Jump to content

230volt 400volt landstrøm

KHansen

Recommended Posts

Dreamer skrev for 5 timer siden:

Den enkleste måten å gjøre dette på, er å ha to tilkoblinger på dekk, en for hver spenning. Den som er merket 400 V mater 230 V skinner via trafo (og sikringer!).

Det er kanskje ikkje fullt so enkelt som dette, for når du kobler til 400 volt inntak, skal du vera sikker på at du får inn 400 volt, og du ska med absolutt sikkerhet kunna stikka fingrane inn i 230 volt inntaket og vita at der er det ingen strøm, og vise versa. I tillegg skal du ha ei tilkobling som gjer at ein motor går rette veien, når du kobler landstrøm. Du skal ogso ha ein måte å gjera dette på som ikkje krev at du har påmønstra elektrikar. Det er litt for lenge siden eg fekk pensjon, so eg er ikkje oppdatert på lover og regler, men eg foreslår å få tegnet eit opplegg, og få tegningen godkjent av elektrisitetstilsynet, før du går videre.

Dinamo skrev 1 time siden:

Det er kanskje ikkje fullt so enkelt som dette, for når du kobler til 400 volt inntak, skal du vera sikker på at du får inn 400 volt, og du ska med absolutt sikkerhet kunna stikka fingrane inn i 230 volt inntaket og vita at der er det ingen strøm, og vise versa. I tillegg skal du ha ei tilkobling som gjer at ein motor går rette veien, når du kobler landstrøm. Du skal ogso ha ein måte å gjera dette på som ikkje krev at du har påmønstra elektrikar. Det er litt for lenge siden eg fekk pensjon, so eg er ikkje oppdatert på lover og regler, men eg foreslår å få tegnet eit opplegg, og få tegningen godkjent av elektrisitetstilsynet, før du går videre.

Som andre har antydet, er det flere måter å løse dette på, avhengig av hva som er hensikten med installasjonen. En grunn for å gjøre dette, kan være at vedkommende har tilgang til landstrøm via en 400 V stikkontakt, men har begrenset bruk for 3-fase ombord. Uansett er dette en jobb for autorisert personell, både planlegging og installasjon. Når det gjelder din frykt for stikkontakter under spenning, vil jeg sterkt fraråde å stikke fingrene i stikkontaktene for å finne ut om det er spenning der. Det gjelder uansett hvor man er og hvilket anlegg man har.

Beste hilsen skipper på Dreamer, elektroingeniør med skipselektrikersertifikat.

I alle de år jeg har jobbet med prosjektering av elektriske anlegg på skip, har jeg aldri vært med på å benytte "apparatkontakter" i forbindelse med landtilkobling. For mindre anlegg benyttes det  stikkontakter og støpsler. At det er spenning på en stikkontakt er normalt, og bør ikke forbause noen. Dermed anser jeg dagens voksenopplæring som avsluttet.  

Har aldr før hørt så mye tullprat får håpe du ikke har prosjektert mange båter. Kontakten som står montert om bord i båter for tilkobling av land strøm er altid såkalte apparat kontakter. Og disse skal det aldri stå spenning på når de ikke er tilkoblet. Om du mot formodning ikke vet hva en apparatkontakt er kan du se på en slik her:

https://www.elektroimportoren.no/apparatinntak-ip67-63a-3p-j-230v-9h/1578434/Product.html

Grunnleggende folkeskikk ser imidlertid ikke ut til å ha inngått i opplæringen hos noen av dere selverklærte spesialister over her.

Til trådstarter: Nei det finnes ikke noe som er ferdig bygd. Standarden er en fast innnspenning på en landstrømstilkopling og man ber om levering av korrekt spenning fra verft, opplagsplass eller hvor det enn måtte være du har tenkt å ligge. Evt trafo kommer på landsida.

Det er ingen problem å bygge et anlegg ombord som kan handtere flere innspenninger men det krever prosjektering, styringssystemer for å ivareta styring, el-sikkerhet, fasevendingssystem, montering av trafo etc.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...