Jump to content

Varmepumpe montert i seilbåt

Propell75

Recommended Posts

Har noen erfaring med montering av varmepumpe i seilbåt? Akterut er det i vår seilbåt et stort ubrukt rom. I jobben med å finne gode varmeløsninger uten å bruke diesel og masse stråleovner rundt omkring tenkte jeg - hvor ikke montere en varmepumpe som brukes på hus? 

De er laget for nordisk klima, de minste kan brukes på en 10A sikring og de sørger for god luftbevegelse. Er jeg helt på jordet nå, eller er det muligens en reodor-løsning som kan fungere godt?

Neste trinn blir å se på om innedelen til varmepumpa kan bygges om å sende varmluften rundt i kanalene.

Merk: Dette er med tanke på å kunne ligge på landstrøm for å bruke båten som bolig i perioder.

F.eks. denne modellen: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/varmepumper-luft-luft/luft-luftvarmepumpe-004810/

Redigert av TSeierstad (see edit history)
20 minutes ago, Bårdp said:

Er jo mye å hente med en varmepumpe men skulle jeg ha montert noe slikt ville jeg valgt et system med vannbåren varme og en vann til vann varmepumpe.

Pris for en løsning som dette er etter det jeg kjenner til urealistisk for mitt vedkommende. Luft til vann er fra 30.000 og oppover og vann til vann er enda dyrere. Vannbåren varme er bra, men man må ha luftsirkulasjon i en båt, det er veldig viktig.

17 minutes ago, Barbaria said:

Jeg har vært inne på tanken selv, jeg kan ikke se noe annet problem enn plass til innermodulen og støy. De varer nok ikke evig i salt luft men det er sikkert godt nok i noen år.

Mange hus ved sjøen som har varmepumpe, så jeg regner med det holder en stund. Plass til innerdelen ser jeg som eneste problem, utedelen er det god plass til akterut. Min tanke er på sikt å bygge om innerdelen til å blåse luften inn i kanalsystemet som fordeler varme til rommene. 

15 minutes ago, Bårdp said:

En kan jo kjøpe en slik varmepumpe som brukes i campingvogner og bobiler. Da er det jo kun en kompakt enhet som monteres i taket.

Takk for tips, det var ikke en dum idé.

Kom over en tilsynelatende Rolls Royce: https://www.dometic.com/nb-no/no/produkter/klima/klimaanlegg/klimaanlegg-for-marine/dometic-mcs-t16-_-64115  Varme, kjøling og avfukting i ett - litt kostbart...

Har vurdert lignende løysninger sjølv. 

Som Tseierstad skriver så har dometic fleire slike løysinger.

Men om ein vil ha noko billigare kun for varme, så er jo ein inline duct heaters eit bra alternativ.

Det er jo veldig enkelt å greit å berre koble det inn på det eksisterende varmeanlegget som du sikkert har.

https://www.i-sells.co.uk/in-line-duct-heaters

Det skal seiest at eg ikkje har prøvd sjølv enno, så eg har desverre ingen erfaring å komma med.

3 minutes ago, Steini said:

Men om ein vil ha noko billigare kun for varme, så er jo ein inline duct heaters eit bra alternativ.

Det er jo veldig enkelt å greit å berre koble det inn på det eksisterende varmeanlegget som du sikkert har.

https://www.i-sells.co.uk/in-line-duct-heaters

Dette var et godt tips @Steini, problemet her er at jeg ikke får nok effekt (Watt) til å varme hele båten. Man er ofte begrenset med en 10A (eller 16A) på landstrømmen og da er det maks 2000W man kan bruke (helst mindre) for å ha litt å gå på til det andre i båten. 2000W er litt for lite for båten, derfor jeg tenkte på fordelen med varmepumpe. Eks: 1500w inn og 3600w ut.

Når me budde i var 42 fot bavaria på vestlandet, holdt me heile båten varm med ein vifteovn. Ein adax vvt9.

Når båten fyrst hadde fått varmen opp, holdt det med å kjøre denne på 1200watt på vinterstid. Det var sjelden me hadde behov for å kjøre den på 2000w. 

Men me har både lithium batteri og 3000w inverter, så når me i korte perioder trengte meir en 3000w, så blei dette tatt automatisk fra batteria, via victron multipluss 12/3000/120-16

Så me hadde alltid strøm til både varme, matlaging på induksjon og vaskemaskin når det trengtes.

Men for Nauticaten vår, blir det nok montert vannbåren varme.

18 minutes ago, Mare Nostrum said:

Bildet viser en Nauticat 52 i Marstrand. Antar plasseringen ikke er optimal med tanke på gange i motsjø...

Oj, @Mare Nostrum det var jo en litt uheldig plassering.

18 minutes ago, index said:

Om du har plass til inne og utedel er det bare å kjøre på. Billig og mye varme. Og du vil nok få lavere forbruk enn du estimerer her. En COP faktor på rundt fire er realistisk.

Det var dette jeg også tenkte @index, her er det mye å hente.

14 minutes ago, PostIT said:

Største utfordringen er kanskje å finne en fornuftig plassering av ute-delen. Denne er stor, tung, bråker og vibrerer (og liker trolig ikke å bade i saltvann), ref bildet over

Ja, enig @PostIT Men jeg tror jeg har nok plass akter i seilbåten - stort rom.

29 minutes ago, Bårdp said:

Nå kan ikke utedelen stå i et romm med mindre du skal ha et fryserom. Den krever stor lufttilgang for å hente ut varme fra Selv disse kassene folk setter over utedelene på husveggene er med på å redusere virkningsgraden.

@Bårdp Det var en viktig ting å tenke på, takk for tips. Rommet er stort og jeg kan legge inn flere luftinntak - og rommet trenger ikke være frostfritt.

Jeg trenger mer konkrete data på hvor mye den vil kjøle ned og hvor stort tap av virkningsgrad det er snakk om før det kan bli vurdert bort fra plasseringen. Men det er absolutt en faktor å ta med i vurderingen, takk for deg.

5 minutes ago, Framtia said:

tenker du å ha en permanent installasjon eller bare gjennom vintersesongen?

Permanent. @Framtia

25 minutes ago, index said:

Du klarer nok ikke å få ventilert et slikt rom godt nok til å få noe særlig virkningsgrad ut av pumpa. Så du må nok ut I friluft med den.

Takk igjen for svar @index. Har du noe data som beskriver hvor mye som kreves? Ønsker ikke å avskrive plassering i rom før jeg vet hva som minimum kreves.

TSeierstad skrev 1 time siden:

Jeg trenger mer konkrete data på hvor mye den vil kjøle ned og hvor stort tap av virkningsgrad det er snakk om før det kan bli vurdert bort fra plasseringen. Men det er absolutt en faktor å ta med i vurderingen, takk for deg.

...'ute'-delen blåser ut nesten like mange kW med kald luft som de kW du tilfører med 'varm' luft. Så 1500 W varme tilført er 1250 W kulde avgitt. Hvis dette er i et lukket rom ombord, så blir det fort kaldt der.... så blir det kaldere og kaldere, og varmepumpa må bruke mer og strøm for å trekke varme ut av stadig kaldere luft.

Tipper du får målbar varmeeffekt fra varmepumpa I max en time før rommet er så nedkjølt at det ikke er noe mer å hente. Da har du en båt som er minus 30 I ene enden og pluss ti I andre om du er heldig.

Få den ut på dekk, noe annet er ikke vits å tenke på en gang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For permanent innstallasjon ville jeg nok gått for en ac beregnet for båt og maritimt bruk.

De tar energi fra sjøvann og det er det nok av. Er ingen ute del som tar plass.

Om du vil ha en rimeligere enn den nevnt over, kan du se her på eBay, er med fri frakt i USA og du bruker jetcarrier sjøfrakt til Norge for billigste fraktemåte , du må ut med 25% mva i tillegg

til prisen:

https://www.ebay.com/itm/Searay-Marine-Air-Conditioning-Unit-17k-BTU-230V-W-Digital-Control-by-Mabru/232792512521?hash=item363383d809:g:eB8AAOSwH2VaCauV

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...