Jump to content

Miniprosjekt: Renovere dørkplater i teakfinér

Whiskey

Recommended Posts

Dørkplatene i cockpit ser slitne ut. Lakken, originalt DD lakk, har løsnet i kantene, trolig pga fukt om vinteren tidligere. Derfor tenkte jeg å fikse de opp litt. Testet en i fjor, med Biltema 1 komp båtlakk, men den ble for myk, noe som resulterte i riper, så i år blir det 2 komp. BT er jo rimelig, er feks Epifanes bedre?

Ok ... Dag 1.. platene ser slik ut: (x 8 eller noe... Men tar en om gangen ?)

IMG_20181122_210702207.jpg.24285c43cb6741c328cb9e01ab733581.jpg

2 timer med skraping.. (uff, trenger ny duk.. kona blir sinna i morgen tidlig, prøver å kamuflere med litt gaffateip)

MVIMG_20181122_232126252.jpg.789f88e6c039e693497cea5fd8d403db.jpg

Resultat:

IMG_20181122_231837974.jpg.2bf2963974bee91c1d24e632057e9eb4.jpg

Lakkfritt, noen mørke skjolder da jeg startet på full guffe med varmepistolen, gikk ned på nest mest guffe etter det. Uansett, tror det er greit å pusse vekk. Har ca 3-5 mm finér å gå på.

Fortsettelse følger ? burde jeg kjøpe Epifanes? Orker ikke dette mer enn en gang...

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Eureka skrev for 3 timer siden:

Hvordan gikk det med duken og kona?

He he, det gikk strålende, for da var det fritt frem å shoppe ny med god samvittighet...

petterb skrev for 6 timer siden:

Har ikke studert de så nøye, men trodde ikke listene var mulig å ta av uten å ødelegge platene. 

Nei du kan ha rett i det, jeg prøvde å bende litt på de, men de ga ikke etter, det er visst T-profiler som er limt nedi et spor, så jeg sprøytet litt epoxy-lim nedimellom der finéren løsnet. I gang med plate nr to ? tar nok et par uker før det blir noe lakkering, da det blir etter at ungene har lagt seg man har tid, og skal finéren overleve uten å bli svidd, tar det et par timer pr plate å skrape, men men, nye koster rundt 20000, så timelønnen er jo ikke så verst, som med det meste annet av båtjobb...?️

Baltic-pappa

Whiskey skrev 1 time siden:

He he, det gikk strålende, for da var det fritt frem å shoppe ny med god samvittighet...

Nei du kan ha rett i det, jeg prøvde å bende litt på de, men de ga ikke etter, det er visst T-profiler som er limt nedi et spor, så jeg sprøytet litt epoxy-lim nedimellom der finéren løsnet. I gang med plate nr to ? tar nok et par uker før det blir noe lakkering, da det blir etter at ungene har lagt seg man har tid, og skal finéren overleve uten å bli svidd, tar det et par timer pr plate å skrape, men men, nye koster rundt 20000, så timelønnen er jo ikke så verst, som med det meste annet av båtjobb...?️

Var en voldsom pris du nevnte der, hvis det er riktig så er timelønnen rimelig bra ja. :giggle::flag_bp:

• 2 måneder senere...

Ja ja så gikk vinteren uten at så mye skjedde, men i dag tittet solen fram, så da ble det fart igjen, så prøvde å få av de to siste, men veggplater er festet til de, så må av med platene for å få de ut, blir mye jobb, så planen er å lakkere der de ligger når temperaturen kommer seg litt...

IMG_20190224_162908530.jpg.07c0c000ea0373f1aa09ef5cbac537b1.jpg

IMG_20190224_162908530.jpg

Baltic-pappa

• 2 måneder senere...

Gjorde det i oppvarmet kjeller i 20c, så tempen burde være ok, var nok heller lakken din ble litt tykk, får fortynne den litt mer neste gang. Men skraper ikke av pga det der, ble 100x bedre enn det var.

Skal ta de to platene som er skrudd fast i båten når det blir varmere i været

Baltic-pappa

Jeg la 4 lag med 24t mellom, da sto de man slapp å slipe mellom. Har ikke våknet helt enda her, @NilsPils ?? men ja det kan jeg jo gjøre. Blir nok neste vinter, har så mye annet å gjøre før sesongen for alvor starter. Treverket var ikke helt plant heller, er veldig tynn teak-finer, turte ikke slipe mer enn jeg gjorde i frykt for å gå gjennom.

Skal ordne meg skikkelig maske før jeg lakker noe mer med den lakken og, ble smårar og steinvondt i hodet. ??

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...