finnmarken Startet 22.November.2018 Link til dette innlegget Startet 22.November.2018 Jeg har en slik koblet på vannslangene i båten. Noen som vet hvilken hensikt den har? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Den gir en stabil stråle I vannkranene I stedet for hakking og spruting. Og hindrer harde "start og stopp". Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Med en "moderne" trykkvannspumpe trenger du ikke akumulator tank . De går ned i hastighet når de får mottrykk... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Det utgjorde en forskjell for meg, jevnere trykk, og kan bruke mer vann før pumpen i det hele tatt starter. Slipper spytting og sprut i vasken, og ubehagelige overaskelser i dusjen . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
finnmarken Svart 22.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har hatt en slik i tidligere båter, og jeg synes forsåvidt heller ikke at dette fungerer optimalt. F eks så er det mye dårligere trykk i kjøkkenet enn på badene. Kanskje det hadde blitt bedre om jeg hadde koblet bort denne? En annen ting jeg lurer på er om det er meningen å fylle luft på denne? Jeg ser at den har ventil.... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 (redigert) Ja hele poenget med akkumulatoren er å ha et volum med trykk å jobbe mot slik at man slipper trykkslag på nettet. Hvis de har et volum uten mottrykk så vil man bare ha mer man må fylle før man får skikkelig trykk. Vanlig trykk på en akkumulator i industrien er 70-80% av systemtrykket Redigert 22.November.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 I mine øyne er det bare dill dall.. Har du en noenlunde ny pentrypumpe av god kvalitet, styrer den dette med jevn vannstrøm uten problemer... Jeg har 4 vasker ombord, og 2 dusjer, har aldri hatt noe problem med ujevnt vanntrykk... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 22.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Joltus skrev 1 minutt siden: Ja hele poenget med akkumulatoren er å ha et volum med trykk å jobbe mot slik at man slipper trykkslag på nettet. Hvis de har et volum uten mottrykk så vil man bare ha mer man må fylle før man får skikkelig trykk. Ok, så det er meningen å fylle luft. Vet du hvor høyt trykk man skal fylle? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Rundt 75% av trykket pumpen leverte. Installerte akkurat en ganske stor (30 ltr) akkumulatortank i heimen i forbindelse med montering av varmepumpe for oppvarming av tappevann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Den er også grei for å motvirke lekkasje fra varmtvannstanken ved oppvarming. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
navid Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 På denne accumulatoren du har kan du fylle 0,7 bar (10psi). Det blir ca 70 - 75% av systemtrykket som blr nevn over. Husk å slå av vannpumpa og drener vanntrykket med varmtvannskran og kaltvannskran åpen når du fyller luft i accumulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Jeg kan tappe ganske mye vann med vanlig trykk uten at pumpa starter. Det er stas når det ellers ikke er andre lyder i båten og feks noen ligger og sover osv. Og det blir mindre start- stopp for pumpa. Enkel og god løsning med akkutank. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 navid skrev 43 minutter siden: Husk å slå av vannpumpa og drener vanntrykket med varmtvannskran og kaltvannskran åpen når du fyller luft i accumulatoren. Veldig godt poeng eg burde tatt med. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: I mine øyne er det bare dill dall.. Har du en noenlunde ny pentrypumpe av god kvalitet, styrer den dette med jevn vannstrøm uten problemer... Jeg har 4 vasker ombord, og 2 dusjer, har aldri hatt noe problem med ujevnt vanntrykk... Jeg håper ikke nå folk med båter som er eldre enn 5-6 år begynner å hive ut ekspensjonstanker og bytte ut fullt brukbare pumper. Det er det ingen grunn til da dette oppsettet fungere finfint. Det beste med oppsettet er at man kan tappe en god del vann før pumpa starter. Veldig kjekt nattestid når folk sover. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Lazyjack skrev 34 minutter siden: Jeg håper ikke nå folk med båter som er eldre enn 5-6 år begynner å hive ut ekspensjonstanker og bytte ut fullt brukbare pumper. Det er det ingen grunn til da dette oppsettet fungere finfint. Det beste med oppsettet er at man kan tappe en god del vann før pumpa starter. Veldig kjekt nattestid når folk sover. Om en har en båt med kronisk during fra aggregater og maskineri a lá danskebåten så gjør neppe en vannpumpe noe fra eller til ;-) -- Husker vi lå ganske nær en Hanse en stille sommerkveld. Ombord satt ett litt eldre ektepar og pimpa ganske tett, med påfølgende turer på toalettet og vasking av hender etterpå. Av en eller annen grunn hadde de temmelig støyende utgaver av både toalett og vannpumpe. Først hvininga av dasskvern/pumpa. Så hakkinga fra vannpumpa. Igjen og igjen ut i de små timer ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Ja, det er ikke grenser for hva man ikke kan irritere seg over. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 1 minute ago, Hulda said: Ja, det er ikke grenser for hva man ikke kan irritere seg over. Så glad for at slike ting ikke er et problem i mitt båtliv!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Hulda skrev Just now: Ja, det er ikke grenser for hva man ikke kan irritere seg over. Jeg var ikke irritert jeg. Mer fascinert over ett godt fungerende internt og eksternt dassvarslsingssystem. Kjekt å vite hvor andre i båten oppholder seg :-D Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 -morten- skrev Just now: Så glad for at slike ting ikke er et problem i mitt båtliv!! Så du også leste det som ett problem.. jaja. Så lavt tenningpunkt har heldigvis ikke vi, vi hadde det helt fortreffelig. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Jeg håper ikke nå folk med båter som er eldre enn 5-6 år begynner å hive ut ekspensjonstanker og bytte ut fullt brukbare pumper. Det er det ingen grunn til da dette oppsettet fungere finfint. Det beste med oppsettet er at man kan tappe en god del vann før pumpa starter. Veldig kjekt nattestid når folk sover. Stillegående Jabsco pumpe, på gummilabber, i eget pumperom....hører ingenting…. Det enkleste er ofte det beste... Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Jeg monterte ene og alene for å unngå overtrykk nå vannet i berederen varmes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Linea skrev 1 time siden: Jeg monterte ene og alene for å unngå overtrykk nå vannet i berederen varmes opp. Det er ikke alle som skjønner den greia der. Har du et hyraulisk stumt/stivt system, må et eller annet gi etter når systemet blir tilført energi. Derfor er det akkumulatorer i hydraulikksystemer, vannverk og stort sett over alt ellers der det er hydraulikk. Ved eksempelvis oppvarming, vil et system uten akkumulator eller annen sikring sprenges. Eller, som du ser, varmtvannsberederen avgir vann fordi sikkerhetsventilen løser ut. Hos meg sitter det en enveisventil som sperrer for at varmtvannet kan renne tilbake mot pumpen/bygge opp trykk mot pumpen, så hos meg kommer det noen drypp ved oppvarming. For å unngå dette, kunne jeg satt en akkumulator på varmtvannsiden, mellom utløpet av berederen og nærmeste varmtvannskran. Har ikke kommet så langt, på en sommerferie blir det vel et par liter lekkasjevann fra berederen. Så langt har jeg bare akkumulator på kaldtvannsiden. Her er det også to funksjoner, fordi om ikke alle får med seg det. Blant annet letter det starten på motoren ved at trykket ikke går mot utløsing av overtrykksventil. Altså man kan for gitt trykk greie seg med mindre motor og lavere strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Hulda, helt enig, flere fordeler en ulemper sånn som jeg har erfart det. Jeg har også lurt på om det er enveisventil, har ikke funnet ut av det (Isotemp 30 L basic), men etter monterte akku tank så forsvant vannet fra overtrykksventilen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Jeg har akkumulatortank hjemme I huset av tilsvarende grunn. Har trykkreduksjonsventil på inntaket pga høyt nettrykk, og uten akkumulatortank vil da varmtvannstanken lekke. 200 liter vann utvider seg 2-3 liter fra kaldt til varmt. Så jeg har en tank på fem liter til å håndtere dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnmarken Svart 23.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 navid skrev On 22.11.2018 at 14.51: På denne accumulatoren du har kan du fylle 0,7 bar (10psi). Det blir ca 70 - 75% av systemtrykket som blr nevn over. Husk å slå av vannpumpa og drener vanntrykket med varmtvannskran og kaltvannskran åpen når du fyller luft i accumulatoren. Takk for svar. Det gjenstår bare problemet å få fylt luft på. Det er lite luft å finne på marinaer, men skal vel finne på noe.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.