Jump to content

Tips på glassmester i Oslo/Akershus som kan sette inn en Lexan rute?

Hosse

Recommended Posts

Lag deg en mal. Dra til en glassmester og få han til å lage et laminert glass i samme størrelse, så er du kvitt ripeproblemet. Koster ikke stort mer enn polycarbonat. Om det er gummilst som er innrammingen, får du med det også. Du setter det enkelt inn selv (mange videoer på YouTube som viser hvordan det gjøres).

Forutsetningen for det jeg foreslår er at ruten er helt slett og ikke krummer på noe vis.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Sjekk tidligere tråder om hva som er bestandig. Polycarbonat er ikke bestandig mot sollys over tid, ei heller ripesikkert. Om man har ripesikker overflate på polycarbonat, så sinkes oppsprekkingen. Skriver ut fra egen erfaring. Hulda har 8 mm polycarbonat fra GE med ripesikker overflate. Som sagt, temaet er grundig belyst her på baatplassen tidligere. Eneste grunnen til å bruke polycarbonat er om du trenger en skuddsikker rute.

Hosse skrev for 19 timer siden:

Jeg tror at Lexan er veien å gå. Dersom man får den med en tynn film på utsiden er det også mulig å polere bort riper og sånn.

Ja, det er det mest fornuftige, tror jeg. Men det er denne tynne filmen du stadig henviser til som forvirrer litt. Alle slike plastplater - Lexan eller andre, leveres med en beskyttelsesfolie som må fjernes før bruk. Er det denne du mener  med "tynn film på utsiden" ?

Redigert av fjordgrynt (see edit history)

Nei, det er en ripesikker overflate. Og den fungerer meget bra. Men etter noen år begynner uansett Lexan å krakkelere på grunn av solen. Til slutt blir ruten helt hvit. Det tar noen år. Vår Lexan er topp produkt fra GE og meget dyr den gangen. Som skrevet over, tro kan man gjøre i kirken, her på baatplassen var det en tråd for en del år siden som tok for seg pro og kontra for en rekke av disse plastmaterialene. Og pro for Lexan (polycarbonat) var styrken og evnen til å ta bearbeiding, ikke holdbarheten. Jeg sagde til alle vinduene våre med vippesag, gikk helt flott. Bare å søke opp, så får man eksakte svar. Lurer på om det er @REM som var spesialisten den gangen.

Hulda skrev 46 minutter siden:

Nei, det er en ripesikker overflate. Og den fungerer meget bra. Men etter noen år begynner uansett Lexan å krakkelere på grunn av solen. Til slutt blir ruten helt hvit. Det tar noen år. Vår Lexan er topp produkt fra GE og meget dyr den gangen. @REM

Rare greier, jeg kjørte Mercedes feltvogn i ett års tid på Balkan for tjue år siden - det var polycarbonat både innvendig og ute, og imellom herdet glass for å beskytte oss fra sinte xxxxxx - det er graderte opplysninger - ennå, men rutene var klare og fine. Hmm ...

Redigert av fjordgrynt (see edit history)

@Hulda @fjordgrynt Jeg referer til det selgeren sa når jeg tok over båten. Han hadde snakket med glassmester som sa at Lexan var veien å gå, men også sammen med en tynn film som de satte på utsiden av glasset. Denne filmen gjorde det motstandsdyktig mot riper, men var også polerbar dersom man får riper. Vet selvsagt ikke om dette stemmer, men ser ingen grunn til at han skulle funnet på noe sånn:-)

Jeg har snakket med en annen glassmester nå som skal komme å se på båten. De har jobbet mye med Lexan på veteranbiler og båter fra før. Han anbefalte også denne Clear Plex filmen (endelig fikk jeg navnet på den) på utsiden av Lexan ruten. Dette måtte man ha for å beskytte Lexanen mot vindusviskere, sollys (som gjør glasset hvitt og matt) og eventuelle andre skader. Filmen kunne lett byttes etter noen år.

Spent på å se prisen på alt. 

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...