Jump to content

Diesellekkasje førte til dødsbrannen i Oslofjorden


Knallipadden

Recommended Posts

Litt rar konklusjon. Det var jo overoppheting på ,grunn av manglende kjøling som startet det hele. På grunn av varmen smeltet holderen til drivstoffilteret. Mulig dette har stått litt nær eksos eller turbo? Uansett er det vel overopphetingen som førte til døsbrannen, ikke en tilfeldig diesellekkasje. Det var ingen lekkasje før motoren overopphetet. Men filteret burde kanskje stått en annet sted eller vært av en annen type.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er vel kun overskriften som er feil. I teksten og rapporten står på side 26: "3.1 Sannsynlig brannårsak og brannutvikling

a) Brannen oppsto sannsynligvis på grunn av et hurtig bortfall av ferskvannskjølingen til babord motor. Havarikommisjonen har ikke kunnet fastslå hva som var den direkte årsaken til at babord motor mistet ferskvannskjøling.

b) Braketten for motorens to dieselfiltre, som var plassert svært nær den overopphetede eksosmanifolden, ble utsatt for spredningsvarme og begynte å smelte.

c) Den smeltede filterbraketten førte til at diesel rant eller sprutet ut i motorrommet og spontanantente mot en varm overflate.

d) Brannen fikk anledning til å utvikle seg fordi det fastmonterte brannslukningsanlegget i motorrommet ikke løste seg ut automatisk, og båtføreren fikk på grunn av røykutviklingen heller ikke utløst anlegget manuelt.

e) Det er ingen krav til offentlig eller annet tilsyn med brannslukkingsanlegg på fritidsbåter. Det er derfor opp til båteierne å ha rutiner for kontroll, periodisk vedlikehold og produsents oppgitte utskiftningsdato for et fastmontert brannslukningsanlegg. Dette er avgjørende for at anlegget skal fungere i tilfelle brann" 

 

Etter dette var det flere uheldige omstendigheter som gjorde at ulykken fikk en tragisk utgang

Link to post

Det er vel ikke uvanlig med dieseltanker, gummislanger for fremføring av diesel, batterier osv i samme rommet som motorene. Tar man for seg det norske direktivet for yrkesbåter, så er det begrensninger på hva som er lov. En annen ting er at vanlige lystbåt-(og yrkesbåt)motorer er tilnærmet av typen 'run to destruction'. I den kontekst at de skal ikke stoppe om det blir en feil i det elektriske anlegget. Får jeg bortfall av 12 V, klapper ventilen som gir diesel igjen og diesel fødepumpe stopper, ikke helt bra det heller. Fordeler og ulemper uansett.

 

Vi hadde motorbrann på den siste plattformen jeg jobbet på i Nordsjøen. Jeg kan ikke gå i detaljer av forskjellige grunner. Men kanskje noe til ettertanke. Det var en CAT kranmotor som overhetet. Kranfører hadde ikke peiling på hva som skjedde før kranen gikk ned på halv fart. Det gjør disse kranene om den ene motoren stanser. Samtidig gikk brannalarmen. Kranfører stoppet hivet og dura inn i motorrommet. Der brant det i malingen på den ene motoren, så varm var den. Dieseltilførselen var i vanlige jernrør. Tankventilen hadde klappet igjen, null dieseltilførsel. Neste fare er naturligvis at en slik motor begynner å ruse ut fordi den begynner å gå på motoroljen. Slike motorer har et spjeld på innsugsluften som klapper igjen og stenger lufttilførselen. Dette var standard på 1970-tallet for alle slike motorer i utsatte områder og ikke er klassifisert som 'run to destruction'. Offshore gjelder dette stor sett brannpumpemotorer og aggregatmotorer, de kjører til de går i fillebiter. Så i dette spesifikke tilfellet greide kranoperatøren å slukke brannen uten videre. Fyren fikk jo sjokk. For overhetingen kom fra normal drift til full fyr i løpet av sekunder. Grunnen var tap av kjøling.

 

Når jeg titter inn i motorkassa på moderne båter, så ser det flott ut. Ingen tvil om det. Men med den bakgrunnen jeg har, ville jeg nok endret på en del detaljer. Egentlig ikke detaljer, konstruksjonen ville blitt annerledes. Men det kan gå på bekostning av en dusj og en ekstra dass. For det tar plass å separere dieselsystem, motor, batterier i forskjellige avlukker, brannsikret fra hverandre.

 

Så service, ettersyn og at man er kjent med egne systemer er en god forsikring. Ikke minst det siste, at man vet hva man har og hvordan det er ment å virke. Likevel kan det gå skeis.

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
On 11/27/2018 at 12:43 PM, Kallethekid said:

Princess 45 fra 1986 med to originalt installerte Volvo Penta TAMD 71A 

Hele rapporten ligger her: https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2018-05?pid=SHT-Report-ReportFile&attach=1 

I

 

Anbefaler sterkt å lese den komplette rapporten @Kallethekid linker til og ikke bare nyhetsartikkelen. Selv den fullstendige rapporten etterlater noen spørsmål, men mulig det er gjort  bevisst av diverse hensyn.

Det er klart en slik situasjon er kaotisk og panikkpreget, men det er så utrolig viktig å holde hodet kaldt og vurdere situasjonen så godt som mulig før man foretar seg noe. Båtfører har etter min mening beholdt roen og tenkt klart langt utover det som kan forventes i en slik situasjon.

 

Det jeg litt forsiktig vil frem til er at det er kapteinen som bør ta viktige avgjørelser som f.eks å gå fra borde og ikke velmenende rop om å hoppe fra forbipasserende båter som kanskje ikke hadde fått med seg at den ene motoren stod og gikk i gir med de farer det medfører...

Mvh. SAP

Link to post

Har lest igjenom hele rapporten med lupe iom at jeg har samme båt. Motorer er like bare type B. Jeg har gjort opp min mening med den skal jeg ha for meg selv. Bare så utrolig viktig med nøye gjennomgang av diesel system, skifte ut gamle diesel rør samt ha gode rutiner på renhet i motorrom. Både visuelt og fyssisk. Er en usikker få kyndige fagfolk til inspeksjon.

@Hulda sier det så korrekt.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...