Marulf Startet 27.November.2018 Del på Facebook Startet 27.November.2018 Noen som har erfaringer med hvor stor motor en GH460S tåler? Den er godkjent for 60hk, men vurderer å kjøpe en 70-80hk firtakter å sette på. Blir dette for tungt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 vet om folk som har hatt 80 og 90 2T på disse. dvs 120-140 kg på hekken. Det er jo en båt med relativt bra bredde og bæring bakover, men jeg vil likevel tro at bortimot 170 kg vil merkes på hekken. Mens feks en Yamaha F70 på knappe 120 kg nok burde funke fint Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marulf Svart 27.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2018 80-90 hk? Høres gøy ut. Vet du noe om hvilken fart de oppnådde? Måtte hekken forsterkes med så kraftig motor? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.November.2018 Del på Facebook Svart 27.November.2018 mener å huske 46 knop med 80hk. Men usikker på om det var målt med gps eller på annet vis. Tror ikke det var forsterket noe.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LuckyFalls Svart 28.November.2018 Del på Facebook Svart 28.November.2018 Satt på med en GH 15 som er samme skroget, på denne hang det en "racing" trimmet Yamaha 90 2T. Denne klarte drøye 50 knop med riktig propell. Men jeg støtter Ivar på at en Yamaha 70 4T ville nok vært mest fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 27.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2019 Har funnet en Tohatsu 90hk tldi som er relativt lett 128 kg. Hva tror ekspertisen om dette? For stor motor? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Det nok litt avhengig av hva slags egenskaper du ønsker å oppnå. Jeg vil også tro at du kanskje bør forsterke akterspeilet med denne motoren. 90hk er i grenseland for hva som er lurt, men det er fryktelig gøy om en lavtflyvende båt som subber vannflaten er målet. Her er monteringshøyde av motor og propeller valg essensielt. Som familie båt ville jeg nok holdt meg til f.eks. Yamaha 70 4takt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Når du velger motor til en slik båt må du også ta med i vurderingen hvordan den skal brukes.... Hvor mye tåler båtføreren ? Det er lange hopp og dårlig bruk av gassen sammen med landinger på tvers som er den største belastningen. Full fart på flatt vann er kanskje ikke mer enn 10% av en tverrlanding.... Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 27.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2019 Båten skal i utgangspunktet ikke brukes som fartsmonster, men til vannsport, fiske og transport. Skal også brukes av flere personer, så da er det kanskje greit å ha noe som er håndterlig for de fleste. Får se om jeg finner en 60-70 hk.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Marulf skrev for 5 timer siden: Har funnet en Tohatsu 90hk tldi som er relativt lett 128 kg. Hva tror ekspertisen om dette? For stor motor? Trodde den var tyngre..? Rundt 140 kg en plass..? Marulf skrev 1 time siden: Båten skal i utgangspunktet ikke brukes som fartsmonster, men til vannsport, fiske og transport. Skal også brukes av flere personer, så da er det kanskje greit å ha noe som er håndterlig for de fleste. Får se om jeg finner en 60-70 hk.. Da er nok 60-70hk mer egnet ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Går en gh15 Deluxe i Porsgrunn med 225yamaha. Topper vist 52 på 1/3 gass. De siste 2/3 av gassen er kun showoff og galskap Sitér dette innlegget Link to post
Rana510HT Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 52 knop på 2000 rpm ????? 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 Rana510HT skrev for 4 timer siden: 52 knop på 2000 rpm ????? 🤣 Så kan du regne ut hvilken stigning propellen må ha for å få til dette... Da har du en indikasjon på hvor mye fakta det er i ett slikt "eventyr" Det er veldig synd at å plante slikt fjolleri ikke får konsekvenser... 👎👎 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 gasshendelen på en typisk påhenger er ikke veldig lineær. Feks de siste 20%vandrng før full gass gir på ingen måte 20% økning i fart eller turtall på de båtene jeg har kjørt Så jeg tror dette er en talemåte man ikke skal legge alt for mye vekt på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bmwmaxi Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 Skulle akkurat til og påpeke det, gassen er ikke en turtallsregulator. Si på en båt du gir halv gass og blir liggende halv planende på 1700omdr. Men hvis du først har den i plan kan du drar gassen ned til det samme og bli liggende i plan på 2800omdr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.