Rodal Startet 20.November.2018 Link til dette innlegget Startet 20.November.2018 Har lenge tenkt på og kjøpe naboen sin 20fots basbåt. Tanken er å lage en teinebåt/snurrevad og lage rorhus på den, men det er visse ting jeg er redd for og en ting er stabiliteten, hvordan blir den. rorhuset skal bygges i kryssfiner. og muligens nokre lag med glassfiber, hva veger noe slikt, og hva vil det koste og bygge et rorhus? Ca samme størrelse som rorhuset på en Tobias 23 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 (redigert) Vanskelige spørsmål du stiller. Stabiliteten kan ikke jeg svare på,men når det gjelder vekten på et rorhus som på Tobias 23: Tobias 23 Kaptein leveres både uten, og med forskjellige rorhus. Leverandøren kan derfor helt sikkert gi deg nøyaktig vekt på disse rorhusene. Om du bygger selv avhenger det av tykkelse på plater, hvor mange lag glassfiber osv. Om fabrikken vil gi deg måltegningene av sine rorhus, kan du ut i fra det prøve å regne deg fram til vekten på et selvbygget rorhus. Redigert 21.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Forskjellen på Tobias etc og den du har er plassering av motor. De har ofte et flush dekk mens du har en ganske så stor motorkasse? Skal du lage hus over den samt et lite krypinn blir det gjerne ikke mye dekksplass igjen. Kanskje et kompromiss? Kanskje produsenten av den båten har ide hvordan lage til et lite hus? De eksisterer ennå. Her er link til bilder fra produsentens hjemmeside. http://www.jemar.no/about-us/picture-gallery Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Gudrun skrev On 21.11.2018 at 6.32: Forskjellen på Tobias etc og den du har er plassering av motor. De har ofte et flush dekk mens du har en ganske så stor motorkasse? Vis hele sitatet Det stemmer. Alle de Tobiasbåtene trådstarter har avbildet har motoren under et flush dekk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Jeg tror dette styrhuset blir i vegen på en Basbåt! Den er vel også en god del smalere enn Tobias båtene. Ville gått får en Malo22 eller lignende om jeg var deg. Men spørs hva du ønsker å oppnå!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gudrun Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 (redigert) Under her er en 22 foter med hus satt på i ettertid. Dørken er hevet så den har blitt selvlensende med motor under dekk og fått en skikkelig solid rekke rundt (ser skikkelig profft ut). Men det går med en himla mye arbeid (og penger) for å fullføre en slik jobb skikkelig og spørs hva du sitter igjen med når du er ferdig? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=133765014 -morten- sitt forslag er ikke dumt å ta med seg.. Redigert 21.November.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 https://www.kystbua.no/produkt/styrehus/komplett-styrhus Tror jeg hadde gått for noe slikt skulle jeg hatt styrhus på en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 (redigert) Bruflaat skrev On 21.11.2018 at 10.52: https://www.kystbua.no/produkt/styrehus/komplett-styrhus Tror jeg hadde gått for noe slikt skulle jeg hatt styrhus på en slik båt. Vis hele sitatet Dette så da voldsomt bra ut. Hadde ikke forundret meg om prisen var det dobbelte. ( Eller tredoble. Vi snakker båt). Legger man i tillegg inn ei vifte som tar varme fra motoren/kjølevannet, så blir det jo helt konge i forhold til en åpen båt. Redigert 21.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.