fjordgrynt
Pinkvin skrev 15 minutter siden:
Det må da være et veldig, veldig dårlig utgangspunkt som kaptein på ei ferje å så og si forhåndsvarsle at en ulykke skal skje, da med seilbåt for motor, eller militærfartøy. Jeg tror ikke hun mener det. Ser på dette som konstruert av journalisten.
Tvert imot - det er en veldig sunn og god holdning. Og vi som er i småbåter må ta hennes bekymringer til oss. Jeg har selv vært i situasjoner der jeg har kommet for nær og ute av synet fra broen på store skip- det er lett å feilberegne farten, og så plutselig ser man bare bølgen av baugbulben på skipet foran seg tårne seg opp - da blir 17 fot ganske lite ... og 15 fot enda mindre . Motivasjonen for å komme ser foran store skip ligger ofte i ønsket om å unngå hekkbølgene - som kan være tunge å ta for en liten båten. Så derfor gasser man gjerne på for å legge seg foran skipet, hvis man skal krysse en led med en småbåt. Men det er egentlig ikke verdt det. Trikset for å unngå hekkbølgenes herjinger er å ligge på dypt vann - dette er som tsunamier - de går dypt i sjøen, og bygger seg opp på grunnere vann, der de kan ha voldsom virkning. Men ute i leden, på dypt vann, litt huskestue, men man går ikke ned. Ligger man for anker inne i fjæra - det kan være verre.