Jump to content

Private seilbåter og militære fartøy er det verste...

JRK

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
fjordgrynt skrev 3 minutter siden:

Og så må det tilføyes at en seilbåt uten seilføring og som går på motor, er pr.definisjon i sjøveisreglene en motorbåt, og må følge samme regelverk som Fjordgrynt. Støtter Hilde fullt ut.

Heilt klart. Er nok utfordrende når motorbåter ikke kan sjøveisreglene og viker, uavhengig av om motorbåten har mast eller ei. 

Guest Avmønstret#
fjordgrynt skrev 3 minutter siden:

hun bare anser det som sannsynlig at det kan skje en stygg ulykke. Og det har det jo - jf. padleren i Arsvågen.

Det må da være et veldig, veldig dårlig utgangspunkt som kaptein på ei ferje å så og si forhåndsvarsle at en ulykke skal skje, da med seilbåt for motor, eller militærfartøy. Jeg tror ikke hun mener det. Ser på dette som konstruert av journalisten. 

Jeg lurer på om det er dette rundskrivet hun refererer til i korrespondansen med meg: https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/sjoveisreglene--regel-44/

Her heter det:

"Sjøveisreglene – regel 44

Sjøfartsdirektoratet får en del spørsmål om regel 44 i Sjøveisreglene. Regelen sier at: Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Med «lystfartøy» menes fritidsfartøy. «Åpne båter» kan omfatte både fritids- og næringsfartøy. «Nyttetrafikk» betyr fartøy som brukes i næring.

Sjøfartsdirektoratet presiserer at førere av lystfartøy og åpne båter har plikt til å holde av veien etter regel 44.

Førere av mindre fartøy i nyttetrafikk må være ekstra oppmerksomme

Når det er mørkt eller nedsatt sikt er det umulig å skille mellom mindre fartøy i nyttetrafikk og lystfartøy med samme lanterneføring eller samme lydsignal.

Selv i dagslys og med god sikt kan det være vanskelig å identifisere mindre fartøy i nyttetrafikk på lang avstand. Merking med tekst som «Skyssbåt», «Taxi», firmanavn og lignende vil ofte være vanskelig å se og oppfatte tidlig. En del fartøy som brukes i nyttetrafikk er masseproduserte fartøytyper som også er vanlige som fritidsfartøy. Mindre fartøy i nyttetrafikk kan derfor lett forveksles med lystfartøy.

Dette kan føre til at førere av lystfartøy og åpne båter ikke holder av veien som påkrevd etter regel 44. Førere av mindre fartøy som brukes i nyttetrafikk må være ekstra oppmerksomme på dette, og ta nødvendige forholdsregler for å unngå sammenstøt. Vi viser til Sjøveisreglene regel 17."

Dette har jo dog primært adresse til de som fører mindre nyttefartøy, om at det kan bli misforståelser med andre nyttefartøy. Så kanskje ikke det var denne.

Pinkvin skrev 15 minutter siden:

Det må da være et veldig, veldig dårlig utgangspunkt som kaptein på ei ferje å så og si forhåndsvarsle at en ulykke skal skje, da med seilbåt for motor, eller militærfartøy. Jeg tror ikke hun mener det. Ser på dette som konstruert av journalisten. 

Tvert imot - det er en veldig sunn og god holdning. Og vi som er i småbåter må ta hennes bekymringer til oss. Jeg har selv vært i situasjoner der jeg har kommet for nær og ute av synet fra broen på store skip- det er lett å feilberegne farten, og så plutselig ser man bare bølgen av baugbulben på skipet foran seg tårne seg opp - da blir 17 fot ganske lite ... og 15 fot enda mindre . Motivasjonen for å komme ser foran store skip ligger ofte i ønsket om å unngå hekkbølgene - som kan være tunge å ta for en liten båten. Så derfor gasser man gjerne på for å legge seg foran skipet, hvis man skal krysse en led med en småbåt. Men det er egentlig ikke verdt det. Trikset for å unngå hekkbølgenes herjinger er å ligge på dypt vann - dette er som tsunamier - de går dypt i sjøen, og  bygger seg opp på grunnere vann, der de kan ha voldsom virkning. Men ute i leden, på dypt vann, litt huskestue, men man går ikke ned. Ligger man for anker inne i fjæra - det kan være verre.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)

Helt enig med deg Fjordgrynt. Det var det som var nettop dette som var litt av intenslonen med denne tråden. Nå var det jo seilbåter for motor hun mente, men det var ikke viktig. Om man leser igjennom tråden, så kan man nesten bli flau på seibåtenes vegne.  Istedenfor og gå inn i seg selv og være kritisk til egen adferd, fylles tråden av mange tullete innlegg for å tåkelegge at seilbåtfører faktisk er et problem for den kommersielle trafikken. Og for all del dette gjelder også motorbåtførere.

Som jeg skrev i åpningen av tråden og gjentok senere så trodde jeg faktisk seilbåtførere hadde mer kunnskap om vikeplikt og andre ting, men da har jeg kanskje tillagt seilbåtførere egenskaper de ikke har.

alidal skrev On 23.11.2018 at 12.24:

Har du forsøkt å kalle opp Fjord1 sin ferjer over Boknafjorden? Jeg har prøvd flere ganger uten å få svar...(og min vhf fungerer utmerket)

Svarer ikke fergene på oppkall på Kanal 16, er det all grunn til å gå dem nærmere etter i sømmene. For det skal man gjøre. Så enkelt er det. Men oppkallet må gjøres skikkelig - det holder ikke med "Halloisne, ferge på fjorden, skåll for deg, men her kommer vi og skal forbi - og vi kjører rett på - så det er du som må vike nå !" Det nytter ikke. Man må være saklig høflig og korrekt. Et eplekjekt "ja, det stemmer" er ikke et svar verdig KNM. like lite som et utrop over VHF på kanal 16 "er det du som kommer nå., Helge Ingstad ?" Helt håpløst. Amatørmessig - og det kostet 5 milliarder, til alt hell gikk det ikke med menneskeliv. Denne gangen.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)

Fra min side handler dette ikke om båttype, men det handler om at vi som lystbåtgruppe blir uglesett enkelte steder, og det burde vi ta inn over oss. Er det for eksempel så vanskelig å se at nyttetrafikken "burde" ha forskjørsrett? Er det så vanskelig å forstå at de har flere oppgaver enn vi slik at de ikke har tid til å gi oss den oppmerksomheten på VHF som mange forventer her? Det kan jo f.eks hende at de er opptatt på UHF samband eller gjør andre viktige oppgaver.

JRK skrev 31 minutter siden:

Er det for eksempel så vanskelig å se at nyttetrafikken "burde" ha forskjørsrett? Er det så vanskelig å forstå at de har flere oppgaver enn vi slik at de ikke har tid til å gi oss den oppmerksomheten på VHF som mange forventer her? Det kan jo f.eks hende at de er opptatt på UHF samband eller gjør andre viktige oppgaver.

De andre viktige oppgavene, er det å drikke kaffe? Når jeg tar ferge er jeg der det er mulig på høyeste dekk på hele overfarten. På mange ferger ser jeg inn på broa. Det ser absolutt ikke hektisk ut. De må uansett ha konstant oppsyn, og å svare på VHF anrop ser jeg ikke problemer for ferger. Ser større utfordringer for supertankere som skal inn i trange ukjente farvann.

I Norge har jeg aldri kalt opp noen båter. Holder av veien, ferdig med det.

Ida Marie III skrev 11 minutter siden:

Og til en hver tid se hva som er nyttetrafikk og ikke nyttetrafikk...har vel vært diskutert vegger opp og vegger ned her på forumet før.. er ikke så enkelt...

Tja for meg er ikke dette et problem. Nyttetrafikk eller ikke, er det en som bryter seg frem, så regner jeg med at det er en grunn til det, og viker selv om jeg har forskjørsrett.

Å sette seg selv I en situasjon der du kan bli kjørt I senk av en større båt er I grunnen forferdelig dumt. Det hjelper heller ikke så mye å si til St.Peter at det var den andres skyld.

JRK skrev for 16 timer siden:

Helt enig med deg Fjordgrynt. Det var det som var nettop dette som var litt av intenslonen med denne tråden. Nå var det jo seilbåter for motor hun mente, men det var ikke viktig. Om man leser igjennom tråden, så kan man nesten bli flau på seibåtenes vegne.  Istedenfor og gå inn i seg selv og være kritisk til egen adferd, fylles tråden av mange tullete innlegg for å tåkelegge at seilbåtfører faktisk er et problem for den kommersielle trafikken. Og for all del dette gjelder også motorbåtførere.

Som jeg skrev i åpningen av tråden og gjentok senere så trodde jeg faktisk seilbåtførere hadde mer kunnskap om vikeplikt og andre ting, men da har jeg kanskje tillagt seilbåtførere egenskaper de ikke har.

Tiden for de ubehagelige sannheter er vel kommet. Det er en kultur i de kretser, særlig utbredt på Vestlandet, at en seilbåteier er en venstrevridd skaphomse med svekkede sjelsevner kun verdig forakt. Det er mange tiår siden jeg fant ut at hvis jeg skulle bli tatt på alvor ombord, så nevnte jeg aldri at jeg hadde seilbåt.

JRK skrev 1 time siden:

Nyttetrafikk eller ikke, er det en som bryter seg frem, så regner jeg med at det er en grunn til det, og viker selv om jeg har forskjørsrett.

Om bord i Barbaria så har vi noe som heter Spagetti alarm! Vi kaller slike båtførere som deg JRK for Spagetti Petter. Man kan aldri vite hva spagetti Petter finner på siden alt er avhengig av dagsformen. Det er enkelt å kjenne igjen Spagetti Petter på kurs tracket siden den ofte ser ut som kokt spagetti på en tallerken. Fiskebåter har en tendens til å utløse spagetti alarm.   

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 59 minutter siden:

Tiden for de ubehagelige sannheter er vel kommet. Det er en kultur i de kretser, særlig utbredt på Vestlandet, at en seilbåteier er en venstrevridd skaphomse med svekkede sjelsevner kun verdig forakt. Det er mange tiår siden jeg fant ut at hvis jeg skulle bli tatt på alvor ombord, så nevnte jeg aldri at jeg hadde seilbåt.

Tror i grunnen du satte ord på det meste akkurat der. 

Barbaria skrev 45 minutter siden:

Om bord i Barbaria så har vi noe som heter Spagetti alarm! Vi kaller slike båtførere som deg JRK for Spagetti Petter. Man kan aldri vite hva spagetti Petter finner på siden alt er avhengig av dagsformen. Det er enkelt å kjenne igjen Spagetti Petter på kurs tracket siden den ofte ser ut som kokt spagetti på en tallerken. Fiskebåter har en tendens til å utløse spagetti alarm.   

Akkurat ja, må bare innrømme at jeg ikke er kjent med den måten og omtale andre sjøfarende. Men jeg tenker jo at den som bruker slike begreper om andre, må ha høye tanker om egen adferd. Kanskje det er nettopp det som er problemet for ferjetrafikken.

Guest Avmønstret#

Som førstereisgutt i indre led på svenskekysten fikk jeg meg en solid overraskelse når jeg plutselig ble møtt med svære blinkende lys og ei svær ferje som dundret på tvers over fjorden etter kabler. 

Var ingen nåde da selv om vi lå med en frisk bris akter. Full ku- vending og ned med seil, fyre motor og vente til kabeldyret hadde krysset fjorden. 

Kanskje det er en farbar vei for fremtidige ferjer i Norge. Knyte de fast i begge ender, strekke kabel og vinsje de over fjordene så slipper en så mye tvil om alt mulig vanskelig. "No kjeme toget/ferjo!" ;-)

Pinkvin skrev 30 minutter siden:

Kanskje det er en farbar vei for fremtidige ferjer i Norge

Det finnes da i Norge allerede, mest sentrale jeg kommer på er Bygdøy til Killingen og Fra Nesøya ved Asker til Brønnøya. Hadde vært fint hvis bastøfergene gikk på wire, da hadde vi sluppet å lure på hvor de går denne gangen. 

Blir litt hektisk når fergene går i indre led på svenskekysten. Opplevd det jeg også, var forbredt.

Mulligan skrev for 6 timer siden:

?????

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...