Jump to content

GH 460S, Hvor stor motor tåler denne?

Marulf

Recommended Posts

vet om folk som har hatt 80 og 90 2T på disse.   dvs 120-140 kg på hekken. 

Det er jo en båt med relativt bra bredde og bæring bakover, men jeg vil likevel tro at bortimot 170 kg vil merkes på hekken.  Mens feks en Yamaha F70 på knappe 120 kg nok burde funke fint

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 8 måneder senere...

Det nok litt avhengig av hva slags egenskaper du ønsker å oppnå.

Jeg vil også tro at du kanskje bør forsterke akterspeilet med denne motoren.

90hk er i grenseland for hva som er lurt, men det er fryktelig gøy om en lavtflyvende båt som subber vannflaten er målet.

Her er monteringshøyde av motor og propeller valg essensielt.

Som familie båt ville jeg nok holdt meg til f.eks. Yamaha 70 4takt.

Når du velger motor til en slik båt må du også ta med i vurderingen hvordan den skal brukes....

Hvor mye tåler båtføreren ?

Det er lange hopp og dårlig bruk av gassen sammen med landinger på tvers som er den største belastningen.

Full fart på flatt vann er kanskje ikke mer enn 10% av en tverrlanding....

Marulf skrev for 5 timer siden:

Har funnet en Tohatsu 90hk tldi som er relativt lett 128 kg. Hva tror ekspertisen om dette? For stor motor?

Trodde den var tyngre..?   Rundt 140 kg en plass..? 

Marulf skrev 1 time siden:

Båten skal i utgangspunktet ikke brukes som fartsmonster, men til vannsport, fiske og transport. Skal også brukes av flere personer, så da er det kanskje greit å ha noe som er håndterlig for de fleste. Får se om jeg finner en 60-70 hk..

Da er nok 60-70hk mer egnet ja 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 år senere...
Rana510HT skrev for 4 timer siden:

52 knop på 2000 rpm ????? 🤣

Så kan du regne ut hvilken stigning propellen må ha for å få til dette... 

Da har du en indikasjon på hvor mye fakta det er i ett slikt "eventyr" 

Det er veldig synd at å plante slikt fjolleri ikke får konsekvenser... 👎👎

gasshendelen på en typisk påhenger er ikke veldig lineær.  Feks de siste 20%vandrng før full gass gir på ingen måte 20% økning i fart eller turtall på de båtene jeg har kjørt  :giggle:
Så jeg tror dette er en talemåte man ikke skal legge alt for mye vekt på :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...