Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 pacuare skrev 18 minutter siden: Hvis de har pakket stormspinnaker er du klar for en herlig opplevelse. (ja, jeg har oppsøkt høststomene, heist en liten stormspinnaker. Lært mye, og aldri hatt noe dødsønske). Der har'ru feilen, de heiste ikke stormspinnakeren, men startet motoren i steden for. OK, dum kommentar av meg. Måtte bare. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Hulda skrev 4 minutter siden: Der har'ru feilen, de heiste ikke stormspinnakeren, men startet motoren i steden for. Har noen minneverdige netter med spinnaker. Hadde tidenes kineser (la masta i vannet++) en natt. Blåste 15-20 m/s og vi hadde hardvinds lensespinnaker (S4). Vurderte å bytte til en mindre spinnaker (S5), men siden det var platt lens ville den gå litt saktere, spesielt under 17 m/s. Kan si at vi angret på at vi ikke byttet, da hadde vi vunnet regattaen. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 pacuare skrev 49 minutter siden: Du burde bli med en seilbåt på en tur ut i en høststorm. Oslofjorden er snill, men i 20 m/s, mørke og nullføre gir det ett realistisk bilde av hvor enkelt det er å seile i dårlig vær. Eller hvor jævlig, alt avhengig av hvor erfarene de med seilbåten er. Tar gjerne en slik tur, men Oslofjorden i 20 m/s kan ikke sammenliknes med Nordsjøen i over 10 meter signifikant bølgehøyde og 49 m/s som det ble vist til over. (tar forbehold om at noen kan ha oppgitt vindhastighet i knop for da er det bare 25 m/s). . I slikt vær (49 m/s) vet vi at noen av bølgene blir mye høyere og da går det lett galt. Selvsagt tror jeg ingen seilere har et reelt dødsønske men da må de altså unngå de mest risikable anledningene. Det inkluderer Nordsjøen i en novemberstorm (orkan). Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Kan bekrefte at det på havnivå blåste stabilt 30ms, og opp i over 40 i kastene. Bølgehøyde lå på 9m signifikant, og maks 16m. Det som forundrer meg litt, er at de vågde seg over Nordsjøen uten overlevelsesdrakter og redningsflåte. Da vil jeg våge å påstå et snev av dumdristighet. Men hvorfor de i det hele tatt gikk ut med den værmeldingen, er enda mer uforståelig. Kjenner flere som har lagt båten igjen på Shetland ved langt roligere værmelding. Og de er det man kan kalle erfarne Nordsjøseilere. Og sammenligne Oslofjorden her, vitner nok bare om liten erfaring med hvordan Nordsjøen kan være på litt sinte dager....? Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 HansH skrev 11 minutter siden: Tar gjerne en slik tur, men Oslofjorden i 20 m/s kan ikke sammenliknes med Nordsjøen i over 10 meter signifikant bølgehøyde og 49 m/s som det ble vist til over. (tar forbehold om at noen kan ha oppgitt vindhastighet i knop for da er det bare 25 m/s). . I slikt vær (49 m/s) vet vi at noen av bølgene blir mye høyere og da går det lett galt. Selvsagt tror jeg ingen seilere har et reelt dødsønske men da må de altså unngå de mest risikable anledningene. Det inkluderer Nordsjøen i en novemberstorm (orkan). Så, så bare å roe ned. Vindstyrken er oppgitt i knop og signifikant. Det vil si at kastene kan være oppe i rundt 30 m/s, mens den jevne vinden var 25 m/s. Jeg har vanskelig får å tro at et helikopter tar av i 120 knop vind. Var forresten med en gang da den gamle Sikorsky'en blåste av dekket på Stat A med trappen ute. Husker ikke hva det blåste da, men det var vanskelig å komme om bord med livet i behold. Antakelig blåste det rundt 40 m/s, eller 80 knop. Det var litt romsligere marginer før i tiden, på 80-tallet. Og bølgene blir ikke mye høyere når det blåser innmari, havet ser ut til å blåse flatt. Bølgene bygger seg merkbart opp når det løyer. Men kreftene fra vind og sjø er helt hinsides når det blåser 40- til 50 m/s. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Amfea skrev 4 minutter siden: Og sammenligne Oslofjorden her, vitner nok bare om liten erfaring med hvordan Nordsjøen kan være på litt sinte dager....? Å dra ut å leke i 20 m/s i oslofjorden gir en viss forstålese for kreftene. Vannet er like kalt, vannet treffer kroppen like hardt når en kjører baugen inn i en bølge i 15 knop som når en selier på havet i 5 knop. En vesentlig forskjell er at når en er lei er det bare å tusle tilbake til havna og ta en varm dusj. På havet fortsetter det. På dekk er min beste sammenligning å kjøre berg og dalbane mens 10 brannfolk prøver å skyle deg. Og det forstetter i dagesvis. Har ikke noe ønske om å oppleve nordsjøen i 40 m/s, er direkte utrivelig i halvparten, så jeg drar ikke ut der med den værmeldingen, spesielt ikke på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 4 hours ago, HansH said: Får sitere Egon Olsen her: Amatører! Idioter! Pappskaller Synes Båtplassens moderatorer at det er greit å henge ut folk på denne måten? Jeg synes ikke det. Det fører til mer vold og polarisering og avstand i verden. Jeg synes ikke det er greit under noen betingelser, og her har vi jo ingen som helst sikker kunnskap om hva som har hendt og hvorfor. Båtplassen renner over med karakteristikker, diagnoser og uthenging av folk for tiden. Jeg synes det er riktig utrivelig. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) 4 hours ago, HansH said: Så regner jeg med at det vanlige hylekoret av seilere nå vil komme på banen og forsvare og unnskylde dette med at dette var da helt uventet og at de har vært ute i mye verre vær selv og klart seg fint - og at det var sikkert ikke meldt orkan akkurat der hvor disse skulle seile igjennom. Ta en kikk på arkivet her på forumet om alle disse nøtteseilerne rundt i verden som kantrer, forliser, slår hull i vinduer, seil som spjærer, masteknekk, ødelagt vindror, sprekk i kjølen osv. (noen attpå helt alene ombord ). Selvsagt vil slikt gå galt på verst tenkelig tidspunkt. Men man kan da i anstendighetens navn ikke skylde på uflaks eller at dette kom uventet! Gjengangeren er at de blir såkalt overrasket av hvor høy sjø de fikk og var ikke forberedt på akkurat den ene bølgen som kom osv. Det er da nærmest forutbestemt at det går til helvete når man trosser all sunn fornuft og legger utpå slik som disse (og mange andre seilere som vi andre ustanselig betaler for å berge). Kjør debatt Motorbåtfolk gjør jo aldri slikt. All uforutsett motorstans er selvfølgelig nøye planlagt eller ihvertfall forutsett lang tid i forveien. Redigert 29.November.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 6 minutes ago, Thostr said: Synes Båtplassens moderatorer at det er greit å henge ut folk på denne måten? Jeg synes ikke det. Det fører til mer vold og polarisering og avstand i verden. Jeg synes ikke det er greit under noen betingelser, og her har vi jo ingen som helst sikker kunnskap om hva som har hendt og hvorfor. Det må være lov å stille spørsmålstegn ved vurderingene som er gjort her. Egon Olsen er en fiktiv figur med begrenset injurierende kraft. Ellers ikke totalt uenig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 quantumduck skrev 43 minutter siden: Motorbåtfolk gjør jo aldri slikt. All uforutsett motorstans er selvfølgelig nøye planlagt eller ihvertfall forutsett lang tid i forveien. Og de bruker AIS til å unngå og tette lekkasjer med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 1 hour ago, quantumduck said: Det må være lov å stille spørsmålstegn ved vurderingene som er gjort her. Ja, og er det å stille spørsmålstegn å komme med diagnoser, klassifisere og henge ut folk? Spørsmålstegn er det når man lurer på noe. Jeg håper at båtplassen skal være en plass å dele erfaringer og lære av hverandre. Skam og skyld og utskjelling hindrer dette. Moderatorer er snare å slå ned på forhold som 'ufullstendig tittel'. Hva med litt 'gartner'-virksomhet på uhenging av folk? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) 1 hour ago, Thostr said: Ja, og er det å stille spørsmålstegn å komme med diagnoser, klassifisere og henge ut folk? Spørsmålstegn er det når man lurer på noe. Jeg håper at båtplassen skal være en plass å dele erfaringer og lære av hverandre. Skam og skyld og utskjelling hindrer dette. Moderatorer er snare å slå ned på forhold som 'ufullstendig tittel'. Hva med litt 'gartner'-virksomhet på uhenging av folk? Karakteristikkene til Egon Olsen er ikke diagnoser. Vi vet ikke hvem disse seilerne er og kan derfor heller ikke henge ut noen uansett hvor mye vi måtte ønske. Jeg tror du må forvente en litt løsere moderering i "Order er fritt" enn i det "offisielle" forumet. Jeg på min side syns, helt mal-apropos, at en del kan ta med seg enkelte av holdningene sine over til sine persillebladvenner på Document og Reset istedenfor å produsere støy alle andre steder. Edit: oups, nå er vi jo i forumet, og ikke "ordet er fritt", my bad ... Redigert 29.November.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Det mest ekstreme jeg har vært med på... Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 alidal skrev 29 minutter siden: Det mest ekstreme jeg har vært med på... Huttetu! Det der er nok mye verre enn hva man kan forestille seg. Fra min tidligere tid som sjømann var vi ute over både Vestfjorden, Loppa, Stadt, Foldahavet og Hustadvika. Min "verste" opplevelse med vær, sjø og bølger er imidlertid utenfor Lista/Lindesnes vinterstid. Bølger med høyde opp til 10 meter, med svært kort bølgelende, første til at neste hver eneste bølge hadde brottsjø. I denne situasjonen seilte vi med sjøen, og hadde flere broach'inger. Ingen fare for fartøyet, dette var en Hauk-klasse MTB, men det var særdeles ubehagelig for mannskapet. Vanskelig å tenke seg hvor ille dette må ha vært i Nordsjøen i mørke. Har hatt flere turer offshore, og har merket at brottsjøer der ute kan være ganske vanlig når været blåser ordentlig opp. Spesielt krevende må det har vært for RS som dro ut i dette været. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/5VdKA1/Far-og-sonn-matte-hoppe-i-havet-i-ti-meter-hoye-bolger--Vi-var-hjelpelose-da-fokken-ble-spjaret Her er en noe lengre versjon av filmen. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 De kan åpenbart hatt sine grunner, men om jeg skulle til Bergen selv, så tror jeg at jeg ihvertfall hadde tatt turen via Bømlafjorden og deretter innaskjærs til Bergen, enn å reise hele veien rundt Fedje. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 nie skrev 9 minutter siden: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/5VdKA1/Far-og-sonn-matte-hoppe-i-havet-i-ti-meter-hoye-bolger--Vi-var-hjelpelose-da-fokken-ble-spjaret Her er en noe lengre versjon av filmen. Som alltid fra BT, kun for bergensere... Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Kasta bort en enkroning og bestilte et enmåneds prøveabb. Far og sønn, 72 og 43 år på vei hjem fra Tyrkia til Bergen. Båten var en '85 Najad 390, (en slik?) og de hadde på seg seilerdresser som antatt. Ellers er det vel ikke så mye nytt. Redigert 29.November.2018 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ida Marie III Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Pinkvin skrev 28 minutter siden: Som alltid fra BT, kun for bergensere... Så så...du finner den på NRK for alle.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Ja, ikke helt. 85 har badeplattform på utsiden av hekken. Men det er en skikkelig solid sjøbåt. Ulempen i hardt vær er centercockpit som lenser tregt og er høyt plassert. Nedgangsdøren er etter husken to lemmer. Der den øverste har luftespalter. Terskelen fra cockpitdørk og opp til nederste dørlem er ikke mer enn 5 cm. I slikt vær ville nok nedgangen gitt lekkasjer, gitt at den ikke har blitt modifisert. Lenge siden jeg var om bord i en slik båt. Najad, HR og Forgus er på den tiden som snytt ut av nesa på samme konstruktøren. Hvilket for så vidt ikke er så langt unna sannheten. Redigert 29.November.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Jeg stusset på at de hadde valgt å gå for motor- all erfaring er vel at det er best å gå for reduserte seil, men nå er jeg ikke noe erfaren i svært kraftig sjø, men båten oppfører seg jo bedre for seil enn med motor. Igjen, må si jeg stusser veldig på opplegget her, altså at de går for motor, og ikke har sjekket værmeldingen. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Arne Henriksen Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Fokka spjæra så de ble liggende på tvers. Et brott tok halve vindskjermen, og etter dette begynte båten å fylles raskere enn de kunne lense den, så noe har vel samtidig skjedd med lukene i nedgangen. Redigert 29.November.2018 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Arne Henriksen skrev 2 minutter siden: Fokka spjæra så de ble liggende på tvers. Et brott tok halve vindskjermen, og etter dette begynte båten å fylles raskere enn de kunne lense den, så noe har vel samtidig skjedd med lukene i nedgangen. Trolig riktig ressonement. Den båten vil legge seg på tvers, grei båt å legge bi. Været er vel av typen som burde engasjert 3 rev i storseilet og/eller stormfokk. Selve båten som sådann er en forholdsvis stiv og stabil seiler. Ikke av de raskeste, naturligvis. Typen tung stridsvogn. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Og dette er jo nøyaktig hva man må forvente vil inntreffe i Nordsjøen på denne tiden. Været var jo forøvrig også meldt. Men for all del flere av dere her på forumet, fortsett gjerne å gi deres støtte og bortforklaringer til denne typen aktivitet. Jeg skjønner at det gjør godt å kalle dette uhell og uflaks og ikke en fullstendig forutsigbar og forventet hendelse. Arne Henriksen skrev 10 minutter siden: Fokka spjæra så de ble liggende på tvers. Et brott tok halve vindskjermen.... Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 4 minutes ago, HansH said: Og dette er jo nøyaktig hva man må forvente vil inntreffe i Nordsjøen på denne tiden. Været var jo forøvrig også meldt. Nå har det vel ikke stått noe om hvor de kom fra, men kanskje gjennom Caledonian-kanalen? Når ble dette været varslet, opp mot når de i tilfelle må ha dratt fra Skottland? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.