Hosse Startet 21.November.2018 Link til dette innlegget Startet 21.November.2018 Da har jeg kjøpt meg problemer på ny her. Har kjøpt en Bavaria 27 Sport uten den ene frontruten. Den knuste tidligere i sommer. Nå er jeg på jakt etter noen som kan hjelpe meg å få inn en Lexan rute, med sånn ripebeskyttende folie på utsiden, til en "hyggelig" pris. Noen som har tips? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Trodde Lexan (polycarbonat) av temmelig bestandig mot riper i seg selv, og ikke behøvde ekstra beskyttelse ? Det er jo dette som brukes utvendig på skuddsikre glass, men det er kanskje folie utenpå der også ? Hva består denne folien av ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 (redigert) Lag deg en mal. Dra til en glassmester og få han til å lage et laminert glass i samme størrelse, så er du kvitt ripeproblemet. Koster ikke stort mer enn polycarbonat. Om det er gummilst som er innrammingen, får du med det også. Du setter det enkelt inn selv (mange videoer på YouTube som viser hvordan det gjøres). Forutsetningen for det jeg foreslår er at ruten er helt slett og ikke krummer på noe vis. Redigert 21.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Jannmar skrev for 14 timer siden: Forutsetningen for det jeg foreslår er at ruten er helt slett og ikke krummer på noe vis. Ser av bilder på nettet at Baviara 27 Sport har krummet frontrute, og da går ikke den løsningen jeg foreslo. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 22.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Heisann Stemmer. Den ruten en veldig krummet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Sjekk tidligere tråder om hva som er bestandig. Polycarbonat er ikke bestandig mot sollys over tid, ei heller ripesikkert. Om man har ripesikker overflate på polycarbonat, så sinkes oppsprekkingen. Skriver ut fra egen erfaring. Hulda har 8 mm polycarbonat fra GE med ripesikker overflate. Som sagt, temaet er grundig belyst her på baatplassen tidligere. Eneste grunnen til å bruke polycarbonat er om du trenger en skuddsikker rute. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Hva er det som brukes stort sett da? På min eldre Askeladd er rutene omtrent like klare som om den var ny, ikke noe grått eller riper Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
fjordgrynt Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Vel, Spitfire hadde cockpit i plexiglass ( polymetylakrylat) såvidt jeg vet. Ellers selger Biltema noe de kaller "plastglass", presset styren-akrylnitril (SAN). Egnet til drivhus osv. blir det påstått. Kanskje det hadde funket ? Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 23.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Jeg tror at Lexan er veien å gå. Dersom man får den med en tynn film på utsiden er det også mulig å polere bort riper og sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Hosse skrev for 3 timer siden: Jeg tror at Lexan er veien å gå. Dersom man får den med en tynn film på utsiden er det også mulig å polere bort riper og sånn. Er det noe du tror, eller er det noe du vet? I såfall, fint med en prosedyre og produkter for polering. Riper er ikke noe problem, har ikke en eneste ripe. Men rutene krakelerer i solen. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 24.November.2018 Link til dette innlegget Svart 24.November.2018 (redigert) Hosse skrev for 19 timer siden: Jeg tror at Lexan er veien å gå. Dersom man får den med en tynn film på utsiden er det også mulig å polere bort riper og sånn. Ja, det er det mest fornuftige, tror jeg. Men det er denne tynne filmen du stadig henviser til som forvirrer litt. Alle slike plastplater - Lexan eller andre, leveres med en beskyttelsesfolie som må fjernes før bruk. Er det denne du mener med "tynn film på utsiden" ? Redigert 24.November.2018 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2018 Link til dette innlegget Svart 24.November.2018 Nei, det er en ripesikker overflate. Og den fungerer meget bra. Men etter noen år begynner uansett Lexan å krakkelere på grunn av solen. Til slutt blir ruten helt hvit. Det tar noen år. Vår Lexan er topp produkt fra GE og meget dyr den gangen. Som skrevet over, tro kan man gjøre i kirken, her på baatplassen var det en tråd for en del år siden som tok for seg pro og kontra for en rekke av disse plastmaterialene. Og pro for Lexan (polycarbonat) var styrken og evnen til å ta bearbeiding, ikke holdbarheten. Jeg sagde til alle vinduene våre med vippesag, gikk helt flott. Bare å søke opp, så får man eksakte svar. Lurer på om det er @REM som var spesialisten den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 24.November.2018 Link til dette innlegget Svart 24.November.2018 (redigert) Hulda skrev 46 minutter siden: Nei, det er en ripesikker overflate. Og den fungerer meget bra. Men etter noen år begynner uansett Lexan å krakkelere på grunn av solen. Til slutt blir ruten helt hvit. Det tar noen år. Vår Lexan er topp produkt fra GE og meget dyr den gangen. @REM Rare greier, jeg kjørte Mercedes feltvogn i ett års tid på Balkan for tjue år siden - det var polycarbonat både innvendig og ute, og imellom herdet glass for å beskytte oss fra sinte xxxxxx - det er graderte opplysninger - ennå, men rutene var klare og fine. Hmm ... Redigert 24.November.2018 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2018 Link til dette innlegget Svart 24.November.2018 Har du alder på de rutene? Lexan ramler ikke fra hverandre på de første tre årene. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 28.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 @Hulda @fjordgrynt Jeg referer til det selgeren sa når jeg tok over båten. Han hadde snakket med glassmester som sa at Lexan var veien å gå, men også sammen med en tynn film som de satte på utsiden av glasset. Denne filmen gjorde det motstandsdyktig mot riper, men var også polerbar dersom man får riper. Vet selvsagt ikke om dette stemmer, men ser ingen grunn til at han skulle funnet på noe sånn:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Du må nesten lese hva jeg skriver. Jeg skriver at GE Lexan med ripesikker overflate er ripesikker. Lexan (polycarbonat) er ikke sikker mot krakelering som følge av sollys. Kan jeg skrive det klarere? Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Hei! Tore hos Asker og Bærum Glasservice har lang erfaring med båtglass og blir brukt mye av forsikringsselskapene, han er også en skikkelig båtmann. Nettside : www.abglass.no Tlf: 90 64 50 00 Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 (redigert) @Louise VTusen takk! Skal absolutt ta kontakt med Tore:-) Redigert 4.Desember.2018 av Hosse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Jeg har snakket med en annen glassmester nå som skal komme å se på båten. De har jobbet mye med Lexan på veteranbiler og båter fra før. Han anbefalte også denne Clear Plex filmen (endelig fikk jeg navnet på den) på utsiden av Lexan ruten. Dette måtte man ha for å beskytte Lexanen mot vindusviskere, sollys (som gjør glasset hvitt og matt) og eventuelle andre skader. Filmen kunne lett byttes etter noen år. Spent på å se prisen på alt. Sitér dette innlegget Link to post
Scandgutt Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 Hei Hosse. Hva ble enden på visa her? Fikk du pris på Lexan? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.