KNP Startet 21.November.2018 Link til dette innlegget Startet 21.November.2018 (redigert) Hei. har problemer med at kompasskursen på autopiloten bare viser enkelte grader. Feks. 011, 112, 188 og ingenting i mellom, dette gjør autopiloten ubrukelig. Nokon som har forslag til ka som kan forårsake dette?. Har prøvd å bytte kompasset. Redigert 21.November.2018 av KNP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Hvilken modell? Alder? Sitér dette innlegget Link to post
KNP Svart 21.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 Ttor skrev for 1 time siden: Hvilken modell? Alder? Raytheon st6000 årsmodell rundt 2000 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 (redigert) Har du sjekket at du ikke har magnetisk metall i nærheten av komplasset? Kabelen er også en sårbar del av disse, men du har vel også byttet den? Redigert 21.November.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 21.November.2018 Link til dette innlegget Svart 21.November.2018 (redigert) Jeg har en 6001. Sikkert ganske likt om du har siste utgave av 6000, (grått panel med stort display). Har du forsøkt å kalibrere kompasset? Framgangsmåte står i manualen. Selv opplever jeg at gradene er feil. Viser rett på nord og sør, men helt ute på øst og vest. Men den hopper ikke over noen grader. Virker nesten som din tror at du endrer mange grader i slengen. Selve kompasset er nok ikke problemet om du hadde problemer også før du byttet dette. Redigert 21.November.2018 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Jeg opplevde at to brett med øl gjorde utslag på et raymarine compass, så det skal ikke mye metal til før at ting endrer seg. Aluminimum er jo ikke magnetisk så man jo lure på hva det var. Prøvde å sette ølet tilbake og same feil. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Nei aluminium er ikke magnetisk ledende men det er en magnetisk skjerm og kan derfor forstyrre et magnetisk felt. Jeg har også en Raymarin autopilot fra 2006 og det kompasset som er med den er så dårlig at jeg måtte gi det opp selv med rate sensor montert er det totalt ubrukelig. Jeg har nå montert et ComNav GPS kompass og da fungerer autopiloten helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Det høres logisk ut. Kompass er plassert I sentrum av båten, 2 meter fremfor motor. Ølbrett plassert 5 cm foran compass (Vegg I mellom så tenkte ikke på dette I første omgang). Motor er jo den største magnetiske jernklumpen og denne ligger jo langskips I senterlinjen med ølbrettene. Ikke så rart at jordmagnetfeltet blir litt avbøyd rundt kompasset da. Sitér dette innlegget Link to post
KNP Svart 22.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Takker for alle svar. Har no funnet ut at det må ha noko med kabelen i mellom kurskomputer og fluxgatekompasset og gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.