Jump to content

Pioner maxi 13 - vann i skroget.

Neberp89

Recommended Posts

Som tittelen beskriver har eg vann i skroget på båten min, finnes det en enkel måte å bli kvitt dette?

Er dette ett vanlig problem som med tiden kommer uansett eller har eg ett hull?

Eg har en Tohatsu 9.9 just. til 14.56 hk ( hoho) som får båten opp i maks 13 knop med fører og utstyr 130 kg. Skal eg få den i semi-plan så må eg frem å "hjelpe". Noen med lik på og motor som har høyere fart?

Noen gode råd her inne?:)

Det oppstår ikke vann av seg selv i dobbeltskroget, så du har en eller annen lekkasje. Det kan være i festepunkter til noe av det som er festet til båten (railing, styrekonsoll e.l.), en tappeplugg (for å tømme dobbeltskroget) eller sprekk/hull i plasten.

Har du en tappeplugg så tar du ut denne og tømmer skroget for vann mens båten står på land.  Da blir den i hvert fall lettere og kommer enklere i plan. Smak på vannet du tapper, så kjenner du om det er ferskvann eller saltvann. Er det saltvann kommer vannet nedenfra. Er det ferskvann kommer det ovenfra.

Du bør uansett sjekke ut hvor vannet kommer fra, men når skroget er tømt er det litt enklere å holde kontoll på hvor raskt skroget fylles igjen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hadde samme problem med en gammel Pioner. Dro den opp på land i en slakk helning , med ene siden av motorbrønnen pekende lengst ned. Boret så ca. 1,5 cm hull ca. 5 cm fra motorbrønn/bunn av båt. Brukte gummiplugg etter at båten var lenset. Hjalp mye - og PS! det var mest regnvann fra kondens , og fra små krakkeleringer i dørken inne i båten...

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...