ebonita
Tillgången till reservdelar är nog begränsande för motorer som körs så lite som fritidsbåtmotorer - och möjligheterna att renovera dom till ett långt liv.
För mina TAMD63:or som tillverkades i slutet av förra årtusendet så står det redan nu 'utgått' på många positioner i Volvo Marine Parts listor.
För vissa slitdelar så finns ännu reservdelar, och det finns ju även tredjeparts-tillverkare, men speciellt komponenter med gjutna stommar eller smidda ämnen är svåra att återskapa.
Tack och lov så är mina motorer helt mekaniska, jag förmodar att kretskortsberoende motorer är ännu känsligar för tillverkare som upphör med reservdelsförsörjningen.
En dieselmotor som körs 1500 timmar om året eller mer så finns det goda möjligheter att uppnå långa driftstider, flera tiotusental timmar är inte onormalt. När jag jobbade med grävmaskiner så betraktade vi det som normalt att man tog ut minst 10000 - 15000 tmmar (dvs kanske 6-7 år i enskift) innan man övervägde att renovera, och efter renovering gick sedan motorn lika länge till. Efter en ytterligare en möjlig reovering så var basmaskinen sedan i regel så gammal att det inte var ekonomi att renovera ytterligare. Men industrimotorena är inställda för ungefär halva maximala effektuttaget i jämförelse med motsvarande motor för fritidsbåtsdrift.