Jump to content

Er det vanskelig og montere kartplotter/ekkolodd?

Pekkus

Recommended Posts

Nej, vil jeg sige. Jeg er ikke nogen håndværker, men med en moderne plotter med Nmea 2000 og indbygget gps, så bør det gå enkelt. Meget kommer an på hvor meget du skal ombygge instrumentbrættet for at få plads. Det enkleste er at montere på en brakett hvis du kan det og så montere svingeren inden i båden så den skyder gennem skroget. Det fungerer fint i mange tilfælde.

Det sværeste du kan gøre er at vælge en plotter med ekstern gps og gennemgående svinger. Så skal du have gang i en noget større operation. 

Pekkus skrev for 16 timer siden:

Er det vanskelig og montere kartplotter/ekkolodd?

Du sier ikke noe om hva slags båt du har.

Har du en åpen båt med påhengsmotor og kjøper ny kartplotter/ekkolodd er ikke dette vanskelig, men meget enkelt.

Da følger det med brakett  til montering av skjermen + giver for hekkmontering + monteringsanvisning.

Følg monteringsavisningen - så er ikke dette noe hokus pokus i det hele tatt.

Har du en annen type båt og innenbordsmotor blir det en annen historie. Men så lenge du ikke sier noe om hva slags båt du har så........................

Redigert av Jannmar (see edit history)

Det som er viktig uansett, er å plassere GPS-antennen rett. I en plastbåt er det som regel helt OK å tape den fast til en flate som vender opp og ut, er det metallskrog må antennen monteres ute. Ledninger til pluss og minus og sånn er banalt, men akkurat det å finne beste sted å montere antennen kan være litt tricky, så jeg anbefaler en tur med gaffateip først, fungerer det, så skru fast antennen der. Opplever du borfall av signal i bestemte kursretninger - kanskje en annen plassering hadde vært bedre.

Og når det gjelder giveren til ekkoloddet - det er en hel vitenskap i seg selv, så jeg tør ikke komme med noe generelle råd der - jeg har ennå ikke fått vekk alle de falske fiskene fra mitt eget. Men det er noen tråder her på forumet  som kan gi gode tips.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
JRK skrev for 1 time siden:

Helt enig med Bitteliten her. Av og til kan det være plugger på kablene som ikke er så lett og tre igjennom båten. Ikke uvanlig at man må demontere annet utstyr . De ferreste båter har tegninger som viser hvor kabler er trukket.

Når jeg monterte svinger på ekkoloddet mitt, så valgte jeg å klippe av pluggen og tre ledningen igjennom et lite hull i akterspeilet og deretter skjøte sammen ledningene igjen. Brukte krympestrømpe med lim, så sjøten er helt vanntett. Dette har fungert helt ypperlig for meg. 

Pekkus skrev 24 minutter siden:

Tusen takk for svar alle samen. Skal svinger vere bak eller kan den vere framme. Har ein Inlander 

Spørs litt hva du skal bruke ekkolodd til da. Men nu er ikke In Lander noen fiskebåt, så går ut ifra det mest er til ren dybde måling.

Har sjøl samme båten, å der sitter den innvendig nede i forkant av motor. Får helt ok visning da.

Så bruk Tec7 eller tilsvarende å klister den godt fast. Evt lim den fast med epoxylim. Men lønner seg å få ut luftbobler i lime/masse.

Du ser den lille hvite klump i fremkant av remskiver/motor på bildet. det er svinger i min båt. 

motor1.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 13 timer siden:

Så bruk Tec7 eller tilsvarende å klister den godt fast. Evt lim den fast med epoxylim. Men lønner seg å få ut luftbobler i lime/masse.

Du ser den lille hvite klump i fremkant av remskiver/motor på bildet. det er svinger i min båt. 

Var litt vanskelig å få øye på, men plutselig tror jeg at jeg ser den. Er det denne?

Til trådstarter Pekkus:  Angående plassering så  bør det ikke ikke være luftbobler i laminatet der hvor svingeren blir festet, når den skal festes på innsiden av skroget.

Svinger.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 3 timer siden:

Var litt vanskelig å få øye på, men plutselig tror jeg at jeg ser den. Er det denne?

Til trådstarter Pekkus:  Angående plassering så  bør det ikke ikke være luftbobler i laminatet der hvor svingeren blir festet, når den skal festes på innsiden av skroget.

Svinger.PNG

Ja stemmer det. Er den hvite en ser med pilen. Var for late til å åpne et tegne program på mac'en hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg vet at det finnes wifi-basert utstyr nå, men er det blitt vanlig og økonomisk sammenlignbart med kablet utstyr? Det vil jo lette montering veldig, dersom en kun trenger å trekke strøm fra en kilde i nærheten til hhv. plotter og svinger (og kanskje til gps-antenne og radar også?).

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

bellen skrev for 20 timer siden:

Når jeg monterte svinger på ekkoloddet mitt, så valgte jeg å klippe av pluggen og tre ledningen igjennom et lite hull i akterspeilet og deretter skjøte sammen ledningene igjen. Brukte krympestrømpe med lim, så sjøten er helt vanntett. Dette har fungert helt ypperlig for meg. 

Virker fint med enkelstrålelodd. Man kan ikke klippe dersom det er et array av svingere. Det er kalibrert med kabelen på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...