aroneid Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Christian_V skrev 48 minutter siden: Ja, helt enig med deg. Nå vet ikke jeg om de kom fra vest, dvs at de var på tur fra Island/England, men om de har dratt avgårde fra Norskekysten et sted så kan man virkelig stille seg spørsmålet om vurderingsevnen. Dette vil vel vise seg etterhvert. Det er vel gjerne en prosedyre for slikt etter redningsoperasjoner? Sitat fra NRK: Sitat Seilerne hadde kun kjeledress og redningsvest på seg. Både med tanke på varslet vær og hvor de gikk (uavhengig av hvor de kom fra), så stiller vel sikkert noen spørsmål om overlevelsesdrakt også.. https://www.nrk.no/hordaland/to-seilere-matte-hoppe-i-sjoen-i-ti-meter-hoye-bolger_-_-hoydramatisk-1.14316405 Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Bestyreren skrev for 2 timer siden: Hva med taushetsløftet ditt vedrørende VHF kommunikasjon? Han sier ingenting om hva som blir sagt så denne er vel OK I forbindelse med dette burde vel strengt tatt ikke lydlogget ifm forliset av fregatten vært frigitt heller Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Samtaler med VTS er offentlige. Det er meningen at så mange som mulig skal høre. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Eureka skrev for 13 timer siden: Men er det noen i dag som går ut i Nordsjøen uten AIS? AIS er kjekt å ha, men ikke noe jeg ser på som så viktig at en ikke drar på tur uten. God utkikk holder lenge. Radar en fordel. Har krysset nordsjøen og den engelske kanal noen ganger de siste årene uten. Har seilt med AIS også på havet, ser navn og kurs på båten en lurer på. Dermed kan en seile mer direkte, ikke vike så mye som jeg gjør når jeg bare navigerer optisk. Kanskje litt viktigere å sjekke værmeldinger. Kan godt gå ut i uvær, men da bare noen timer. Er av og til så langt til havs at jeg risikerer uvær. Er forbredt på det. Heldigvis er det meste jeg har sett på vindmåleren langt til havs 55 knops vind. Går fint å seile i det. Bra det gikk bra i dette tilfellet også. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Kan da ikke være brudd på noen konsesjonregler med å informere om status på en nødsituasjon ..... les heller regelverket fremfor å antyde sånt ..... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 pacuare skrev 55 minutter siden: Heldigvis er det meste jeg har sett på vindmåleren langt til havs 55 knops vind. Går fint å seile i det. De som skal seile Nordsjøen på denne tiden av året bør nok være forberedt på å kunne håndtere 30 m/s vind på strak arm. Også om natten. Lavtrykkene kommer masjerende på rekke og rad. Senere kommer høytrykkene. Jeg har jobbet ute på Frigg i 20 m/s fra nord i strålende sol og 7 kuldegrader. Måtte til slutt gi opp, holdt på å fryse fordervet. Nordsjøen er ikke noe for uforberedte seilere i kjeledress, speisielt ikke høst/vinter/vår. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Hulda skrev 10 minutter siden: De som skal seile Nordsjøen på denne tiden av året bør nok være forberedt på å kunne håndtere 30 m/s vind på strak arm. Også om natten. Lavtrykkene kommer masjerende på rekke og rad. Senere kommer høytrykkene. Jeg har jobbet ute på Frigg i 20 m/s fra nord i strålende sol og 7 kuldegrader. Måtte til slutt gi opp, holdt på å fryse fordervet. Nordsjøen er ikke noe for uforberedte seilere i kjeledress, speisielt ikke høst/vinter/vår. Vi har da en på forumet som planlegger tur langt syd. Husker ikke i farten om det bare er rundt cap horn, eller om det er antarktis. Der er forholdene omtrent likt det man opplever i nordsjøen. Går fint å seile, men man må være veldig godt forbredt når en kan forvente 30 m/s i minusgrader. At båten ble forlatt tyder på at de ikke var godt nok forbredt i dette eksempelet. Normalt skal det være mulig å seile så lenge det er mulig for redninsskøyta å komme ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 pacuare skrev 1 minutt siden: At båten ble forlatt tyder på at de ikke var godt nok forbredt i dette eksempelet. Normalt skal det være mulig å seile så lenge det er mulig for redninsskøyta å komme ut. Det er meget mulig. Eller rett og slett at de har hatt uflaks. Ser de først fikk problemer med seilføringen, og en stund senere med vann som kom inn fortere enn de klarte å få det ut. Da har man egentlig ikke så mye å stille opp med, vind eller ei. Ellers så kan det nok være greit med en sunn skepsis til hva journalistene skriver, jeg kan aldri tenke meg at noe krysser nordsjøen I storm I kjeledress. Seildress ja, men det er jo ikke helt det samme... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HansH Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Men hva i himmelens navn gjør slike amatører der ute i ei 12-13 meters seilbalje med den værmeldingen? Har de sett på kalenderen og fått med seg hvilken årstid vi er inne i i Nordsjøen. Hadde de en formening om hva som er helt normalt og høyst forventet å få akkurat på denne tiden av året? Har de satt seg inn i hva Nordsjøen byr på av bølger i storm til orkan - som de altså her aktivt oppsøkte ? Det er slike idioter som gir begrepet WAFI innhold og mening nok en gang. Legger ut på hinsides hasardiøse turer og utsetter seg selv og redningsmannskaper for stor fare og påfører masse unødvendig bryderi for et stort, profesjonelt apparat. I tillegg kledd i kjeledress (eller var det seildress? - ikke vanntett den heller) og ikke overlevningsdrakt, hallo!!!! Hvor dust er det mulig å bli? Dette er på nivå med livstrette basehoppere og de burde derved få en faktura i posten fra Redningsselskapet og HRS! Hvis de i tillegg har seilt der ute uten aktivt utsendende AIS (det vet vi vel ikke sikkert ennå) - men om de har det - så understreker det i så fall bare idiotiet og gjør det hele ennå ett hakk verre. Får sitere Egon Olsen her: Amatører! Idioter! Pappskaller Så regner jeg med at det vanlige hylekoret av seilere nå vil komme på banen og forsvare og unnskylde dette med at dette var da helt uventet og at de har vært ute i mye verre vær selv og klart seg fint - og at det var sikkert ikke meldt orkan akkurat der hvor disse skulle seile igjennom. Ta en kikk på arkivet her på forumet om alle disse nøtteseilerne rundt i verden som kantrer, forliser, slår hull i vinduer, seil som spjærer, masteknekk, ødelagt vindror, sprekk i kjølen osv. (noen attpå helt alene ombord ). Selvsagt vil slikt gå galt på verst tenkelig tidspunkt. Men man kan da i anstendighetens navn ikke skylde på uflaks eller at dette kom uventet! Gjengangeren er at de blir såkalt overrasket av hvor høy sjø de fikk og var ikke forberedt på akkurat den ene bølgen som kom osv. Det er da nærmest forutbestemt at det går til helvete når man trosser all sunn fornuft og legger utpå slik som disse (og mange andre seilere som vi andre ustanselig betaler for å berge). Kjør debatt Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 5 hours ago, Bestyreren said: Hva med taushetsløftet ditt vedrørende VHF kommunikasjon? Ja, hva med det? Det forholder jeg meg taus om Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
pacuare Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 HansH skrev 10 minutter siden: Kjør debatt Når noen avslutter ett inlegg med teksten over konkluderer jeg alltid med at innlegget bare er skrevet for å provosere, og at vedkommende bare er ute etter debatt for debattens skyld. I ulike forum ser jeg denne tendensen igjen og igjen. Vet ikke sikkert om det er tilfellet i dette tilfellet, men innholdet er skrevet så bevissst provoserende at det for meg flagger alle troll alarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 index skrev 1 time siden: Det er meget mulig. Eller rett og slett at de har hatt uflaks. Ser de først fikk problemer med seilføringen, og en stund senere med vann som kom inn fortere enn de klarte å få det ut. Da har man egentlig ikke så mye å stille opp med, vind eller ei. Ellers så kan det nok være greit med en sunn skepsis til hva journalistene skriver, jeg kan aldri tenke meg at noe krysser nordsjøen I storm I kjeledress. Seildress ja, men det er jo ikke helt det samme... Hvorom alt. Det er på Vestlandet det er action for tiden. Godt at de flyttet Tjøme Radio slik at ressursene kan være samlet der det skjer. Vi Østlendinger har gått i hi, og venter på bedre tider. Sitter forresten og ser på en engelskmann som seiler MingMing II. I sommer har han seilt rundt Svalbard og bort til Frans Josefs Land i en 26 foter med djunkerigg. Han tar visst det meste av vær uten å heve stemmen. Og med sin forrige båt var han langt opp på vestkysten av Grønland. Der mistet han fotfestet og ble slengt mot et skott så han skadet et ribben. Han måtte avbryte turen og seile hjem til Skottland. Også en liten tass av en båt, med djunkerigg. Når han stenger luka, er båten tett som en flaske, den er selvrettenede. Han er vel alene utpå et par måneder i strekk, uten å sette beina på land. Det er noen som får til dette, andre ikke. Noen har uflaks, andre er bare dumme. Sånn har det alltid vært. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Hulda skrev 1 minutt siden: Det er noen som får til dette, andre ikke. Noen har uflaks, andre er bare dumme. Sånn har det alltid vært. Ja, sånn er det bare. Jeg reagerer bare litt på krisemaksimeringen her det folk blir dømt nord og ned og kalt idioter fordi de er til havs I dårlig vær. Om de var godt eller dårlig forberedt til en slik tur vet vi lite om her og nå, så da tenker jeg det kan være geit å besinne seg litt. Det kommer nok mer informasjon etter hvert vil jeg tro. Og ja, livet er farlig, man kan dø av det. Vi utsetter oss for en fare ved å være på sjøen I det hele tatt. Men på den annen side kan vi dø hjemme I sofaen også. Det er viktig å leve mens man lever. Selv om man selvsagt bør ta sine forholdsregler, ting kan skje selv den mest forberedte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HansH Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 pacuare skrev 11 minutter siden: men innholdet er skrevet så bevissst provoserende at det for meg flagger alle troll alarmer. La gjerne trollalarmen flagge men innholdet er seriøst ment, men selvsagt skrevet litt krast. pacuare skrev for 3 timer siden: AIS er kjekt å ha, men ikke noe jeg ser på som så viktig at en ikke drar på tur uten. God utkikk holder lenge Denne kommentaren illustrerer forsåvidt problemet man står overfor. Og for å understreke alvoret. Jeg har min maritime bakgrunn i orden og har vært ute i dårlig vær. Da blir det desto mer tullete når man ser seilere som driver med slikt som disse to amatørene nevnt over, samt andre som trosser vær og vind og bryter med all sunn fornuft. Men for all del, hvis noen har et dødsønske så gjerne for meg, men da får de kanskje melde fra til alle sentraler på land og til sjøs at de ber innstendig om ikke å bli reddet fordi de nå seiler inn i solnedgangen, dvs legger utpå i bitteliten seilbåt i storm/orkan i Nordsjøen, Stillehavet, Sydishavet osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 index skrev 3 minutter siden: Ja, sånn er det bare. Jeg reagerer bare litt på krisemaksimeringen her det folk blir dømt nord og ned og kalt idioter fordi de er til havs I dårlig vær. Om de var godt eller dårlig forberedt til en slik tur vet vi lite om her og nå, så da tenker jeg det kan være geit å besinne seg litt. Det er jeg nesten helt enig i. Hva jeg, som har et par årtier erfaring fra farvannet stusser over, er at båten ikke takler forholdene. Og været er ikke dårliger enn hva man burd kunne forvente. Da heller jeg hurtig mot at de som ligger så langt til havs ikke har nødvendig kompetanse for å være der ute. Og at de heller ikke har vurdert muligheten for at de setter andres liv og helse i fare ved sin framferd. Eller så er de bare dumme, inkompetente. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 index skrev 12 minutter siden: Noen har uflaks, andre er bare dumme Er det uflaks når man får et lavtrykk i Nordsjøen i november eller er det bare dumskap at man gikk ut der i utgangspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Hulda skrev 1 minutt siden: Hva jeg, som har et par årtier erfaring fra farvannet stusser over, er at båten ikke takler forholdene. Og været er ikke dårliger enn hva man burd kunne forvente. Da heller jeg hurtig mot at de som ligger så langt til havs ikke har nødvendig kompetanse for å være der ute. Og at de heller ikke har vurdert muligheten for at de setter andres liv og helse i fare ved sin framferd. Eller så er de bare dumme, inkompetente. Enig I det, båten burde tåle såpass uten problemer. Men noe kan ha skjedd som vi ikke vet om enda da. Det at de ikke har overlevelsesdrakter kan jo tyde på at de ikke er så erfarne med havseilas. Det er uansett drittvær de har vært ute I, selv for oss vestlendinger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 HansH skrev 1 minutt siden: Er det uflaks når man får et lavtrykk i Nordsjøen i november eller er det bare dumskap at man gikk ut der i utgangspunktet? Det er ikke lavtrykket som er årsak til redningsaksjonen, det er at båten tar inn mer vann enn de klarer å lense ut. Om det skyldes brytende bølger eller skader I skroget vet jeg like lite om som du gjør. Men det trenger ikke være dumskap om man vet hva man gjør og er godt forberedt. Hva denne båtens status er vet vi lite om så langt. Det kan godt være du har rett for alt jeg vet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Tror ikke vi er så langt fra hverandre @index. Men det bør ikke komme som noen overraskelse på noen at det blåser 30 m/s i Nordsjøen på denne tiden av året. Selv har jeg ikke seilt i mer enn 22 m/s. Vinden var helt grei. Det var grunner på utsiden som satte opp noen fantastiske brått, utfordrende. Dog, selv om det var sommer, var jeg iført redningsdrakt type E35 Helly Hansen. Måtte flytte båten, skulle på tre ukers tur offshore. Hulda hadde ikke problemer, jeg hadde problemer med å trekke pusten når jeg dukket under. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Nei, jeg tror ikke det. Tviler på om det har kommet overraskende på dem sånt sett, men kanskje litt for stor tro på egne evner? Ikke godt å si egentlig. Jeg er I alle fall glad for at jeg ikke var ombord... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maika Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Noen her som er rimelig rask fordømmelse av de forulykkede og kaller dem idioter, amatører osv. Det står at båten tok inn vann, de kan ha fått en uforutsett skade. Det er jo ikke umulig at artikkelen er noe unøyaktig, og at dette var svært erfarne og kompetente båtfolk. Redigert 29.November.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) HansH skrev 1 time siden: Er det uflaks når man får et lavtrykk i Nordsjøen i november eller er det bare dumskap at man gikk ut der i utgangspunktet? For å sitere Roald Amundsen: "Seier venter den, som har alt i orden – hell kaller man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt å ta de nødvendige forholdsregler i tide – uhell kalles det." Maika skrev 1 time siden: Noen her som er rimelig rask fordømmelse av de forulykkede og kaller dem idioter, amatører osv. Det står at båten tok inn vann, de kan ha fått en uforutsett skade. Det er jo ikke umulig at artikkelen er noe unøyaktig, og at dette var svært erfarne og kompetente båtfolk. Enig - er jo ikke uvanlig at første artiklene som kommer ut er noe mangelfulle Redigert 29.November.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pacuare Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Maika skrev 52 minutter siden: Noen her som er rimelig rask fordømmelse av de forulykkede og kaller dem idioter, amatører osv. Det står at båten tok inn vann, de kan ha fått en uforutsett skade. De kan ha truffet en container, som er noe jeg frykter på havet. Tror mer at de har slått inn ett vindu. Kan også være så enkelt som at de har mistet lukene i nedgangen. Har hatt vaktbytte der vi måtte lense 100 liter vann etterpå, luka var bare open akkurat lenge nok til å komme ut (alltid feste sikkerhetslinen før noen gikk ut). Og det ble timet slik at vi gikk ut når det ikke var vann over dekk. Håper det kommer forklaringer etterhvert. Dette er ikke logisk. Og å fordømme før fakta er klart sier ganske mye. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Maika skrev 53 minutter siden: Noen her som er rimelig rask fordømmelse av de forulykkede og kaller dem idioter, amatører osv. Det står at båten tok inn vann, de kan ha fått en uforutsett skade. Det er jo ikke umulig at artikkelen er noe unøyaktig, og at dette var svært erfarne og kompetente båtfolk. Kjøper argumentasjonen. Naturligvis. Informasjonen er begrenset, vi vet ikke en gang hva slags båt/modell det er. Heller ikke kvalifikasjonene til de ombordværende. Det eneste som er oppgitt er at det er en seilbåt på 39 fot som gikk for motor mot vinden og de var redd for at de snart ville gå tom for diesel. Deretter dreide de og gikk med været. Det er hva som har blitt formidlet av redningsledelsen til NRK Hordaland, i grove trekk. Forutsatt at NRK har greid å notere meldingen korrekt. Det man kan si, forutsatt at det er en 39 fot seiler, forutsatt moderne fabrikat, som vi heller ikke vet, neppe har mer enn 40 hesters motor, og kanskje 100 liter diesel. Motoren vil neppe kunne gjøre annet enn å holde baugen mot vinden. Og slik kan de jo ikke holde på lenge. For værmeldingen gir møkkavær i mange dager fremover. Og dieselskvetten holder ikke lenge, kanskje 15 timer før motoren begynner å suge luft. Ved siden av meg har jeg en fransk båt på 49 fot, Benetau. Den har 60 hesters motor og 80 liter dieseltank. For å sette sakene i perspektiv. Går man for motor mot være i en slik moderne båt, blir man vel nærmest slått vettalaus i løpet av noen timer. Men som sagt, vi vet ikke hva slags båt dette er. Det kan like gjerne være en av typen Collin Archer. Hvis de hadde mistet nedgangsluken, hvilket vi ikke vet, så vil båten ta inn vann. Eksempelvis. Men de som legger ut på slik seilas har naturligvis luken sikret slik at den ikke kan pigge av. Dessuten har man ekstra luke. Og man bør vel også ha sikringer for vinduer, slik at hull kan tettes. Containere eller andre flytende objekter er alltid en fare. Jeg hadde ikke lagt ut på en slik seilas på denne årstiden. Jeg er feig. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 HansH skrev 1 time siden: Denne kommentaren illustrerer forsåvidt problemet man står overfor. Og for å understreke alvoret. Jeg har min maritime bakgrunn i orden og har vært ute i dårlig vær. Da blir det desto mer tullete når man ser seilere som driver med slikt som disse to amatørene nevnt over, samt andre som trosser vær og vind og bryter med all sunn fornuft. Men for all del, hvis noen har et dødsønske så gjerne for meg, men da får de kanskje melde fra til alle sentraler på land og til sjøs at de ber innstendig om ikke å bli reddet fordi de nå seiler inn i solnedgangen, dvs legger utpå i bitteliten seilbåt i storm/orkan i Nordsjøen, Stillehavet, Sydishavet osv. Første kommentaren er AIS. Har man kontroll over båten og unngår andre båter og skip mener jeg oppriktig at AIS er kjekt å ha, ikke nødvendig. Men det krever mer av de som seiler båten. Kan ikke sitte foran dataskjemen. Må faktisk ha utkikk. Hvis man ikke kan holde seg unna andre båter på havet uten AIS har man ikke noe på havet å gjøre i det hele tatt. Det som er sikkert er hvis du kolliderer med et skip merker ikke skipet noe til det, og vi i seilbåten har en lang svømmetur til land. I uvær vil heller ikke en seilbåt være synlig på radar, da støyen er høyere enn det lille radarekkoet fra en seilbåt. Med AIS hadde skipet vært klar over deg. Uten må du selv sørge for at skipet ikke kan treffe deg. Har definitivt ikke noe dødsønske, men har vært ute i dårlig vær med seilbåt. Skjer sikkert igjen. Med en godt vedlikeholdt båt og bra mannskap er det trygt nok for min del. Selvfølgelig farligere enn å ligge i sofaen og se på TV. Med de forholdsregler jeg tar vil jeg si at riskioen er omtrent som å sette seg i en bil og kjøre til jobben, midt i mellom å kjøre bil og motorsykkel. Lenge siden jeg så statistikken, men mener at den vanligste dødsårsaken på jordomseiling er trafikkulykker. Du burde bli med en seilbåt på en tur ut i en høststorm. Oslofjorden er snill, men i 20 m/s, mørke og nullføre gir det ett realistisk bilde av hvor enkelt det er å seile i dårlig vær. Eller hvor jævlig, alt avhengig av hvor erfarene de med seilbåten er. Hvis de har pakket stormspinnaker er du klar for en herlig opplevelse. (ja, jeg har oppsøkt høststomene, heist en liten stormspinnaker. Lært mye, og aldri hatt noe dødsønske). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.