Hulda
Det er vel ikke uvanlig med dieseltanker, gummislanger for fremføring av diesel, batterier osv i samme rommet som motorene. Tar man for seg det norske direktivet for yrkesbåter, så er det begrensninger på hva som er lov. En annen ting er at vanlige lystbåt-(og yrkesbåt)motorer er tilnærmet av typen 'run to destruction'. I den kontekst at de skal ikke stoppe om det blir en feil i det elektriske anlegget. Får jeg bortfall av 12 V, klapper ventilen som gir diesel igjen og diesel fødepumpe stopper, ikke helt bra det heller. Fordeler og ulemper uansett.
Vi hadde motorbrann på den siste plattformen jeg jobbet på i Nordsjøen. Jeg kan ikke gå i detaljer av forskjellige grunner. Men kanskje noe til ettertanke. Det var en CAT kranmotor som overhetet. Kranfører hadde ikke peiling på hva som skjedde før kranen gikk ned på halv fart. Det gjør disse kranene om den ene motoren stanser. Samtidig gikk brannalarmen. Kranfører stoppet hivet og dura inn i motorrommet. Der brant det i malingen på den ene motoren, så varm var den. Dieseltilførselen var i vanlige jernrør. Tankventilen hadde klappet igjen, null dieseltilførsel. Neste fare er naturligvis at en slik motor begynner å ruse ut fordi den begynner å gå på motoroljen. Slike motorer har et spjeld på innsugsluften som klapper igjen og stenger lufttilførselen. Dette var standard på 1970-tallet for alle slike motorer i utsatte områder og ikke er klassifisert som 'run to destruction'. Offshore gjelder dette stor sett brannpumpemotorer og aggregatmotorer, de kjører til de går i fillebiter. Så i dette spesifikke tilfellet greide kranoperatøren å slukke brannen uten videre. Fyren fikk jo sjokk. For overhetingen kom fra normal drift til full fyr i løpet av sekunder. Grunnen var tap av kjøling.
Når jeg titter inn i motorkassa på moderne båter, så ser det flott ut. Ingen tvil om det. Men med den bakgrunnen jeg har, ville jeg nok endret på en del detaljer. Egentlig ikke detaljer, konstruksjonen ville blitt annerledes. Men det kan gå på bekostning av en dusj og en ekstra dass. For det tar plass å separere dieselsystem, motor, batterier i forskjellige avlukker, brannsikret fra hverandre.
Så service, ettersyn og at man er kjent med egne systemer er en god forsikring. Ikke minst det siste, at man vet hva man har og hvordan det er ment å virke. Likevel kan det gå skeis.