Jump to content

Ny ulykke - kystvakt KNM «Olav Tryggvason» og mindre fartøy kollidert i Hjeltefjorden.


Morten90

Recommended Posts

Hovedredningssentralen Sør-Norge opplyser at det var kystvaktskipet KNM Olav Tryggvason den lille båten kolliderte med. Hvem som hadde skylden, er det foreløpig ikke sagt noe om.

 

– Det vi kan si, er at Olav Tryggvason har deltatt i vaktholdet rundt Helge Ingstad, som ligger i området. Da den var avløst derfra og på vei sørover, hadde den et sammenstøt med en mindre lystbåt på babord side, forteller pressetalsmann i FOH, Brynjar Stordal.

 

https://www.tu.no/artikler/kystvaktskip-kolliderte-med-fritidsbat/452058?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-11-26

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nå mener jeg intervjuet politi på dagsrevyen i går hevdet at ingen ramlet i vannet. Og NRK-reporteren hevdet at landstedbåten var 15- til 16 knop lang. Det er rom for fri tolking og synsing fra oss utenforstående. Forutsatt at kystvakta ikke har seilt sidelengs og truffet en oppankret landstedbåt som har ligget utenfor leden og ført korret merking.

Link to post

Det har vært ualminnelig fint vær de siste dagene, ja, faktisk helt sida KNM Helge Ingstad traff Sola. Den natta var det riktignok ørlite vind, og nymåne, men ellers fint og klart. De siste ni dagene har det vært blikkstille her inne i fjorden "min" i indre leia, men sikkert ikke mye krusning ute i Hjeltefjorden heller. De siste to havariene, den ulykksalige og trolig fatale grunnstøtingen av 31-foteren, og denne 16-foteren som traff Olav Tryggvason, har skjedd i fullt dagslys med optimal sikt og så og si ingen vind.

Det, sammen med det faktum at de fleste ulykker som hender med fritidsbåter skjer nettopp når det er som enklest å føre båten, gjør at vi må tenke litt.  I det første tilfellet kan det sjølsagt skyldes dette øyeblikkets uoppmerksomhet når en kjenner at en endelig kan slippe vaktsomheten. Det siste skjæret, grunna, båen, av uendelig mange før en er trygt gjennom. Jeg ønsker sjølsagt ikke å spekulere i akkurat den, ettersom det sannsynligvis er en dødsulykke. Denne siste ulykka, skal jeg heller ikke spekulere i, men trur vi skal legge oss det på minnet. Vel er sjøen slik den alltid har vært, blank den ene dagen og vill den andre. Vel er været og vinden noe en kan forholde seg til. Det som er annerledes enn før, er tettheten av fartøyer og hastigheten vi fører vårt fartøy med. Det er vanskelig å bremse båter, vanskelig å brått endre kurs, vanskelig å forutse et annet fartøys fart og kurs, særlig om det er større enn vårt.

 

De fleste voksne mennesker kan føre et motorisert kjøretøy på et tonns masse i en horribel fart mellom ei gul og ei hvit linje, i timesvis, inntil faste og bevegelige objekter. Det er milevis unna hva vi kan bruke naturlige reflekser og intuisjon på om vi vil unnvike en fare. Vi er henvist til å bruke vilje og tillært kunnskap. 

 

Når vi går med et sjøgående fartøy i vind og strøm, gjør vi på sett og vis det vi må gjøre, altså er vi ualminnelig varsomme, går i store buer om objekter vi frykter, grunner, andre fartøy, nes, staker. Vi har fart til å styre, til å ta sjøen, men ikke mer enn at vi hele tida kan unnvike det vi kan forutse som mulige trusler.

 

Er det fint vær og god sikt, derimot, kan det hende vi responderer slik vi ikke skal. Senker garden, og beveger oss over i bilismetankegangen. Det er, for mange av oss, der vi har mest erfaring. 

 

"Errare humanum est" begynner setninga: Det er menneskelig å feile!

 

Men den fortsetter:

 

"Sed perseverare diabolicum" Eller altså: Å fortsette med å feile er av det onde.

 

Vi må altså lære. Og, om en da ikke er verdensmester, noe svært få er, det er jo bare en i hver stilart til en hver tid, må en ta til seg det en kan av andres erfaringer, opplevelser, ulykker. 

 

- Vær beredt! 

sa troppssjefen i Speidern

- Alltid beredt!

svarte alle vi som ikke var troppssjefer.

 

Kanskje vi skal huske litt på det?

At vi ikke er verdensmestre og troppsjefer!

Og at vi er utstyrt med kropper og hjerner tilpassa et ganske saktegående liv på land.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Da kan de i det minste se ut som Marinen har sitt på det tørre (!) denne gangen i alle fall, men hvordan de to mennene i den lille båten klarte å kollidere med Olav Tryggvasson er vel et enda større mysterium enn den andre kollisjonen der Marinen var involvert. Heldigvis ikke like store verdier som gikk tapt, eller liv og helse.

 

Link to post

Det er åpent spørsmål ift. samme som nevnt i lenke under og klippet inn. Kan diskuteres så klart Kystvakt og sivil vs. militær profil - neppe så aktuelt for de med en intensjon om å gjøre ugang (de er malt "grå" nok...).

 

Så hvis ikke jollen ble sett, varslet (lyd, lys, anrop med mere) og dertil behørig gjort oppmerksom på at det var noe bokstavelig talt i veien... Så er det litt tidlig å frimelde. Det skal ikke forventes samme standard på et vanlig sivilt skip og et skip tilhørende Sjøforsvaret.

 

En grunnregel ved all militær aktivitet er egensikring og dertil skal et skip som dette faktisk til enhver tid ha kontroll på selv en gummijolle på vei mot seg (USS Cole). I et bakteppe av tilsynelatende og beskrevet høy utenlandsk aktivitet både til sjøs, luft og land... så må man dernest naturlig anta at skipet handler iht. enhver sunn militær fornuft - som både meg bekjent Hær, Heimevern og Luftforsvar gjør. Og Sjøforsvaret forventelig også.

 

 

Link to post

Jeg burde vite bedre, men nå klarer jeg ikke å la være...

Så når noen kjører totalt i blinde mot sola og klarer å kjøre rett i siden på en 150 fots båt i dagslys - så er det for tidlig å frimelde kystvakta som blir pårent i babord side?
Er dere rable gærne? Morse? Hvor nær tror dere småbåten i over 20knop kom før kystvakta skjønte at de ikke kom til å svinge unna? Hvor mange slike 'nestenkollisjoner' med småbåter som sveiper foran og bakom tror dere de opplever daglig?

Det må da være lov å bruke hodet, og når man ikke har noe vettugt å skrive så er det faktisk lov å ikke skrive noe heller. 
Hvis man først skal teoretisere er et bedre alternativ å tenke på hva som kunne skjedd om det var et par unger som lå og fiska i en 14-foting der.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Arne Henriksen skrev 1 time siden:

Hvis man først skal teoretisere er et bedre alternativ å tenke på hva som kunne skjedd om det var et par unger som lå og fiska i en 14-foting der.

 

De kjørte da ikke på småbåten, det var motsatt. Men i bunn og grunn enig: de burde varsla med fløyta og Aldís, og kanskje forsøkt å vike (selv om forskjellen på manøvreringsevnen og hastigheten disse to imellom er som to andre fartøyer vi har hørt om).

 

Til syvende og sist må nok småbåten ta det meste av skylda, selv om det er betenkelig, utfra et militært perspektiv, at OT lot seg ramme, uten å foreta seg noe.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
15 minutes ago, Vaagen said:

De kjørte da ikke på småbåten, det var motsatt. Men i bunn og grunn enig: de burde varsla med fløyta og Aldís, og kanskje forsøkt å vike (selv om forskjellen på manøvreringsevnen og hastigheten disse to imellom er som to andre fartøyer vi har hørt om).

 

Jeg mente om det hadde vært en småbåt som lå og fiska i stedet for OT, når de to på tur mot sola kom dundrende uten å se.

Ellers er det jo blitt opplyst at OT forsøkte å vike, så mye annet kan de nå ikke gjøre, med mindre du mener at en militær båt skal bruke makt for å unngå å bli pårent, i fredstid inni fjordene?  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Det er - om det ble misforstått - ikke snakk om en kommentar rundt det sivile og dertil rettslige ansvaret.  Og lite sympati for de som her i tilfelle rammet OT.

 

Men - kun hvis

 

1) OT var klar over "innkommende", i.e. situasjonsforståelse intakt

2) Varslet på hensiktsmessig måte (lyd, evt.  lys/annet) ved passende tid/avstand

3) Unngikk å eskalere når kollisjon var nært forestående  (ikke dreie hekk inn over f.eks.)

 

Så har de gjort meste riktig.  Neppe på nåværende stige å hindre for enhver pris.

 

Men hvis mangel på 1 og 2 - så er det problematisk ift.  OTs rolle og oppdragsløsning generelt.

Link to post
Arne Henriksen skrev for 16 timer siden:

Jeg mente om det hadde vært en småbåt som lå og fiska i stedet for OT, når de to på tur mot sola kom dundrende uten å se.

 Da misforstod jeg:-)

 

Arne Henriksen skrev for 16 timer siden:

med mindre du mener at en militær båt skal bruke makt for å unngå å bli pårent, i fredstid inni fjordene?  :-)

Bruk av kanon hadde vel antakelig vært i overkant, ja. Tuting og bruk av morselampe, derimot... Kanskje de fløyta, men har ikke sett det nevnt noe sted.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Mulligan skrev 16 minutter siden:

Men at hadde tente lanterner, det har "journalistene" fått med seg.

De kunne jo ikke se lanternene, når de hadde sola i ansiktet:cool:

 

Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan de kunne være blendet av sola, hvis der lå en svær båt i veien? Sola står jo nokså lavt for tiden, og før eller siden måtte OT ha skygget for sola, og blitt synlig? Ei sånn lita loppe svinger jo ganske kjapt, så hvorfor rakk de ikke å svinge? 

 

Hvis de var blendet fra siden (altså fra en retning der OT ikke var), burde de jo ha sett den gråmalte? To mannfolk på "broen" var det jo, men kan det forklare alt?

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...