Jump to content

Private seilbåter og militære fartøy er det verste...

JRK

Recommended Posts

Dette er jo interessant! Hva er det konkret de har opplevd med seilbåter mon tro? Skal vi tippe på at det er slag og jibbing som forvirrer og gjør at seilbåter oppleves som uforutsigbare? Det ene øyeblikket så går den en vei, og så sekundet etterpå så har båten tatt en 80-grader. Kan forstå at det kan være krevende. Men er det dette? Eller er det lav synlighet i kombinasjon med sikk-sakk?

Mulligan skrev for 19 timer siden:

Privat seilbåt. Smak på den frasen.

Lurer på hva en offentlig seilbåt er for slags innretning.

F.eks. Christian Radich eller statsråd Lemkuhl - dette er offentlige seilbåter, eller profesjonelle seilbåter, om man vil. Og grunnen til at fergekapteinen ikke nevner robåter og kajakker, er at hun antagelig har rent i senk noen slike allerede, uten å ha hatt mulighet til å se dem for å unngå ulykken. Det forsvant en kajakkpadler sporløst i Arsvågen i tett tåke for noen år siden - say no more.

ivar skrev for 10 timer siden:

enn private militærfartøy? 

Rune Nilson intervjuet jo nettopp en viss Jan Olsen på riksdekkende radio, der Jan påstår å ha sin egen fregatt, og på spørsmål om hvordan han som vanlig same kan ha råd til en fregatt til 4 milliarder, er svaret: Den koster ikke fire milliarder - uten våpenpakke er den mye billigere !

Rune Nilson er en av våre største talenter i sin sjanger - lun men skarp satire.

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev for 22 timer siden:

Jeg kan godt skjønne at Barbaria er skremmende når vår lille plastkopp kommer snikende sikksakk i 5 knop. Sånt er jo ikke pensum på kapteinskolen, men det går historier. Kanskje hun nedstammer fra en slekt som ble raidet av vikinger som kom seilende en gang i tiden.

Må være noe sånt. 

I grunnen mer skremmende at en utdannet, utøvende skipper på ei ferje er skremt av "private seilbåter".... Det i seg selv burde jo gjøre enhver seiler nervøs. Hva er hun redd for tro, å måtte gjøre jobben sin?

Jeg har noen nm mil på nakken, men det er selvsagt mange av dere som har vesentlig fler. 

På disse nm er det svært sjelden det har oppstått situasjoner som jeg kan legge skylden på en seilbåtfører for, og som ikke like godt kunne vært en motorbåt. Det jeg oftere opplever, er at jeg får et lite vink tilbake da jeg viker for seilbåter som jeg helt klart skal vike for uansett.

For meg som småbåtfører, er dette "seilbåtproblemet"et forsvinnende lite problem, men hva nyttetrafikken opplever kan ikke jeg svare for.

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Jeg har noen nm mil på nakken, men det er selvsagt mange av dere som har vesentlig fler. 

På disse nm er det svært sjelden det har oppstått situasjoner som jeg kan legge skylden på en seilbåtfører for, og som ikke like godt kunne vært en motorbåt. Det jeg oftere opplever, er at jeg får et lite vink tilbake da jeg viker for seilbåter som jeg helt klart skal vike for uansett.

For meg som småbåtfører, er dette "seilbåtproblemet"et forsvinnende lite problem, men hva nyttetrafikken opplever kan ikke jeg svare for.

Jeg opplever stor forskjell på problemene som oppstår ved møtesituasjoner mellom seil og motorbåter. Er det en erfaren motorbåtfører oppstår det aldri problemer. De forutser situasjoner, og legger kursen noen få grader riktig vei, så når seilbåten foretar en «helt ulogisk» manøver, er den forutsett, og ingen situasjon oppstår. Litt mer spesielt når seilbåter for motor ikke forutser at en seilbåt på kryss vil slå når de nærmer seg land. 

Erfaring og vilje til å tenke fremover og livet på sjøen blir mye enklere. Men jeg trives vel best i områder der det er så lite båter at det er hyggelig å møte en annen båt. 

pacuare skrev for 3 timer siden:

De forutser situasjoner, og legger kursen noen få grader riktig vei, så når seilbåten foretar en «helt ulogisk» manøver, er den forutsett, og ingen situasjon oppstår. Litt mer spesielt når seilbåter for motor ikke forutser at en seilbåt på kryss vil slå når de nærmer seg land. 

Helt enig noen seilbåter er totalt umulig i forutse.........

her er en som segler fint og slår helt oppunder land som er normalt,,  men da jeg regnet med å ha god tid til å passere før han slo neste gang.   Fant han ut at jeg slår nu  65m fra land, jeg greide å stoppe.

Må vel si at to på 3 mnd er ok. han som tok kaka var en motorbåt på autopilot  i 25 k og ingen på broa.Kryss.JPG.ed17b6f6b5e9a6ede9984eb39c61b506.JPG

Her er en på slør  justerte meg inn for å ha god klaring, men  han fant ut at  han skulle slå 5 m forran  baugen, reaksjonsevnen min berget  han fra å bli delt i to.

Enig i at noen seilbåter vet en ikke hvordan de tenker, så det er best å ..................

189155196_Slr.jpg.fb3f8a5626debd96be7496a150eae9b6.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 43 minutter siden:

Må vel si at to på 3 mnd er ok. han som tok kaka var en motorbåt på autopilot  i 25 k og ingen på broa.

Prøver å huske situasjoner i sommer jeg var nærmere en annen båt enn 200 meter (utenom i havnemanøvre). Kommer ikke på noen situasjoner. Må velge hvor en skal seile. Har vel 40 døgn i seilbåt i år. 

Verre i fjor, da krysset jeg innaskjærs fra Marstrand til Strømstad. Noen litt oppgitte nordmenn, men svenskene syndes det var morsomt med en stor båt som seilte. 

Joltus skrev 13 minutter siden:

Eneste problemet eg har med seilbåter er kompisen min som har det. 

Han bruker alltid så lang tid dit vi skal ilag ??

Ikke sant shipahoy? 

Får si som skipper Worse, "Vi kommer sent - men vi kommer godt!", og jeg har vært på båttur i dag og det har ikke du :giggle:

Redigert av shipahoy (see edit history)
Pinkvin skrev for 8 timer siden:

Må være noe sånt. 

I grunnen mer skremmende at en utdannet, utøvende skipper på ei ferje er skremt av "private seilbåter".... Det i seg selv burde jo gjøre enhver seiler nervøs. Hva er hun redd for tro, å måtte gjøre jobben sin?

Om du ikke forstår hvorfor hun er redd så er det for å kjøre deg i senk.  Denne typen argumentasjon hadde jeg håpet å slippe å se i denne tråden.

pacuare skrev for 5 timer siden:

Jeg opplever stor forskjell på problemene som oppstår ved møtesituasjoner mellom seil og motorbåter. Er det en erfaren motorbåtfører oppstår det aldri problemer. De forutser situasjoner, og legger kursen noen få grader riktig vei, så når seilbåten foretar en «helt ulogisk» manøver, er den forutsett, og ingen situasjon oppstår. Litt mer spesielt når seilbåter for motor ikke forutser at en seilbåt på kryss vil slå når de nærmer seg land. 

Noe sier meg at om bare alle andre motoriserte fartøy viker for deg, så er de erfarne:crazy:   Jeg er erfaren, men holder unna seilbåter fordi jeg ikke orker å forholde meg til regler om vikeplikt basert på vindretning og posisjon. 

En annen ting som førere av store skip føler som en belastning, er småbåter som ligger og krysser foran baugen, ute av synsfeltet fra broen på skipet. Det er helt unødvendig også, selv om man som småbåtfører føler at man har full kontroll - så er det jo mye greiere å bare legge seg bak, hvis man er så nærme at man blir usynlig for skipet i en periode. Los og styrmann på store skip har nok med å holde rede på alle fregattene spm går uten AIS og med slukte lanterner, om ikke de skal bale med uvettige småbåter i tillegg.

Jeg skrev en melding til Hilde Iren Jakobsen, som er fergekapteinen som ble intervjuet av NRK, for å spørre hvilke konkrete hendelser det var snakk om, og om hun hadde noen ønsker til oss som er seilere til tiltak som kan bedre situasjonen. Her er utdrag fra svaret:

"Jeg er jo litt feilsitert av journalisten.. Det jeg sa var at man er ekstra på vakt når en møter mindre seilbåter og militære fartøy....

Når det gjelder seilfartøy og hva jeg har opplevd... Lystbåter og småfartøy er som oftest flinke å følge sjøveisreglene om å ikke hindre nyttetrafikk. Dette gjelder også seilbåter. Imidlertid Sjøfartdirektoratet sendte i vår ut påminnelse om dette regelverk så jeg antar at det har vert rapportert en del "uønskede hendelser" ombord på komersielle fartøy. (Sjøfart foretar revisjon av fartøy og rederier og får statistikk av hva som er rapportert) [...] Jeg har opplevd å møte seilbåter, uten seilføring og som kjører på motor, som tilsynelatende forventer at jeg må vike. (Når seilbåten i utgangspunktet har vikeplikt..) [...] dette kan være problematisk i trangt farvann. Fordi et større fartøy ikke alltid har rom nok til å vike særlig mye. (Noe jeg også har opplevd) Enkelte større fartøy har dårlige egenskaper for raske kursendringer. Mitt inntrykk er at det finnes noen seilere som ikke alltid tenker over dette. Så... når en har opplevd noen slike hendelser så blir man ekstra på vakt hver gang man møter en seilbåt.."

Ekstra på vakt er jo svært forståelig ut fra disse erfaringene.

Guest Avmønstret#
JRK skrev 57 minutter siden:

Om du ikke forstår hvorfor hun er redd så er det for å kjøre deg i senk.  Denne typen argumentasjon hadde jeg håpet å slippe å se i denne tråden.

Det gir jo ingen mening. Hvorfor skal hun ha som jobb å føre ferge med passasjerer hvis hun genuint er redd for å kjøre militærfartøy og private seilbåter i senk? Ingen logikk, ingen sammenheng, det gir ingen mening. 

Hun har pekt ut to farttøytyper som overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre, hverken på den ene eller den andre måten, og hun er redd for å renne de i senk. Det kunne like godt vært slepebåter og robåter, eller hva som helst. Uttalelsene hennes virker ikke logiske. 

Synd at du ikke vil se det åpenbare. 

----------

Sett i lys av oppklaringen, det var sitatfeil. Hun har utfordringer med fritidsbåter generelt, og det er jo forståelig. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Thostr skrev 12 minutter siden:

Jeg skrev en melding til Hilde Iren Jakobsen, som er fergekapteinen som ble intervjuet av NRK, for å spørre hvilke konkrete hendelser det var snakk om, og om hun hadde noen ønsker til oss som er seilere til tiltak som kan bedre situasjonen. Her er utdrag fra svaret:

"Jeg er jo litt feilsitert av journalisten.. Det jeg sa var at man er ekstra på vakt når en møter mindre seilbåter og militære fartøy....

Når det gjelder seilfartøy og hva jeg har opplevd... Lystbåter og småfartøy er som oftest flinke å følge sjøveisreglene om å ikke hindre nyttetrafikk. Dette gjelder også seilbåter. Imidlertid Sjøfartdirektoratet sendte i vår ut påminnelse om dette regelverk så jeg antar at det har vert rapportert en del "uønskede hendelser" ombord på komersielle fartøy. (Sjøfart foretar revisjon av fartøy og rederier og får statistikk av hva som er rapportert) [...] Jeg har opplevd å møte seilbåter, uten seilføring og som kjører på motor, som tilsynelatende forventer at jeg må vike. (Når seilbåten i utgangspunktet har vikeplikt..) [...] dette kan være problematisk i trangt farvann. Fordi et større fartøy ikke alltid har rom nok til å vike særlig mye. (Noe jeg også har opplevd) Enkelte større fartøy har dårlige egenskaper for raske kursendringer. Mitt inntrykk er at det finnes noen seilere som ikke alltid tenker over dette. Så... når en har opplevd noen slike hendelser så blir man ekstra på vakt hver gang man møter en seilbåt.."

Ekstra på vakt er jo svært forståelig ut fra disse erfaringene.

Og så må det tilføyes at en seilbåt uten seilføring og som går på motor, er pr.definisjon i sjøveisreglene en motorbåt, og må følge samme regelverk som Fjordgrynt. Støtter Hilde fullt ut.

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Det gir jo ingen mening. Hvorfor skal hun ha som jobb å føre ferge med passasjerer hvis hun genuint er redd for å kjøre militærfartøy og private seilbåter i senk? Ingen logikk, ingen sammenheng, det gir ingen mening. 

Hun har pekt ut to farttøytyper som overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre, hverken på den ene eller den andre måten, og hun er redd for å renne de i senk. Det kunne like godt vært slepebåter og robåter, eller hva som helst. Uttalelsene hennes virker ikke logiske. 

Synd at du ikke vil se det åpenbare. 

----------

Sett i lys av oppklaringen, det var sitatfeil. Hun har utfordringer med fritidsbåter generelt, og det er jo forståelig. 

Hun er ikke "redd" i betydningen full av angst, hun bare anser det som sannsynlig at det kan skje en stygg ulykke. Og det har det jo - jf. padleren i Arsvågen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...