
Sørlandet2
Sidens tidenes morgen, så har nye modeller av motorer hatt litt høyere turtall, og tatt ut litt mer effekt pr liter en utgående modell. Gjelder både biler, båter, motorsykler oa.
Så lenge jeg kan huske, så har det vert mange som sitter å sier- det kommer aldri til å fungere. Kommer aldri til å vare.
Min erfaring er vel egentlig det motsatte. Når jeg åpna motorer i forrige århundre, så var det alltid slitekant i sylindrene, alltid slark i ventilene oa.
I dag produseres maskindeler med rolleranser som kun var å finne i formel 1 team for 30 årstiden. Med det resultat at motorer går langt, lite problem.
Hvis en ser på den vanlige bilen som skrotes etter 17 år, med 250 000 km, så kjører den for egen maskin. Ganske overbevist at hadde motoren blitt åpna, så er det relativt lite slitasje. Eller kanskje mer relevant, dagens lastebil motorer. Mitt inntrykk er at de går lengre, og mer problemfritt nå enn noen gang før. Dette selv om de har mer effekt pr liter en noen gang før.
At nye motorer har nye problemer er en annen sak.