Jump to content

Private seilbåter og militære fartøy er det verste...

JRK

Recommended Posts

Denne artikkelen hadde ikke kommet på trykk om ikke det hadde vært for hendelsen med Helge Ingstad! blir så lei av sånne etterpåklokartikkler!  Hvor mange ganger har et marinefartøy kolidert med sivile fartøyer??  i 99% av tilfellene har marinefartøyet mer kontroll enn de sivile fartøyene!!   Apropos seilbåter, så har jeg som motorbåtmann ikke skjøndt hvorfor seilbåter/seilbåteiere skal hetses og rakkes ned på!! Her i Trøndelag  hilser alle på alle og er hjelpsom ved fortøyning osv, helt uavhengi om men har pinne i båten eller ikke!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Mulligan skrev 3 minutter siden:

Privat seilbåt. Smak på den frasen.

Lurer på hva en offentlig seilbåt er for slags innretning.

Christian Radic, Sørlandet, Statsraad Lemkhul? Riktignok stiftelser, men allikevel. Svanen? Det er ikke så mange av dem. De blir gjerne litt større. Men vi har jo f.eks. Venus (også en stiftelse, sjøfartsmuseet den også). Man skal nok plukke lenge for å finne en Comfortina eller liknende som er offentlig.

Christian_V skrev 28 minutter siden:

Når vi først er i gang; det verste jeg vet å møte på fjorden er ferger. Er det noen som absolutt ikke viser hensyn så er det vel disse.

Har faktisk god erfaring med ferjene rundt her i Ryfylke og Boknafjorden. Har ved et par anledninger kalt opp på VHF for å avklare kurs ift hverandre, kjapt svar og hyggelig respons. 

Eller kan det være hastigheten? Enklere å komme seg ut av situasjonen når man går i 20+ knop sammenlignet med en seiler i dårlig vind som kanskje ligger under 5 knop. 

Sahara skrev for 1 time siden:

Men aller verst er militære seilbåter selvfølgelig

Kanskje det, jeg har i alle fall stor respekt for private militærbåter ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

For mange år siden seilte vi en gaffelrigget gavelbåt ut Bømlafjorden. Med svak vind og kryss samt mottstrøm seilte vi i realiteten på tvers av fjorden. Da fergen kom mott os på tredje eller fjerde tur over fjorden gikk han pent bak og ga et oppmuntrende tutt i fløyten :-)

Jeg har kun god erfaring med å kalle fartøy opp på VHFen, både ferger og lastefartøy, norske som utenlandske. Spesielt etter jeg fikk AIS er det blitt mye enklere å få kontakt, både fordi jeg kan se navn/nummer på fartøyet jeg ønsker kontakt med, og de kan se hvem jeg er som kaller dem opp.

Ellers er det mitt inntrykk at mange motorbåtfolk er "frustrert"  over seilbåter fordi de oppføre seg "uforutsigelig" (endre kurs plutselig og tilsynelatende uten mening). Og jeg kan forstå det, hvis men ikke er seiler selv eller helt forstår seilingens prinsipper, kan det virke skremmende når en seiler endre kurs "uten mål og mening", som når en seiler feks. krysser. 

Samtidig tror jeg ikke alltid motorbåtfolket forstå hvor skremmende det kan være å se en 45 fot motorbåt i full plan ha kurs rett mott seg, for så å passere 2-3 med båtlengder, når man sider i en seilbåt som går- 4-6 kn og ikke vet om føreren av motorbåten har sett en.

Bjørkski

Brigg skrev 1 time siden:

Eller kan det være hastigheten? Enklere å komme seg ut av situasjonen når man går i 20+ knop sammenlignet med en seiler i dårlig vind som kanskje ligger under 5 knop.

Tror hastigheten er vesentlig her. Det blir mye færre situasjoner i høy hastighet, da det er lett for fritidsbåten å vike klart. En seilbåt kan også ha veldig smal vinkel å styre på, spesielt kryss, men også på medvind i mye vind kan vi ha bare noen få grader å styre på. For motorbåter er det lett å endre kursen 10 grader, dermed gå klart bak eller foran (selv om enkelte utskudd velger å snittkjøre)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...