M/S AIOLOS Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 Hva med å vente til årsaken er klarlagt? Mange eksperter her som allerede har svaret..... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 M/S AIOLOS skrev 24 minutter siden: Hva med å vente til årsaken er klarlagt? Det er ikke slik det fungerer på Baatplassen. Enkelte har fordelt ansvar før en eventuell ulykke har skjedd. Trist sak, En svømmetur og en ødelagt båt bekymrer ikke, men dette kunne endt verre. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 Dukker alltid opp de som mener at alt skal ligge på ett forum til alt er besvart. Hva er poenget? Forum er forum, så lenge det går sømmelig for seg kan vel folk få spekulere så mye de vil, det er jo en del av poenget med ett forum. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 Hovedredningssentralen Sør-Norge opplyser at det var kystvaktskipet KNM Olav Tryggvason den lille båten kolliderte med. Hvem som hadde skylden, er det foreløpig ikke sagt noe om. – Det vi kan si, er at Olav Tryggvason har deltatt i vaktholdet rundt Helge Ingstad, som ligger i området. Da den var avløst derfra og på vei sørover, hadde den et sammenstøt med en mindre lystbåt på babord side, forteller pressetalsmann i FOH, Brynjar Stordal. https://www.tu.no/artikler/kystvaktskip-kolliderte-med-fritidsbat/452058?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-11-26 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 Nå mener jeg intervjuet politi på dagsrevyen i går hevdet at ingen ramlet i vannet. Og NRK-reporteren hevdet at landstedbåten var 15- til 16 knop lang. Det er rom for fri tolking og synsing fra oss utenforstående. Forutsatt at kystvakta ikke har seilt sidelengs og truffet en oppankret landstedbåt som har ligget utenfor leden og ført korret merking. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 (redigert) Det har vært ualminnelig fint vær de siste dagene, ja, faktisk helt sida KNM Helge Ingstad traff Sola. Den natta var det riktignok ørlite vind, og nymåne, men ellers fint og klart. De siste ni dagene har det vært blikkstille her inne i fjorden "min" i indre leia, men sikkert ikke mye krusning ute i Hjeltefjorden heller. De siste to havariene, den ulykksalige og trolig fatale grunnstøtingen av 31-foteren, og denne 16-foteren som traff Olav Tryggvason, har skjedd i fullt dagslys med optimal sikt og så og si ingen vind. Det, sammen med det faktum at de fleste ulykker som hender med fritidsbåter skjer nettopp når det er som enklest å føre båten, gjør at vi må tenke litt. I det første tilfellet kan det sjølsagt skyldes dette øyeblikkets uoppmerksomhet når en kjenner at en endelig kan slippe vaktsomheten. Det siste skjæret, grunna, båen, av uendelig mange før en er trygt gjennom. Jeg ønsker sjølsagt ikke å spekulere i akkurat den, ettersom det sannsynligvis er en dødsulykke. Denne siste ulykka, skal jeg heller ikke spekulere i, men trur vi skal legge oss det på minnet. Vel er sjøen slik den alltid har vært, blank den ene dagen og vill den andre. Vel er været og vinden noe en kan forholde seg til. Det som er annerledes enn før, er tettheten av fartøyer og hastigheten vi fører vårt fartøy med. Det er vanskelig å bremse båter, vanskelig å brått endre kurs, vanskelig å forutse et annet fartøys fart og kurs, særlig om det er større enn vårt. De fleste voksne mennesker kan føre et motorisert kjøretøy på et tonns masse i en horribel fart mellom ei gul og ei hvit linje, i timesvis, inntil faste og bevegelige objekter. Det er milevis unna hva vi kan bruke naturlige reflekser og intuisjon på om vi vil unnvike en fare. Vi er henvist til å bruke vilje og tillært kunnskap. Når vi går med et sjøgående fartøy i vind og strøm, gjør vi på sett og vis det vi må gjøre, altså er vi ualminnelig varsomme, går i store buer om objekter vi frykter, grunner, andre fartøy, nes, staker. Vi har fart til å styre, til å ta sjøen, men ikke mer enn at vi hele tida kan unnvike det vi kan forutse som mulige trusler. Er det fint vær og god sikt, derimot, kan det hende vi responderer slik vi ikke skal. Senker garden, og beveger oss over i bilismetankegangen. Det er, for mange av oss, der vi har mest erfaring. "Errare humanum est" begynner setninga: Det er menneskelig å feile! Men den fortsetter: "Sed perseverare diabolicum" Eller altså: Å fortsette med å feile er av det onde. Vi må altså lære. Og, om en da ikke er verdensmester, noe svært få er, det er jo bare en i hver stilart til en hver tid, må en ta til seg det en kan av andres erfaringer, opplevelser, ulykker. - Vær beredt! sa troppssjefen i Speidern - Alltid beredt! svarte alle vi som ikke var troppssjefer. Kanskje vi skal huske litt på det? At vi ikke er verdensmestre og troppsjefer! Og at vi er utstyrt med kropper og hjerner tilpassa et ganske saktegående liv på land. Redigert 26.November.2018 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 Kom noen ord her som muligens kan kaste lys over saken... https://www.nrk.no/hordaland/hobbyfiskere-innrommer-at-de-ikke-sa-knm-_olav-tryggvason_-_-risikerer-anmeldelse-1.14311761 Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/zLKyX9/Kolliderte-med-marinefartoy--Vi-hadde-sola-imot Sitér dette innlegget Link to post
Oblidor Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 Da kan de i det minste se ut som Marinen har sitt på det tørre (!) denne gangen i alle fall, men hvordan de to mennene i den lille båten klarte å kollidere med Olav Tryggvasson er vel et enda større mysterium enn den andre kollisjonen der Marinen var involvert. Heldigvis ikke like store verdier som gikk tapt, eller liv og helse. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 Så var det de folka på broen igjen da. 5 stk? hvorfor brukte de ikke tåkeluren eller morse for å varsel båten at de var der. De burde da ha fått med seg en båt i fullt firsprang med kurs for deres baug. Kunne jo vært noe annet som var på vei.. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Ventus Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 Det er åpent spørsmål ift. samme som nevnt i lenke under og klippet inn. Kan diskuteres så klart Kystvakt og sivil vs. militær profil - neppe så aktuelt for de med en intensjon om å gjøre ugang (de er malt "grå" nok...). Så hvis ikke jollen ble sett, varslet (lyd, lys, anrop med mere) og dertil behørig gjort oppmerksom på at det var noe bokstavelig talt i veien... Så er det litt tidlig å frimelde. Det skal ikke forventes samme standard på et vanlig sivilt skip og et skip tilhørende Sjøforsvaret. En grunnregel ved all militær aktivitet er egensikring og dertil skal et skip som dette faktisk til enhver tid ha kontroll på selv en gummijolle på vei mot seg (USS Cole). I et bakteppe av tilsynelatende og beskrevet høy utenlandsk aktivitet både til sjøs, luft og land... så må man dernest naturlig anta at skipet handler iht. enhver sunn militær fornuft - som både meg bekjent Hær, Heimevern og Luftforsvar gjør. Og Sjøforsvaret forventelig også. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 De er i alle fall såpass voksen, at de innrømme at det var deres feil. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 Jeg burde vite bedre, men nå klarer jeg ikke å la være... Så når noen kjører totalt i blinde mot sola og klarer å kjøre rett i siden på en 150 fots båt i dagslys - så er det for tidlig å frimelde kystvakta som blir pårent i babord side? Er dere rable gærne? Morse? Hvor nær tror dere småbåten i over 20knop kom før kystvakta skjønte at de ikke kom til å svinge unna? Hvor mange slike 'nestenkollisjoner' med småbåter som sveiper foran og bakom tror dere de opplever daglig? Det må da være lov å bruke hodet, og når man ikke har noe vettugt å skrive så er det faktisk lov å ikke skrive noe heller. Hvis man først skal teoretisere er et bedre alternativ å tenke på hva som kunne skjedd om det var et par unger som lå og fiska i en 14-foting der. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Oblidor Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 Amen! Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 (redigert) Arne Henriksen skrev 1 time siden: Hvis man først skal teoretisere er et bedre alternativ å tenke på hva som kunne skjedd om det var et par unger som lå og fiska i en 14-foting der. De kjørte da ikke på småbåten, det var motsatt. Men i bunn og grunn enig: de burde varsla med fløyta og Aldís, og kanskje forsøkt å vike (selv om forskjellen på manøvreringsevnen og hastigheten disse to imellom er som to andre fartøyer vi har hørt om). Til syvende og sist må nok småbåten ta det meste av skylda, selv om det er betenkelig, utfra et militært perspektiv, at OT lot seg ramme, uten å foreta seg noe. Redigert 26.November.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Arne Henriksen Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 15 minutes ago, Vaagen said: De kjørte da ikke på småbåten, det var motsatt. Men i bunn og grunn enig: de burde varsla med fløyta og Aldís, og kanskje forsøkt å vike (selv om forskjellen på manøvreringsevnen og hastigheten disse to imellom er som to andre fartøyer vi har hørt om). Jeg mente om det hadde vært en småbåt som lå og fiska i stedet for OT, når de to på tur mot sola kom dundrende uten å se. Ellers er det jo blitt opplyst at OT forsøkte å vike, så mye annet kan de nå ikke gjøre, med mindre du mener at en militær båt skal bruke makt for å unngå å bli pårent, i fredstid inni fjordene? :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ventus Svart 26.November.2018 Del på Facebook Svart 26.November.2018 Det er - om det ble misforstått - ikke snakk om en kommentar rundt det sivile og dertil rettslige ansvaret. Og lite sympati for de som her i tilfelle rammet OT. Men - kun hvis 1) OT var klar over "innkommende", i.e. situasjonsforståelse intakt 2) Varslet på hensiktsmessig måte (lyd, evt. lys/annet) ved passende tid/avstand 3) Unngikk å eskalere når kollisjon var nært forestående (ikke dreie hekk inn over f.eks.) Så har de gjort meste riktig. Neppe på nåværende stige å hindre for enhver pris. Men hvis mangel på 1 og 2 - så er det problematisk ift. OTs rolle og oppdragsløsning generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 Ja da er det nok en rotårsak på gang her ventus. Forsvarssjefen bør nok gå!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 Imponerende at man velger å holde 20 knop når sola er så lav at man ikke ser noe som helst foran seg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
leif_erikg Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 index skrev 1 time siden: Imponerende at man velger å holde 20 knop når sola er så lav at man ikke ser noe som helst foran seg! Som en kjørerlærer sa en gang: Ser du noe? Nei. Hvorfor kjører du da? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Vaagen Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 (redigert) Arne Henriksen skrev for 16 timer siden: Jeg mente om det hadde vært en småbåt som lå og fiska i stedet for OT, når de to på tur mot sola kom dundrende uten å se. Da misforstod jeg:-) Arne Henriksen skrev for 16 timer siden: med mindre du mener at en militær båt skal bruke makt for å unngå å bli pårent, i fredstid inni fjordene? :-) Bruk av kanon hadde vel antakelig vært i overkant, ja. Tuting og bruk av morselampe, derimot... Kanskje de fløyta, men har ikke sett det nevnt noe sted. Redigert 27.November.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Taskeladden Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 Finnes idioter i alle slags båter. Det greie er at så lenge det ikke finnes personskader utover stolthet, så kan det harseleres med så mye man vil. Det letterste i verden er å fortelle andre hva de burde gjort. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mulligan Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 Vaagen skrev 14 minutter siden: Kanskje de fløyta, men har ikke sett det nevnt noe sted. Men at hadde tente lanterner, det har "journalistene" fått med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 (redigert) Mulligan skrev 16 minutter siden: Men at hadde tente lanterner, det har "journalistene" fått med seg. De kunne jo ikke se lanternene, når de hadde sola i ansiktet Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan de kunne være blendet av sola, hvis der lå en svær båt i veien? Sola står jo nokså lavt for tiden, og før eller siden måtte OT ha skygget for sola, og blitt synlig? Ei sånn lita loppe svinger jo ganske kjapt, så hvorfor rakk de ikke å svinge? Hvis de var blendet fra siden (altså fra en retning der OT ikke var), burde de jo ha sett den gråmalte? To mannfolk på "broen" var det jo, men kan det forklare alt? Redigert 27.November.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Ventus Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 9 hours ago, Joltus said: Ja da er det nok en rotårsak på gang her ventus. Forsvarssjefen bør nok gå!! Spennende - kan du utdype? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.