
Fjordgubbe
-morten- skrev for 2 timer siden:
En motor er beregnet for et spesifikt turtallsområdet ut i fra karakter på motor, og i hvilket område den er ment til å gå og være effektiv. Det er somregel skjæringspungt mellom turtall forbruk og dreiemoment. Selve turtallet alene er ikke hovedingrediensen. Jeg har hatt bilmotorer som har hatt rødmerking på 8500, og de er jo balangsert og ment til å gå på høyt turtall. Motoren hadde neppe vart lengre om man satte turtalsperra på 6000. Men det var ikke påenget.. De fleste sikkelige dieselmotorer/marinemotorer har forskjellig rating etter hvilken bruk de er ment for. Feks samme motor, men mindre forandringer kan ha forskjellig rating om de skal stå i lystbåt eller yrkesbåt. Man ser da på effektutaket, men det har jo så klart en sammenheng med turtall. På en Turbodieselmotor er det jo ganske så flat effektkurve så de siste omdreiningene har som regel ikke veldig effekt
Det bør vere innlysande at "samme motor", men der ein av den eine tek ut nær den doble effekten, har lægre levetid. Og for å sette det på spissen, og enkelt. Ein motor med 4000 omd. i minuttet "går dobbelt solangt" som ein med 2000. Og då har me ikkje teke med dei andre parametrane som t.d. lagertrykk og akselrasjonskrefter som aukar med større turtall. Om ein køyrer på det turtallet. Berre tenkt sjølvsagt. Proffane, som t.d. fiskarane kjøper ikkje motorar med høgt turtall. Dei ser ogso på sylindervolumet. Det er ikkje like fornuftigt for oss som kanskje berre brukar båten 100 timar i året. Å samanlikna motor i bil og båt vert sjølvsagt heilt feil. På sjøen kan ein ta ut heile effekten over lang tid. Det let seg naturlegvis ikkje gjere i ein bil.