KHansen Startet 27.November.2018 Link til dette innlegget Startet 27.November.2018 Hei. Har en båt med 230 volt landstrøm i dag men ønsker også mulighet for 400volt. Så skal da sette inn en trafo. Har noen vært borti ett styringsorgan så man kan svitsje mellom 230 og 400 volt? Burde vel finnes noen som er ferdig bygd..... Båten har 63A hovedsikringer i dag. På forhånd takk Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Normalt løses jo dette med at en har en trafo som en kobler om fra stjerne til trekant på primærsiden alt etter som man har 230V eller 400V på land. K&N har ferdige brytere til dette som fint tar 63A. Ellers kan en jo selvsagt løse dette med kontaktorer og et styringssystem som føler på hva som kommer inn men noe slikt vil jo bli langt dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Den enkleste måten å gjøre dette på, er å ha to tilkoblinger på dekk, en for hver spenning. Den som er merket 400 V mater 230 V skinner via trafo (og sikringer!). Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Vil vel tro att alle med vettet i behold vil bruke skilletrafoen når den først er montert enten de kobler seg til 400V eller 230V. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Hvilken båt er det snakk om med 3 fas 63A inntak? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tilplan Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 index skrev 2 minutter siden: Hvilken båt er det snakk om med 3 fas 63A inntak? Kan det være en elbåt med opplegg for hurtiglading? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 tilplan skrev Just now: Kan det være en elbåt med opplegg for hurtiglading? Høres rimelig ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Det er da en helt normal landstrømstilkobling for båter mellom 50 og 80 fot. Blir nå ikke mer en 25Kw av det. Og da må det til en 30 KVA trafo. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Nei, det stemmer sikkert det. Så bare at trådstarter har en Albin Cumulus, og da er 25KW en del... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Dreamer skrev for 5 timer siden: Den enkleste måten å gjøre dette på, er å ha to tilkoblinger på dekk, en for hver spenning. Den som er merket 400 V mater 230 V skinner via trafo (og sikringer!). Det er kanskje ikkje fullt so enkelt som dette, for når du kobler til 400 volt inntak, skal du vera sikker på at du får inn 400 volt, og du ska med absolutt sikkerhet kunna stikka fingrane inn i 230 volt inntaket og vita at der er det ingen strøm, og vise versa. I tillegg skal du ha ei tilkobling som gjer at ein motor går rette veien, når du kobler landstrøm. Du skal ogso ha ein måte å gjera dette på som ikkje krev at du har påmønstra elektrikar. Det er litt for lenge siden eg fekk pensjon, so eg er ikkje oppdatert på lover og regler, men eg foreslår å få tegnet eit opplegg, og få tegningen godkjent av elektrisitetstilsynet, før du går videre. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Dinamo skrev 1 time siden: Det er kanskje ikkje fullt so enkelt som dette, for når du kobler til 400 volt inntak, skal du vera sikker på at du får inn 400 volt, og du ska med absolutt sikkerhet kunna stikka fingrane inn i 230 volt inntaket og vita at der er det ingen strøm, og vise versa. I tillegg skal du ha ei tilkobling som gjer at ein motor går rette veien, når du kobler landstrøm. Du skal ogso ha ein måte å gjera dette på som ikkje krev at du har påmønstra elektrikar. Det er litt for lenge siden eg fekk pensjon, so eg er ikkje oppdatert på lover og regler, men eg foreslår å få tegnet eit opplegg, og få tegningen godkjent av elektrisitetstilsynet, før du går videre. Som andre har antydet, er det flere måter å løse dette på, avhengig av hva som er hensikten med installasjonen. En grunn for å gjøre dette, kan være at vedkommende har tilgang til landstrøm via en 400 V stikkontakt, men har begrenset bruk for 3-fase ombord. Uansett er dette en jobb for autorisert personell, både planlegging og installasjon. Når det gjelder din frykt for stikkontakter under spenning, vil jeg sterkt fraråde å stikke fingrene i stikkontaktene for å finne ut om det er spenning der. Det gjelder uansett hvor man er og hvilket anlegg man har. Beste hilsen skipper på Dreamer, elektroingeniør med skipselektrikersertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Lurer på om ikke enkelte burde ha mistet sin sertifikater. En apparatkontakt med spenning på skal bare ikke forekomme. Om tilsynet hadde kommet over noe slikt tror jeg bade prosjekterende, ansvarshavende og utførende personell hadde blitt avskiltet. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 I alle de år jeg har jobbet med prosjektering av elektriske anlegg på skip, har jeg aldri vært med på å benytte "apparatkontakter" i forbindelse med landtilkobling. For mindre anlegg benyttes det stikkontakter og støpsler. At det er spenning på en stikkontakt er normalt, og bør ikke forbause noen. Dermed anser jeg dagens voksenopplæring som avsluttet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Har aldr før hørt så mye tullprat får håpe du ikke har prosjektert mange båter. Kontakten som står montert om bord i båter for tilkobling av land strøm er altid såkalte apparat kontakter. Og disse skal det aldri stå spenning på når de ikke er tilkoblet. Om du mot formodning ikke vet hva en apparatkontakt er kan du se på en slik her: https://www.elektroimportoren.no/apparatinntak-ip67-63a-3p-j-230v-9h/1578434/Product.html Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Grunnleggende folkeskikk ser imidlertid ikke ut til å ha inngått i opplæringen hos noen av dere selverklærte spesialister over her. Til trådstarter: Nei det finnes ikke noe som er ferdig bygd. Standarden er en fast innnspenning på en landstrømstilkopling og man ber om levering av korrekt spenning fra verft, opplagsplass eller hvor det enn måtte være du har tenkt å ligge. Evt trafo kommer på landsida. Det er ingen problem å bygge et anlegg ombord som kan handtere flere innspenninger men det krever prosjektering, styringssystemer for å ivareta styring, el-sikkerhet, fasevendingssystem, montering av trafo etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.