GVH1979 Startet 27.November.2018 Link til dette innlegget Startet 27.November.2018 Heisann eminente forum. Det er ingenting som korter ned ventetiden til neste sesong som å jevnlig lese her på forumet. Det er i sannhet et fantastisk forum som rommer uendelige tips og gode råd. Noe jeg har behov for nå. Gamlebåten (Noblesse 760) er solgt og ny/brukt båt MÅ på plass før neste sesong! Spørsmålet er bare hvilken type. Vi er en familie på 4. To voksne og to barn som vil være 8 og 6 år neste sommer. Bør i Oslo, men ferierer på sørlandet hver sommer. Jeg har selv vokst opp med båtferier og har veldig lyst til å la mine gode barndomsminner fra båtferier gå i arv til mine barn. Når jeg tenker tilbake på minnene er det selvsagt ikke selve båten som spiller førstefiolin, men naturopplevelsene, det å våkne til blikkstille vann, kvelder rundt bålet, turene gjennom blindleia osv. Sånn sett kan man si at type båt ikke er det viktigste. Situasjonen er dog litt annerledes nå enn da. På den tiden var basen Kristiansand og ferden gikk østover i leia. Nå er basen Oslo og ferden går sørover over større åpne strekk. Jeg regner med å evt ha 2-3 overnattinger på ferden ned til Sørlandet hvor hytta ligger. (Så det er i utgangspunktet ikke planlagt å tilbringe hele sommeren kun i båt, i tillegg er det helger både før og etter ferien hvor overnattinger vil være aktuelt). Med Noblessen (og tidligere båter) har jeg fraktet båten på henger når vi ferierer på sørlandet. Det har fungert fantastisk, men ungene blir større også har jeg dette ønske om å ta sjøveien nedover da. Så kommer spørsmålet: Hvilken type båt bør man velge? Jeg (kona) har kommet frem til at skal vi gå for weekendcruiser så skal den ha mulighet for å overnatte 4pers i cabin, samt eget toalettrom. Man kommer da ikke utenom T8, Ibiza811, UtternD77(ikke helt overbevist om designet her) også har man AskeladdenC83 som er en fantastisk båt, men foreløpig såpass dyr at man beveger seg opp i cabincruiser penger. Jeg er litt i stuss på om stikkøyeløsningen på disse båtene er rommelige nok og skulle gjerne visst målene på bredden i de forskjellige modellene. Jeg undres også på om ferden til Sørlandet kan bli vel "ruskete" og "trang" i en slik type båt og at opplevelsen da ikke blir positiv for verken konemor eller barn. Grunnen til at vi vurderer en slik type båt er i hovedsak kostnader og enkelhet. Ingen drev, rimelig service, enkelt å gjøre det meste selv. Kort og godt. Pris opp mot 8-900k, men gjerne rimeligere. Alternativt har vi også sett på Bavaria fra 33´ og oppover (2010 og nyere). Windy er vurdert, Fairline osv. Må ha to separate sovecabiner og mulighet for å slippe å dusje på ute. :-) Her er kostnadsbilde og bokomfor noe helt annet, på godt og vondt. Man betaler mer, men komforen.. o´la-la. :-) Tar gjerne imot tips om andre typer som også bør vurderes. Pris opp mot 1,5mn. Så tilbake til spørsmålet, gitt denne informasjonen? Er forumet av den oppfatning at en familie på 4 fint vil klare seg fint med en weekendcruiser og i tilfelle hvilken og hvorfor? Eller, bør man legge fornuft til side å la følelsene styre båtvalget og klaske til? Håper på mange gode innspill. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Det er en problematik, som jeg føler, at jeg kender. I 2015 solgte vi vores "store" båd (NW390) og ville nedgradere. Her var vores ønsker til bådliv, at det skulle være billigt, ukompliceret og at vi kun ville bruge båden til dagsture, fiskeri mm og herudover kun kortere ture med 1-2 overnatninger. Derfor valgte vi en Beneteau 780, der i størrelse minder meget om de daycruisere, du overvejer. På papiret var det et perfekt valg, men efter en sæson stod det klart, at vi simpelthen manglede den helt basale komfort: Toilettet var lille, der var ikke varmt vand, intet ordenligt pantry, for få skabe mm. Resultatet var, at det blev alt, alt for kompliceret at tage på en weekendtur i båden. Der blev for meget pakke ind/pakke ud, for mange kompromisser og for meget besvær med selv de simpleste ting. Derfor gik vi op igen til 32 fod, hvor man kan få det, vi manglede. Du skriver, at du gerne vil give dine børn en god oplevelse af bådlivet. Min påstand er, at det kræver et vist minimum af komfort. Det er naturligvis helt individuelt hvor meget komfort, man vil have, men jeg fornemmer, at I ikke er en familie, der elsker at ligge i telt, lave mad på primus under åben himmel etc. Du har også helt sikkert også ret i at der er stor forskel på at sejle fra Oslofjorden til Sørlandet i en mindre daycruiser og i en 33-foder. Stor forskel i både komfort men også sødygtighed. Så: Det er jo to helt forskellige koncepter, du præsenterer. Forskellen i brugsværdi mellem de to valgmuligheder er stor og det er forskellen i omkostningerne jo også. Men med to børn og en kone, og ønsket om at få skabt rammerne om et godt bådliv, så ville jeg have valgt den store løsning. Min favorit ville være en godt vedligeholdt, brugt Windy Scirocco som denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=127860096 eller en tilsvarende fx Nimbus Nova. Og så ville jeg gå for en HT model, men det er bare mig :-) Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Jeg ville helt klart gått for en cabincruiser for å kunne få en komfortabel tur til/fra sørlandskysten, samt at dere da vil få større mulighet for å kunne gjøre reisen til hytta til en fin ferietur i seg selv. Et raskt søk på Finn gir deg bla. disse treffene på meget gode båter: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=129519324 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=134345269 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126626077 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=134343457 Lykket til! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Cabincruiseren. Uten tvil - bare er spørsmål om du går dit direkte, eller tar omveien om weekendcruiseren. Hvorfor ikke seilbåt? Ut i fra din beskrivelse av hva du vil gi barna av opplevelser «lyser» vel seilbåt opp som et meget seriøst alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Ja, seilbåt burde vurderes. Har ikke det selv da jeg gikk for cabincruiser, men ser nå at transportetappene med motorbåt er lite hyggelig pga bråket. Ganske ille skal sant sies. Dyrt blir det også. Selvom turen da vil ta mye lenger, blir den en del av opplevelsen. Stille og rolig pluss litt artig aktivitet for alle. Kanskje det er det barna vil ha som minner. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Med seilbåt blir det å være underveis i større grad selve målet enn det å komme frem. Litt annen glede enn å holde seg fast mens man venter på å komme frem. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Men lang tid hvis man skal sejle fra Oslofjorden til Sørlandet og retur...? Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 https://www.finn.no/132787807 Jeg har en slik og den passer meg og mitt bruk perfekt, fiske og dykking på vinterstid og muligheter for vind ihåret på den nette flyn! Oppleves som bra romslig med 2+2+1 sengeplasser til å være en 25fots, veldig lite støy med slik motor. Eneste negativet er at båten er som et seil, men ser denne har thruster.. Et rimeligere alternativ værtfall (: lykketil Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Nå skal ikke jeg kaste meg på seildiskusjonen, selv om det var en tanke hos meg også. Vi hadde før en Finnmaster T7, og vurderte mange alternativer i type pilothouse/cabincruiser før vi endte opp med seilbåt. Uansett, innspill på det du spør om: Større jo bedre med en gang tenker jeg? Weekendcruiser kan bli et mellomstopp på veien. Med en cabincruiser (eller annen romsligere båt ) kan ungene ta med en venn/venninne på turen, og det bli straks mer spennende å dra på tur. Ikke lenge før de kanskje heller vil være hjemme med venner en helg, fremfor å bli med på tur? Komfort er også nevnt. En nabo hadde en T8 og tenåringsdatter. Det ble ikke til at de tok noen overnattingsturer, båten ble for liten og stikkøye uaktuell. Så å trø TO unger nedi der tror jeg du møter motstand på - om ikke nå, så ikke lenge til. Uansett, spennende tid å være i - du har sikkert en ganske hyppig trafikk på Finn.no Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 28.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Hei og takk for innspill så langt. Når det kommer til seilbåt er foten satt ned fra min bedre halvdel av forskjellige grunner, men jeg gav henne ikke mye kamp om emnet heller. Så seilbåt blir det ikke i denne runden. ReodorF: takker for linkene til aktuelle båter! Den Jeanauen skal jeg undersøke nærmere rundt. Jeg ser definitivt fordelen med HT. Sommeren vi hadde i år tør jeg ikke håpe på at returnerer med det første. Hadde vi hatt slike somre hvert år kunne man kjøpt ei flytebrygge og montert en påhengs på og likevel kunne kost seg. Jacop: Utrolig plassutnyttelse i den Baylineren, men det er ikke helt min kopp med te den typen. Litt off topic, men konfirmasjonspengene mine gikk i sin tid til kjøp av en Bayliner 15 Capri med 50hk Force bakpå. Det var selvtillits boost å kjøre rundt i for en ung gutt. :-) Kenneth82: takk for veldig aktuell tilbakemelding. T8 er en av de jeg har sett på som mest aktuell i den klassen. Jeg regner med at blir det en w´ender så blir den oppgradert til noe større før ungene rekker å protestere. :-) Jeg er dog litt bekymret for komforen under der... Det er utrolig spennende tider og må vel innrømme at jeg er daglig inne på Finn for å sjekke ståa. Også er det jo veldig hyggelig å kunne få innspill og dele tanker og ideer her inne på forumet. Det gjør ventetiden og hele prosessen enda artigere. G Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Medlemmet @kjeros herinde har en NC11. Måske kan han give dig lidt info om Jeanneau’en? her er et link til tråden om hans hentetur: Sitér dette innlegget Link to post
Fiocchi Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Hva med en sånn? Den har vel alt du trenger uten å bli for stor. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=129619611 Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Denne bør vel også være aktuell, utgått annonse men fortsatt til salgs https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=117060217 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Mitt inntrykk, er at bruksverdien til en cabincruiser ala skilsøen i linken over, er vannvittig mye større enn en weekendcruiser, i forhold til prisdifferansen. Tror også at verditapet på en ny weekendcruiser er vesentlig større. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Scand Baltic eller Scand Atlantic? Gjennomprøvde familemaskiner med strake aksler. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Hva som er rett båt kommer vel ann på bruk og ønsker. Du er jo vandt til en «stor» DC, drømmebåt for mange som har tre fot mindre. Men alle båter har sine begrensninger og sine store fordeler. Jeg har en Uttern D77. Brukt den i fire sesonger. Stikk-køya er 135x190. Helt OK for to voksne som ikke har klaus. Fin for to barn. Litt tynne madrasser, men med en overmadrass, så blir det riktig bra. Super båt for helgetur. Jeg har varmeapparat, så koselig under rommelig kalesje. Byssa med kjøleskap funker bra. Supre båter på sommerdager i skjærgården, sikre sjøegenskaper, ikke større en en stikker ut en kveld for å bade, eller stoppe på marinaen å kjøpe is, lett å manøvrere. Men det er til allikevel en DC, med alle de fordelene og ulempene(begrensa plass) du kjenner til. Jeg vet ikke hva som er rett for dere. Jeg ville kanskje kikket på noe lik dette https://www.finn.no/134254168 mange blir kanskje skremt av store innenbordsmotorer og forbruk, men store utenbordsmotorer på tunge båter drar bensin de å. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Hei igjen. Valget er tatt! Takker for mange gode innspill og tips til valg av båttype. Det er jo to vidt forskjellige båttyper og to forskjellige "båtliv" valget har stått mellom. Jeg kom over en pent brukt Finnmaster T8 med få timer på telleren til en ok pris, så jeg slo til på den. Om valget er tiktig eller ei vil vise seg. Noe sier meg at det ikkeblir vår siste båt for å si det slik. Jeg kommer til å gjøre turen fra Oslo til sørlandet sammen med to venner og sender barna og samboer ned med bil. Er turen nedover overkommerlig, blir barn og samboer med i båt på returen til Oslo. Tenker da og ta det relativt rolig og mest mulig innaskjærs. Når det kommer til bo komfort vil jeg nok rangere Askeladden 83 på topp, med Uttern på 2. plass og T8/Ibiza 811 på delt tredjeplass. Grunnen til at det ble T8 er at jeg liker formen og uttrykket på den, jeg har hatt en Finnmaster 68dc tidligere og denne imponerte med sine sjøegenskaper. Askeladden 83 er ennå for mye båtpenger for weekendcruiser etter min smak. Ibiza er fin og det ligger en "rimelig" til salgs i Moss nå, men likevel når det kommer til kost/nytte stode det mellom Uttern og Finnen. Det henger en 300hk yamaha bakpå og jeg kjenner det skal bli godt å komme tilbake til 4takter etter å sunget 2takt en sesong. :-) Det er også landstrøm i båten, med to ladere til batteriene (et forbruk/et start). Landstrøm har jeg ikke hatt tidligere så jeg lurer litt rundt dette og et par andre ting. Det er ikke dieselvarmer i båten. Jeg har ikke savnet dette nevneverdig i mine tidligere båter, men jeg har ikke overnattet så mange netter i disse heller. Overnattingene kommer i all hovedsak til å foregå i sommermånedene. Hvor ofte bruker dere med dielselvarmer denne i løpet av sommeren? Er det verdt investeringen for meg tror dere? Kan man f.eks koble til et lite portabelt aggregat til landstrømskontakten hvis man er (alene) i uthavn og således kjøre en liten vifteovn hvis det skulle bli kjølig før leggetid eller på morgenen? Ved landstrøm i havn. Vil batteriene lades samtidig som man forbruker strøm 12V, eller er det normalt en eller annenbryter hvor man skifter fra lading til forbruk? Det er også 220V kontakt i båten, kan denne benyttes samtidig som 12V anlegget eller må man velge det ene eller andre? Som sagt, dette med landstrøm er nytt for meg... Håper på svar og igjen takk for tips! G Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Gratulerer med ny båt! Det vil være veldig interessant om du kan komme med noen betrakninger om 2-takt/4-takt fordeler og ulemper når du har fått kjørt den nye noen timer. Vurderer selv day/weekend cruiser i 8m klassen..... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Gratulerer med flott båt! T8 er jo nydelig Landstrøm: Du kan normalt bruke stikk samtidig, og 12v samtidig. Lading foregår i bakgrunnen kontinuerlig. Om det ikke er det allerede - installer en batterimonitor. Dieselvarmer: Jeg etterinstallerte det i min T7 - nesten en nødvendighet for komforten med barn og kone på tur. Men jeg bor på Vestlandet i et helt annet klima ... Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Vi har seilbåt i oslofjorden og bruker dieselvarmer både når det er kaldt og når det er rått. Den tørker opp helt enormt mye luftfuktighet! ang landstrøm så er det helt klart vanlig å koble dette sånn at både 12 og 220v fungerer samtidig. Tipper alle lys nedi går på 12v, så det er jo bare å koble på landstrøm og skru på et lys, så har du svaret ditt :) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Gratulerer med flott båt. Landstrøm, med lader, er kjekt. Bruker det ofte. Drar ned til båten kvelden før tur. Kobler til landstrøm, setter på kjøleskap, gjør ting klar for helgeturer. Bruker det ofte også etter en dag på sjøen. Hvor jeg ligger i uthavn. Brukt kjøleskap og kike-apperat, stereo og annet. Ofte er kjøreturen hjem kort. Rekker med det ikke å toplade batteriene på hjemturen. Kjekt da å koble til landstrøm. La det stå et døgn, så er batteriene fulladede og klar for neste tur. Jeg har varmer. Monterte et ekstra uttak i salongen. Kjekt når en sitter på sene kvelder, uten kalesje, godt med litt varme under bordet, mellom benene. Eller godt med litt varme under kalesjen. Samt på kjølige morgener. Hadde du modernisert bordplaten over koketoppen din, så kunne du kanskje montert varmelokk på din Wallas. Men fin båt. Det viktigste er å komme på vannet, så blir dette topp. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Gratulerer med ny flot båd! Det blev D.C., så ? landstrøm er fint. Angående varme så er en dieselvarmer dejlig men med landstrøm er en lille el-blæser jo billigere. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 @Mort1 jeg gikk fra yamaha 150hk 4t til Nordkapp 760Noblesse med Evinrude E-tec 250 i sommer og kan gi noen betraktninger av det byttet. Yamahaen er vesentlig stillere under drift, på tomgang hørtes den knapt. Evinruden hørte man godt for å si det slik. Det var nesten som å starte en dieselmotor. :-) (Satt på spissen). Det er litt 2takts lukt også som følger med Evinruden, men ikke så mye at det er plagsomt. Når man kom opp i fart tok vindstøyen over for motorstøyen så det er først og fremst ved start og sakte fart man hører stor forskjell oppi båten. Vinterkonservering på Evinruden er overlegen enkelt, og ordnes av eget program på motoren. Kjørte service på den før salg og det var ikke store kostnaden heller. Det blir tatt service på min nye motor før overtakelse og her er prisen 2x hva jeg betalte for Evinruden. Vet ikke om dette skyldes hvor service ble tatt eller om det er gjengs prisforskjell mellom 2t og 4t. Samboeren ble veldig glad for at vi nå får 4t igjen. Det teller jo litt også. G Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 @MajorAndy det ble en ny DC ja, men nå med bedre plass til overnatting..., men som nevnt over blir det nok ikke siste båten vi kjøper. Den ligger muligens på Finn.no i løpet av juli/august skal du se. :-) Jeg tenker vi får ta en sesong og evaluere litt etter litt. Liten digresjon: Kjøpte ny bil for å dra gamlebåten (Nordkappen) på henger til Sørlandet, T8 er for for tung, så det bil-kjøpet kunne jeg spart meg... Den tre-fots syka.... Angående landstrøm så er tenker jeg også litt i de baner. 98% av bruken vil være ut til holmer og skjær hvor vi går i land. Altså ingen bruk for varmer. De få gangene vi overnatter kan det jo hende det blir litt kjølig på natta (det er jo ikke sikkert vi får en like fin og varm sommer som i 2018), men til litt lunk på kveld/morgen så holder det kanskje med en liten el.blåser som kan surre noen minutter. @Kenneth82 batterimonitor skal på plass. I forrige båten brukte jeg en CTec som kommuniserte over bluetooth. Veldig billig, veldig enkelt. Tenker det blir samme løsning i denne hvis ikke det er andre gode tips her? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 (redigert) En enkel "batteri-monitor". Sett den i ligther-utaket. Så kan du følge med på forbruk-batteriet når du ligger i uthavn. Samt følge med på ladingen når du ligger på landstrøm. Batteri-spenning går ned fra ladespenning(14+ volt), til float-spenning(ca 13 volt) når batteriene er fulladet. https://www.ebay.com/itm/LED-Display-Cigarette-Lighter-Car-Auto-Battery-Tester-Voltage-Voltmeter/272347173264?hash=item3f69281190:g:A9IAAOSwIgNXt9UT En annen fordel med diesel-varmer er at du får defroster hvis du kjører med kalesje oppe i regnvær. Dugg blir lett ett problem med kalesje oppe. Men selv foretrekker jeg å ha jakke og lue liggende klar under dekk, for hjemturen hvis det begynner å regne. Redigert 15.Januar.2019 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.