Jump to content

Varmepumpe montert i seilbåt

Propell75

Recommended Posts

Chris284 skrev for 11 timer siden:

For permanent innstallasjon ville jeg nok gått for en ac beregnet for båt og maritimt bruk.

De tar energi fra sjøvann og det er det nok av. Er ingen ute del som tar plass.

Om du vil ha en rimeligere enn den nevnt over, kan du se her på eBay, er med fri frakt i USA og du bruker jetcarrier sjøfrakt til Norge for billigste fraktemåte , du må ut med 25% mva i tillegg

til prisen:

https://www.ebay.com/itm/Searay-Marine-Air-Conditioning-Unit-17k-BTU-230V-W-Digital-Control-by-Mabru/232792512521?hash=item363383d809:g:eB8AAOSwH2VaCauV

Den der såg jaggu meg kjekk ut.

Hadde passa bra i Nauticaten min den der........

10 hours ago, aileenll said:

Rommet for utedelen har du bilde. Ble fortalt av en som har vert ombord at båten er romslig. Kan utedelen f.eks heises opp og ned av rommet, uten å frakoples, så kan den stå skjermet når den ikke er i bruk, og under seilas.

Mvh RMBJ

@aileenll Den er romslig, men kan nok ikke heises opp, selv om det var en god tanke. Men rommet er på en del kubikkmeter (løst anslag 10m3+)

12 hours ago, Chris284 said:

For permanent innstallasjon ville jeg nok gått for en ac beregnet for båt og maritimt bruk.

De tar energi fra sjøvann og det er det nok av. Er ingen ute del som tar plass.

Om du vil ha en rimeligere enn den nevnt over, kan du se her på eBay, er med fri frakt i USA og du bruker jetcarrier sjøfrakt til Norge for billigste fraktemåte , du må ut med 25% mva i tillegg

til prisen:

https://www.ebay.com/itm/Searay-Marine-Air-Conditioning-Unit-17k-BTU-230V-W-Digital-Control-by-Mabru/232792512521?hash=item363383d809:g:eB8AAOSwH2VaCauV

@Chris284 Dette var veldig interessant - tusen takk for tips, absolutt aktuelt. Denne må jeg lese meg opp på... Hvis jeg ikke regner feil, så er en BTU på 17000 = 5000W og det er veldig passende.

TSeierstad skrev for 21 timer siden:

Takk igjen for svar @index. Har du noe data som beskriver hvor mye som kreves? Ønsker ikke å avskrive plassering i rom før jeg vet hva som minimum kreves.

For noen år siden bygde vi balkong som hadde varmepumpe montert på veggen som ikke ble flyttet ut. Rom på cirka 40m2 kledd med vegger nesten ned til bakken og duk for vann oppunder, god luft tilgang skulle man tro men det ble kaldt og lite virkning av pumpen. Løsningen ble å flytte den ut så disse bør nok absolutt stå i friluft

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

7 minutes ago, Jon-Kåre said:

For noen år siden bygde vi balkong som hadde varmepumpe montert på veggen som ikke ble flyttet ut. Rom på cirka 40m2 kledd med vegger nesten ned til bakken og duk for vann oppunder, god luft tilgang skulle man tro men det ble kaldt og lite virkning av pumpen. Løsningen ble å flytte den ut så disse bør nok absolutt stå i friluft

Takk for sammenlikning. Her må en løsning på plass for å kvitte seg meg den kalde luften og sørge for at tilgangen er tilstrekkelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...