendig med denne. Om prisene hadde vært noe lavere for den gamle 650 så hadde det jo vært et relativt enkelt valg... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Oppdaget at AIS-splitteren jeg har kun er anbefalt for mottak (en Glomex-sak). Vil jeg kun få nedsatt kringkasting av AIS-signal eller vil AIS-sending overhodet ikke fungere? Ser at splittere kan koste en god del, og regner med at det er en grunn til det... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Tror jeg fant svaret selv her: "A class B transponder requires a special type of splitter with two intelligent switches that can detect the transmission or VHF, soit AIS, and disconnect the other device within a few milliseconds while the transmission begins. The cheap separators are only provided one single switch and must only be used with simple AIS receivers." https://blog.francis-fustier.fr/en/transpondeur-ais-antenne-dediee-ou-splitter-dantenne/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Mener å ha lest her at noen eller flere har vært plaget med disse splitterne. Konklusjon var vel at egen antenne var best. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 1 minute ago, Kjellg said: Mener å ha lest her at noen eller flere har vært plaget med disse splitterne. Konklusjon var vel at egen antenne var best. Ja, egen antenne gir jo redundans også. Og mer installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Thostr skrev 47 minutter siden: Ja, egen antenne gir jo redundans også. Og mer installasjon. Mere arbeid har du helt rett i Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Thostr skrev for 1 time siden: Tror jeg fant svaret selv her: "A class B transponder requires a special type of splitter with two intelligent switches that can detect the transmission or VHF, soit AIS, and disconnect the other device within a few milliseconds while the transmission begins. The cheap separators are only provided one single switch and must only be used with simple AIS receivers." https://blog.francis-fustier.fr/en/transpondeur-ais-antenne-dediee-ou-splitter-dantenne/ Dette fikk jeg opplyst fra Seatronic, og tok derfor arbeidet med å montere ekstra antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 On 11/22/2018 at 8:54 PM, Dreamer said: Dette fikk jeg opplyst fra Seatronic, og tok derfor arbeidet med å montere ekstra antenne. Tenker jeg går denne ruten også, antenne på pushpit. Blir faktisk en enklere installasjon totalt sett også, har plass i akterskott til hele installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Og en annen ting, har sett lavpris / muligens tvilsomme rene kina ais`er med ais «nødknapp» hvorfor har ikke de seriøse ais firmaene også fått på en slik i de nyeste modeller ? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.