JRK Startet 23.November.2018 Link til dette innlegget Startet 23.November.2018 https://www.nrk.no/hordaland/plutselig-dukket-en-fregatt-opp-i-morket_-_-absolutt-ikke-kjekt-a-oppleve-1.14293182 Sitér dette innlegget Link to post
Buttnes Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Ja seibåter er nok ikke til å spøke med. Enda verre kan nok en torskecruiser eller hysesjark fremstå dersom man møter dem i stummende mørke en novemberkveld. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 (redigert) Ikke lett å se fra artikkelen noe om hvorfor de er redde for seilbåter. Kan det være for at de seiler på skrå? Redigert 23.November.2018 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Denne artikkelen hadde ikke kommet på trykk om ikke det hadde vært for hendelsen med Helge Ingstad! blir så lei av sånne etterpåklokartikkler! Hvor mange ganger har et marinefartøy kolidert med sivile fartøyer?? i 99% av tilfellene har marinefartøyet mer kontroll enn de sivile fartøyene!! Apropos seilbåter, så har jeg som motorbåtmann ikke skjøndt hvorfor seilbåter/seilbåteiere skal hetses og rakkes ned på!! Her i Trøndelag hilser alle på alle og er hjelpsom ved fortøyning osv, helt uavhengi om men har pinne i båten eller ikke!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Christian_V Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Når vi først er i gang; det verste jeg vet å møte på fjorden er ferger. Er det noen som absolutt ikke viser hensyn så er det vel disse. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Christian_V skrev 6 minutter siden: Når vi først er i gang; det verste jeg vet å møte på fjorden er ferger. Er det noen som absolutt ikke viser hensyn så er det vel disse. Enig...kan virke som de går på skinner... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Privat seilbåt. Smak på den frasen. Lurer på hva en offentlig seilbåt er for slags innretning. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Mulligan skrev 3 minutter siden: Privat seilbåt. Smak på den frasen. Lurer på hva en offentlig seilbåt er for slags innretning. Christian Radic, Sørlandet, Statsraad Lemkhul? Riktignok stiftelser, men allikevel. Svanen? Det er ikke så mange av dem. De blir gjerne litt større. Men vi har jo f.eks. Venus (også en stiftelse, sjøfartsmuseet den også). Man skal nok plukke lenge for å finne en Comfortina eller liknende som er offentlig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 12 minutes ago, Mulligan said: Privat seilbåt. Smak på den frasen. Lurer på hva en offentlig seilbåt er for slags innretning. Like!! Eller var det Pirat Seilbåt det mentes? ser noen har piratflagg!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kenneth82 Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Christian_V skrev 28 minutter siden: Når vi først er i gang; det verste jeg vet å møte på fjorden er ferger. Er det noen som absolutt ikke viser hensyn så er det vel disse. Har faktisk god erfaring med ferjene rundt her i Ryfylke og Boknafjorden. Har ved et par anledninger kalt opp på VHF for å avklare kurs ift hverandre, kjapt svar og hyggelig respons. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Jeg kan godt skjønne at Barbaria er skremmende når vår lille plastkopp kommer snikende sikksakk i 5 knop. Sånt er jo ikke pensum på kapteinskolen, men det går historier. Kanskje hun nedstammer fra en slekt som ble raidet av vikinger som kom seilende en gang i tiden. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
LALUNA II Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 (redigert) Ferjer finner ikke på noe uforusett..... de følger lei / fart /rute(til og med merket i kart) tidstabeller for de patente) mao ingen unskyldning for å rase inn i en ferje Redigert 23.November.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Snerken Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 (redigert) Synd at de ikke nevner de digre cruiserdoningene som suser forbi i 20+ knop med en hekkbølge på størrelse med et lite hus på slep. Er det noe som er irriterende å møte er det slike. Redigert 23.November.2018 av Snerken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Kenneth82 skrev for 2 timer siden: Har faktisk god erfaring med ferjene rundt her i Ryfylke og Boknafjorden. Har ved et par anledninger kalt opp på VHF for å avklare kurs ift hverandre, kjapt svar og hyggelig respons. Enig med @Kenneth82. Ferjene her i Ryfylke har jeg aldri hatt problemer med. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Kenneth82 skrev for 2 timer siden: Har faktisk god erfaring med ferjene rundt her i Ryfylke og Boknafjorden. Har ved et par anledninger kalt opp på VHF for å avklare kurs ift hverandre, kjapt svar og hyggelig respons. Har du forsøkt å kalle opp Fjord1 sin ferjer over Boknafjorden? Jeg har prøvd flere ganger uten å få svar...(og min vhf fungerer utmerket) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Det er vel samme erfaring man har med Bastøferga. Men de store fergene til Tyskland, Danmark og Sverige svarer med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Mulligan skrev 5 minutter siden: Det er vel samme erfaring man har med Bastøferga. Men de store fergene til Tyskland, Danmark og Sverige svarer med en gang. Kan bekrefte det. Har hatt kontakt med dem flere ganger. Bastø svarer ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 @alidal - ikke Arsvågen-Mortavika, men Mekjarvik-Kvitsøy har jeg hatt på VHF et par ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 5 hours ago, Mulligan said: Privat seilbåt. Smak på den frasen. Lurer på hva en offentlig seilbåt er for slags innretning. Men aller verst er militære seilbåter selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Kanskje på tide at seilbåtfolket går inn i seg selv og spør hvorfor vi er de verste, istedenfor å skylde på nyttetrafikken? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Beklager forrige innlegg, men det ble for fristende. Men fra spøk til alvor, jeg tror det er en vanlig oppfatning at seilbåtfolket kan mer om vikepliktregle enn motorbåtfolket, da dette inngår mer i den daglige seilingen. Er det slik at mer kunnskap skaper flere konflikter? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Eller kan det være hastigheten? Enklere å komme seg ut av situasjonen når man går i 20+ knop sammenlignet med en seiler i dårlig vind som kanskje ligger under 5 knop. Sahara skrev for 1 time siden: Men aller verst er militære seilbåter selvfølgelig Kanskje det, jeg har i alle fall stor respekt for private militærbåter ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bjørkski Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 For mange år siden seilte vi en gaffelrigget gavelbåt ut Bømlafjorden. Med svak vind og kryss samt mottstrøm seilte vi i realiteten på tvers av fjorden. Da fergen kom mott os på tredje eller fjerde tur over fjorden gikk han pent bak og ga et oppmuntrende tutt i fløyten :-) Jeg har kun god erfaring med å kalle fartøy opp på VHFen, både ferger og lastefartøy, norske som utenlandske. Spesielt etter jeg fikk AIS er det blitt mye enklere å få kontakt, både fordi jeg kan se navn/nummer på fartøyet jeg ønsker kontakt med, og de kan se hvem jeg er som kaller dem opp. Ellers er det mitt inntrykk at mange motorbåtfolk er "frustrert" over seilbåter fordi de oppføre seg "uforutsigelig" (endre kurs plutselig og tilsynelatende uten mening). Og jeg kan forstå det, hvis men ikke er seiler selv eller helt forstår seilingens prinsipper, kan det virke skremmende når en seiler endre kurs "uten mål og mening", som når en seiler feks. krysser. Samtidig tror jeg ikke alltid motorbåtfolket forstå hvor skremmende det kan være å se en 45 fot motorbåt i full plan ha kurs rett mott seg, for så å passere 2-3 med båtlengder, når man sider i en seilbåt som går- 4-6 kn og ikke vet om føreren av motorbåten har sett en. Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Sahara skrev for 2 timer siden: Men aller verst er militære seilbåter selvfølgelig Det finnes da. Er ikke oppdatert, men når jeg var ute var det seilbåter i Horten, Stavanger og Bergen (både Håkonsvern og Sjøkrigsskolen). Deltok til og med i militært nordisk mesterskap i seiling noen år. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Brigg skrev 1 time siden: Eller kan det være hastigheten? Enklere å komme seg ut av situasjonen når man går i 20+ knop sammenlignet med en seiler i dårlig vind som kanskje ligger under 5 knop. Tror hastigheten er vesentlig her. Det blir mye færre situasjoner i høy hastighet, da det er lett for fritidsbåten å vike klart. En seilbåt kan også ha veldig smal vinkel å styre på, spesielt kryss, men også på medvind i mye vind kan vi ha bare noen få grader å styre på. For motorbåter er det lett å endre kursen 10 grader, dermed gå klart bak eller foran (selv om enkelte utskudd velger å snittkjøre) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.