Jump to content

Hekktruster erfaringer (2xdrev båt)

tomsunds

Recommended Posts

Hei 

Kan dere som har en hekktruster på båten deres dele erfaringer med dette?

Vil effekten være bra, eller er dette "bortkastet" med drev? Tenker da på at drev vil hindre skikkelig skyvekraft siden mye av vannet vil bli stoppet av drevene.

Håper dette ikke utarte seg til en tråd med "folk i båt" vs "båtfolk", og nedlatende om trustere generelt.

Vi har våre grunner for å vurdere en hekktruster.

/tommy

Har samme erfaring som ovenfor, da jeg havde min NW390 med D6. Den hjælper, men placeringen mellem drevene er udfordrende for effekten. Oftest brugte jeg den kun til finmanøvrering og klarede det meste med bovthruster og drevene. Men til lige at glide ind på en snæver plads i stille vejr var den til stor hjælp. Især fordi der var sekundær manøvrepanel på agterdækket som var guld værd når man var alene i båden.

Hekktruster har dårligere effekt enn baugtruster også på båter som ikke har noen hindringer på akterspeilet. Dette fordi båtens rotasjonspunkt ligger bak midten av båten slik at momentarmen blir kortere bak. Jeg har kraftigere hekktruster enn baugtruster, men når jeg kjører begge til samme side er det størst bevegelse på baugen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hvilken båt er det snakk om ? En ting som er vanskelig på mange drevbåter er å få thrusteren langt nok ned i vannet. Om den ikke blir montert lavt nok, vil den ofte suge falskluft. Det minsker effekten betraktelig samt at det støyer mye mer enn vanlig. Noe av det fine med å kjøre den bak, er nettopp at den støyer mye mindre enn den foran, synes jeg. Ta et bilde og vis oss hvor du hadde tenkt å montere den.

• 3 uker senere...
tomsunds skrev On 24.11.2018 at 18.13:

Takk for tilbakemeldinger. 

Skal stå på en fairline 37 targa. 

Er vel samme skrog som min Ph37, men jeg har strake aksler på 2 stk TAMD63P. Vet ikke hvilken motorisering du har, men vil tro at hekkthruster uansett motorisering er bortkastet på din båt. Har du drev, så er det enklere å dra akter inn enn aksler. Men med aksler så er det også lett. Du får mye sterkere moment med å manøvrere med SB/BB motor på akterenden enn med hekkthruster. Blir også lettere enn å vurdere å bruke hekkthruster/motorer i en stresset situasjon.  Eksempel på video her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...