Filmtriks Startet 25.November.2018 Link til dette innlegget Startet 25.November.2018 Jeg har i flere år hatt litt utfordringer med septiktanken (hovedsaklig lekkasjer/lukt), og jeg vurderer nå sterkt å fjerne den gamle dritten og sette inn en ny tank. I Nidelv 28 så er disse tankene støpt inn i kjølsvinet i forkabin, Det innebærer at glassfibergulvet må skjæres opp før jeg kommer til tanken og kan løfte den ut. Jeg har ikke lyst til å starte dette prosjektet, men det ser nesten ut for at jeg ikke har noe valg lenger. Er det noen her på forumet som har gjort dette tidligere og kan si noe om hvordan en bør gå frem, og hva resultatet ble? Trond Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Hei, Er du sikker på at det er en egen tank her? Jeg har hatt både Nidelv 24 og 26 (bygget i 81 og 85). Her gikk septiken rett i et eget tett skott / rom under dørken. Bare bygget i glassfiber som en del av skroget innvendig. Jeg skiftet stigerør og slanger og det fungerte fint uten lukt. Allikevel synes jeg prinsippet er lite tiltalende. Bedre med egen tank til dette. hls Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
M/S AIOLOS Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Hadde selv en 24 fot fra 1981, og skiftet slanger og ble kvitt lukt. Tror nok at dette med å bytte tank blir et eventyr som ikke er å anbefale siden den er en del av den stolte skute. Men for all del, det går jo an å prøve siden mitt svar ikke er noen fasit. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 (redigert) Vi hadde en 1982-modell Nidelv 28 for en del år siden. Også i denne var septiktanken bygget inn som et tett skott i bunnen under salongen foran. Jeg ville forsøkt å bytte slanger og -stusser, samt sikre at luftingen til tanken er åpen og fungerer, før jeg gikk til det drastiske skritt å skjære den ut. Sjekk også at ikke "stige-/sugerøret" er tæret, slik at det ikke når helt ned i bunnen på tanken. Redigert 27.November.2018 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Vi hadde en N28 som vi kjøpte ny i 1988. Den hadde septiktank i polyetylen som lå under dørken i forkabinen. For noen år siden fikk vi problemer med lukt og tilkoblingsstussene var ikke helt tette. For å gjøre en lang historie kort så endte det med at vi skar opp dørken og fjernet hele tanken. Det var vanskelig å få tak i en ny tank som passet. Så forsøkte vi å få laget en tank i syrefast stål. Det ble dyrt og tanken ville blitt veldig liten. Det endte med at vi fikk laget en tank i syrefast stål og plasserte den under dørken som bordet i forkabinen står på. Det viste seg å bli en både enkel og godt fungerende løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Filmtriks Svart 29.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Hei. Takker for alle svar. Båten er en 1984-modell, men den har en del løsninger som først kom på senere årsmodeller. Skrog, motorplassering, skjørt og septikløsning er blant tingene som er identisk med modellen fra 1987->. Det er egen polyetylentank og det er i stor grad samme problematikk som beskrevet i forrige innlegg. Til @Bestefar Har du en nærmere beskrivelse av prosessen med å skjære opp dørken? Gikk det greit? Var det stor avstand ned til tank eller ligger den rett under? Har du bilder? Hvordan bygde dere ny dørk avslutningsvis? Mvh Trond Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Jeg skar først opp et hull 20x20 cm midt på dørken. Planen var å montere et lokk i polyetylentanken slik at jeg kunne komme til på innsiden av tanken og sette på nye stusser. Men da oppdaget jeg at tanken var helt stiv og deformert og hadde antydning til sprekker Jeg fjernet trappen og brukte en stikksag med kort blad og skar opp dørken i ca. 4-5 cm avstand fra skott og spant. Ved toalettet og garderobeskapet er det veldig liten avstand mellom skrog og dørk. Der skar jeg med større avstand. Jeg gjorde alt dette mens båten lå på vannet. Tanken ligger rett under dørken. Det er minst avstand mellom dørk og tank langs kantene på tanken. Som nevnt så var plasttanken helt stiv og hadde litt sprekker. Derfor ga jeg opp å få orden på den. I og med at jeg ikke skulle ha inn en ny tank på samme sted så plastet og skrudde jeg fast en ramme under den «flensen» som var igjen fra den gamle dørken. Så lagde jeg en ny dørk som passet i åpningen. I den nye dørken lagde jeg en inspeksjonsluke så jeg kunne komme til på undersiden. Så plastet jeg alt sammen så godt som mulig. Jeg tok noen bilder, men mistet pc'n i gulvet. Men jeg legger inn det jeg har Redigert 29.November.2018 av Bestefar Skal legge til bilder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Filmtriks Svart 30.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Takker så mye for god forklaring og bilder @Bestefar Da tipper jeg det blir å gjøre det samme for meg, men ettersom jeg jobber med konstruksjon i tynnplateindustrien så blir det nok til at jeg tegner ny tank som er tilbasset samme sted. Så lager jeg luke over som kan åpnes og mannlokk i tanken rett under. MVH Trond Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Jeg tenkte også slik og lagde tegning og modell i kartong. Men oppdaget at jeg enten måtte åpne mer av dørken forover for å få samme volumet som originaltanken hadde. Og det hadde jeg ikke så veldig lyst til. Tanken under bordet er trapesformet med gjennomgående åpning for bordsøylen. Sitér dette innlegget Link to post
otersnute Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 @Bestefar. Jeg har Nidelv 28 fra 86. Stemmer det at tanken blir dypere bakover og at stigerøret (iallfall mitt) er plassert langt framme (bakerst i kassa under bordet)? Isåfall når stigerøret går loddrett til bunns (som mitt) er det jo sjanseløst å få ut alt som ligger dypere og lenger bak. Husker du hvordan dette så ut til å være gjort originalt? Stigerør bøyd bakover? Slange? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Jeg holder på med tilsvarende operasjon på min båt, Enes 32 fra 1986. Jeg har en egen tråd på den. Jeg tenker at mye «godlukt» sitter igjen i porer og små sprekker i maling, plast og kryssfineren rundt gammel tank, så best å få bort så mye som mulig av det gamle, pusse helt ned til glassfiber (skikkelig møkkajobb), avfette og så male over med skikkelige 2-komp-produkter. Etter et omfattende søk på nettet så kan du hende du finner en OK «stor nok» plasttank å lure nedi... Cipax og Plastinvent har mye forskjellig. Vetus har også noen fine tanker. Lykke til:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.