Jump to content

Nå skjer det noe på lithium fronten

Kjellg

Recommended Posts

Har fulgt med markedet for lihium siste par år, og nå siste halve året har det vært bevegelse. Prisene for cellene har ramlet 20-25% og kineserne har åpnet verdens største lithium fabrikk nord i landet. Markedet for etterselgere har eksplodert og sånn jeg ser det har antall reselgere økt med flere tusen prosent. Men det er verdt å merke seg at markedet også blir mindre oversiktig og det flommer allerede nå over av celler med tildels dårlige spesifikasjoner. Prisen for 4 celler på 100Ah ligger nå på rundt 3500kr, og da hos retail forhandlere i kina. Frakten er alt fra fri frakt til flere tusen kroner. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Du får ikke sendt disse gratis og det er minimalt med fortjeneste å gjøre dette selv. Frakten er på ca 250dollar for et mindre parti med batterier, så skal et kontor i Oslo havn ha 2500kroner i avgifter + fortollingsgebyr på 550kr + 350kr i utleggprovisjon. SÅ bataler du momsen på batteriene til 3500kr. 

Hvis vi bruker priseksemplet ditt, så blir det 4375kr+ gebyrer og avgifter, for å ikke snakk om bilturen til Oslo for å hente dem (bompenger, drivstoff etc). 

Du får battereier på finn.no til 6000kr uten bluetooth og 6500kr med, vet hva jeg ville gått for ;) 

Var ikke ment som et kjøpetips men snarere litt info om hva som skjer i markedet.  For det er store bevegelser som skjer for tiden, og prisene kommer til å ramle ganske mye framover. Men det vises jo allerede her hjemme også. Er kommet flere batterier på markedet i det siste, men felles for dem er at de har ganske dårlige spesifikasjoner. 

Bårdp skrev 29 minutter siden:

Hva mener du med dårlige spesifikasjoner?

Hehe, var en tråd i forrige uke om akkurat det. Men lav A både inn og ut. Så et 100Ah lifepo4 som hadde maks ladestrøm på 30A. På maksbatt og Skanbatt batteriene ser man - anbefalt 50A og maks 100A. Eller maksbatt sier generelt 100A ladestrøm på 100Ah batteri, eller 1C. 

Om det er cellene eller bms som er begrensningen vet jeg ikke, men maks ladestrøm er ganske lav på mange av disse nye batteriene som kommer. Om det er cellene som er problemet, så er jeg litt spent på hvordan de oppfører seg i Norsk klima med ganske lave temperaturer..

Men på den annen side så finnes det mange forskjellige BMS så det kan godt være den som begrenser ladestrøm. Noen batteri med innebygd BMS har faktisk ikke relé, men halvledere for å styre batteriet. 

BØstrøm skrev 36 minutter siden:

Sjekk Farcos sine. 5700;- tror jeg det var. Plugg and playbatterier på 100A.

Yes, det viser at markedet er i bevegelse. Mener det var et av de med dårlig spec, 30A som maks ladestrøm så man kan jo bare gjette på hvordan bms det er i det. Har ikke sett så nøye på det men kanskje de ikke bruker rele men halvledere i batteriet...

Personlig mener jeg at det er nå man skal være på vakt for nå begynner kineserne å pøse på med LFP, og deres innebygde «kopi filosofi» kommer til sin rett.  Har ikke sett samme tendenser i Japan og Sør Korea, som er de andre store «LFP land». 

Tønsberg84 skrev for 6 timer siden:

Du får ikke sendt disse gratis

Ok, ikke helt gratis da men 32kr for 100Ah er nesten gratis da :)

Gebyrene du viser til vet jeg ikke helt..

Men dog, prisene er på veg ned nå! 

https://www.aliexpress.com/item/4pcs-3-2v-100Ah-lifepo4-battery-100ah-lithium-battery-for-diy-12v-24v-300ah-four-wheeled/32950482914.html?shortkey=vymQfuiI&addresstype=600

Å kjøpe batterier på ebay fra Kina har alltid vært et sjansespill for meg, russisk rulett med 5 kuler i kamrene. Er det annerledes med disse?

"No TAX , NO customs duty .We will pay shipping cost and your customs fees , you don't need to pay any fees again !!!"

Tre utropstegn inviterer ikke nødvendigvis til 3 x tillit. Noen som har prøvd å kjøpe denne typen batterier fra denne leverandøren? Kjell?

Redigert av Thostr (see edit history)

No tax og no customs duty tror jeg du bare skal overse totalt. Har sett det flere ganger og det de antakelig mener er at de skriver ned verdien til under 350kr regelen. Men faren da er da at de skriver ned verdien så mye at selv tollerne reagerer. Ved den minste mistanke der så vil du bare få en mail hvor de ber deg vise dem fakturaen. Thats it og da betyr det ingenting hva selger har lovd. 

Men på den annen side så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe celler fra kina. Man må bare studere markedet og selger nøye, så er jeg ganske sikker på at det går bra. Fra 200-300Ah så kan det faktisk være litt penger å spare med å handle direkte fra fabrikk. Men risikoen vil selvsagt alltid være der, men man kan også være veldig heldig. Så man må nesten bare kjenne på magefølelsen hva den sier. Selv Winston celler er lagd i kina så det er fullt mulig å kjøpe retail der og gjøre seg en god handel.  

Men de store fabrikkene er ikke på ebay, de er på aliexpress og alibaba. 

2 hours ago, Kjellg said:

No tax og no customs duty tror jeg du bare skal overse totalt. Har sett det flere ganger og det de antakelig mener er at de skriver ned verdien til under 350kr regelen. Men faren da er da at de skriver ned verdien så mye at selv tollerne reagerer. Ved den minste mistanke der så vil du bare få en mail hvor de ber deg vise dem fakturaen. Thats it og da betyr det ingenting hva selger har lovd.

Det er jo noe ganske annet enn "we will pay your customs fees" da. Og om de bløffer med dette, hvem vet hva annet de bløffer om?

Spennede å se hvor utviklingen går ift pris og kapasitet, så takk for oppdateringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...