Jump to content

Seilbåt m 2 ombord er i vansker vest av Fedje

Gudrun

Recommended Posts

33 minutes ago, Hulda said:

Ja, ikke helt. 85 har badeplattform på utsiden av hekken. Men det er en skikkelig solid sjøbåt. Ulempen i hardt vær er centercockpit som lenser tregt og er høyt plassert. Nedgangsdøren er etter husken to lemmer. Der den øverste har luftespalter. Terskelen fra cockpitdørk og opp til nederste dørlem er ikke mer enn 5 cm. I slikt vær ville nok nedgangen gitt lekkasjer, gitt at den ikke har blitt modifisert. Lenge siden jeg var om bord i en slik båt. Najad, HR og Forgus er på den tiden som snytt ut av nesa på samme konstruktøren. Hvilket for så vidt ikke er så langt unna sannheten. 

Ja, den ser nokså sårbar ut for lekkasje gjennom inngangspartiet. Det er vel forsåvidt de fleste seilbåter, men på f.eks min Scanmar 33 så er det en nokså høy terskel fra dørk og opp. Jeg har også reservelem liggende. Om brottet skulle ha skadet lemmen og de ikke hadde reserve så er det forståelig at dette fort utartet seg til et mareritt.

Her er en video av båttypen, cockpit godt synlig fra rundt 0:50

Redigert av Thostr (see edit history)
Thostr skrev Just now:

Ja, den ser nokså sårbar ut for lekkasje gjennom inngangspartiet. Det er vel forsåvidt de fleste seilbåter, men på f.eks min Scanmar 33 så er det en nokså høy terskel fra dørk og opp. Jeg har også reservelem liggende. Om brottet skulle ha skadet lemmen og de ikke hadde reserve så er det forståelig at dette fort utartet seg til et mareritt.

I slik medsjø, med opptil 10 meter høye bølger, har man ikke da havet inn i hekken konstant? Har ikke vært ute i slikt vær selv med seilbåt, men ser for meg at hastigheten på bølgene er høyere enn hastigheten på båten når den går for motor.

Thostr skrev 1 minutt siden:

Det har skjedd en del på nedgangsfronten på en del båter. En del av dem har nederste lem som er låsbar. Da får man en kvasiløsning som høy terskel. Tar man en titt mot yrkesbåtspec., er det krav til høy terskel og lensetid med stabilitetskrav. En av grunnene til at jeg bygde liten aktercockpit med høy terskel og lenserør rett ut gjennom hekken. Comfortmesig slår Najad Hulda ned i støvlene. Overlevelsesmessig blir det omvendt.

13 minutes ago, HansH said:

Og dette er jo nøyaktig hva man må forvente vil inntreffe i Nordsjøen på denne tiden. Været var jo forøvrig også meldt. Men for all del flere av dere her på forumet, fortsett gjerne å gi deres støtte og bortforklaringer til denne typen aktivitet. Jeg skjønner at det gjør godt å kalle dette uhell og uflaks og ikke en fullstendig forutsigbar og forventet hendelse.

Disse folkene gjorde helt sikkert det beste de kunne ut fra den kunnskapen, ferdighetene og de midlene de rådet over, og har lært på en meget smertefull måte. Vi kan vise dem et minimum av respekt ved å ikke skjelle dem ut i et offentlig forum. Og bidra til læring og derfor forebygging gjennom å prøve å forstå hva som egentlig skjedde og hva som kan gjøres for at andre skal unngå det samme. Raljering, uthenging og utskjelling øker bare smerten, og fører ikke til noe godt.

Ut fra artikkelen på BT, ser jo det ut som det var en meget god båt, og at de var erfarne sjøfolk som hadde vært ute i hardt vær før. De er kanskje medlemmer av baatplassen, og kommer kanskje med sin historie? 

Men jeg innrømmer at jeg undrer meg at de la ut med den værmeldingen, det var jo varslet dårlig vær i lang tid.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/5VdKA1/Far-og-sonn-matte-hoppe-i-havet-i-ti-meter-hoye-bolger--Vi-var-hjelpelose-da-fokken-ble-spjaret

Bruk vest!

Har seilt ein Najad 391 i Nordsjøen på sommarstid, i ca 30 til 40 knops vind og nokon meter med bølger. Kanskje rundt 3-4m. Hadde vel 3 rev og stormfokk. Seilte vestover, vind frå nord. Hadde ei bølge og to som brøyt over båten, med ei lemme i nedgangsluka, og det blei ein del sjø inn i båten av det. (Ikkje mykje, men nok til at det blei vått.) 
Ser sånn sett for meg at vatn inn inngangsluka kunne vore problemet her, men det kan så klart ha vore andre stadar. Må ha vore ekstremt skremmande uansett, godt det gjekk bra. 

--

Ein anna ting er at ettersom dei har hatt ein lang seilas, kan det vel hende dei hadde planar om å nå kysten før det blei ruskete, men at ei eventuell kryssing tok lengre tid enn planlagt, og at dei derfor havna i stormen.

Vanskelig å «dømme» ut ifra en situasjon man ikke kjenner alle detaljene i, men generelt sett må det være lov å påpeke at lavtrykket som kom dundrende som et lokomotiv var meldt omtrent en uke i forveien. Det er godt sjømannskap å takle en storm, men det er bedre sjømannskap å unngå en storm - mener nå jeg. Har vært i drittvær en gang, og det håper jeg aldri å gjøre en gang til, om det kan unngås.

18 minutes ago, S/Y Emma said:

Vanskelig å «dømme» ut ifra en situasjon man ikke kjenner alle detaljene i, men generelt sett må det være lov å påpeke at lavtrykket som kom dundrende som et lokomotiv var meldt omtrent en uke i forveien. Det er godt sjømannskap å takle en storm, men det er bedre sjømannskap å unngå en storm - mener nå jeg. 

Kloke ord, og ikke minst så bør man også ofre en tanke på de modige sjelene som setter ut i stormen for å redde deg om ting går skeis. I dette tilfellet minst 9 personer. Bare tenk hva en teknisk svikt eller uhell på et av helikoptrene eller RS Halfdan Grieg kunne/ ville medført i dette været.

Tenker at Nordsjøen vinterstid ikke er noe sted å være for en 40-fots fritidsbåt, og spesielt ikke i været som var meldt god tid i forveien. 

Mvh. SAP

Fant videoen på RS Halfdan Griegs FB gruppe for de som har Face. https://www.facebook.com/groups/380547475334130/

For et vær å stikke langt til havs i. Og for noen båter disse større RS skøytene er som tåler slik høytrykksspyling og brottsjøer time etter time. Mannskapet må ha ufattelig stor tillit til utstyret de bruker, det er helt sikkert. Stum av beundring. 

Se på dette været, som var omtrent som meldt lang tid i forveien. Noen som fortsatt sier de ville satt ut i slikt vær med en 40 fots fritidsbåt?

All ære til disse dyktige og modige folkene i redningsskøyter og helikoptre som setter eget liv i andre rekke for å redde andre, selv de med som måtte ha et snev av dårlig dømmekraft.

Mvh. SAP

Her er det bare å bøye seg i støvet, sjøen, hatten, eller what ever.  En fantastisk innsats fra HG og øvrige deltagere - som setter egne liv på spill for å redde andre:  Og med et fantastisk utfall som kunne blitt så mye værre.   

Ser ellers på videoen fra HG at vindusviskerne overhode ikke brukes  men sjøen bare preller av rutene  ...  (Vindusviskerne ville vel antagelig bare blåst til h...te uansett)   Noen som vet hvilket produkt RS bruker for dette så virkelig ut til å fungere. 

BONITA I

Jo disse skøytene tåler nok bortimot all slags vær, men vi husker RS Ægir. Ble flippa rundt et par ganger som en jolle, brannslukkerene ble utløst i cockpit, og de fikk sine egne slepetrosser i hvertfall den ene propellen. Da var det game over.

Så lenge alt funker og mannskapet kjører riktig så skal det nok mye til men så har vi han Murphy da.

Det er sikkert mulig å få blåst inn en rute eller fler i verst tenkelig scenario, man kan kjøre på noe skrot eller fiskeutstyr, og noe teknisk kan svikte når man presser grensene litt og det passer som dårligst. 

Har selv ved et par anledninger sittet å kjent på følelsen av å ha tatt en dårlig avgjørelse og tenkt at om noe skulle svikte nå, så er det alvor. Ingen god følelse kan jeg love, så sender varme tanker til disse heltene, som helt sikkert er vanlige familiefolk med kjærring/ gubbe og unger som setter ut i slikt vær nærmest uansett for å redde deg eller meg.

Mvh. SAP

3 minutes ago, Bonita I said:

Ser ellers på videoen fra HG at vindusviskerne overhode ikke brukes  men sjøen bare preller av rutene  ...  (Vindusviskerne ville vel antagelig bare blåst til h...te uansett)   Noen som vet hvilket produkt RS bruker for dette så virkelig ut til å fungere. 

Har sett noen RS folk bruke Rain X fra Turtle. Har nok mest for seg i "vanlig" vær og nedbør. Med orkan i kastene så blir ikke vannet liggende lenge på ruta uansett, hehe :giggle:

Selv bruker jeg en quick detailer på rutene (og gelcoat) som er veldig vannavvisende. Bruker aldri viskerne på båten etter det. CarPro ReLoad heter den.

Mvh. SAP

Takk for tips @sap_2000  .  Har tidligere prøvd Rain X fra Turtle men syns det var mye "styr" og relativt resultat med kort varighet.   Skal prøve CarPro  ReLoad ( og gelcoat)  .  

Skjønner at med orkan i kasten så blir ikke vannet liggende lenge - men der kommer kontinuerlig nytt :lol: og på videoene ser det ut som sjøen umiddelbart preller av - helt klart med god hjelp av vinden

BONITA I

Jeg er som tidligere nevnt mest imponert over den farten de klarer å holde i dette været, det kan jo se ut som de bare filmer med en håndholdt mobil (feil vei som vanlig) men det er ikke mye slag, den beveger seg så fint i sjøen..

Tydeligvis en nordlending ombord, kommentar omkring 2:09 uti filmen - "Ja huff, håpa bære at det ikkje går liv i kveld"...

mvh, Arne
www.tiarora.no

Jeg er imponert over hvor pent båten går, ser det blåser, men hvis det er orkan i kastene her så er jeg virkelig imponert over båten. Mistenker at det er nærmere 20 enn 30 m/s på videoen. Men på film ser alt fint og rolig ut. Litt overrasket over at de kjører flomlys. Sikkert for å kunne sakke av hvis de kommer inn i en brystene bølge. 

Fantastisk respekt for de som går ut i dette været for å redde folk. 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Fant videoen på RS Halfdan Griegs FB gruppe for de som har Face. https://www.facebook.com/groups/380547475334130/

For et vær å stikke langt til havs i. Og for noen båter disse større RS skøytene er som tåler slik høytrykksspyling og brottsjøer time etter time. Mannskapet må ha ufattelig stor tillit til utstyret de bruker, det er helt sikkert. Stum av beundring. 

Se på dette været, som var omtrent som meldt lang tid i forveien. Noen som fortsatt sier de ville satt ut i slikt vær med en 40 fots fritidsbåt?

All ære til disse dyktige og modige folkene i redningsskøyter og helikoptre som setter eget liv i andre rekke for å redde andre, selv de med som måtte ha et snev av dårlig dømmekraft.

Helv***e så det blåser der.

pacuare skrev 10 minutter siden:

Jeg er imponert over hvor pent båten går, ser det blåser, men hvis det er orkan i kastene her så er jeg virkelig imponert over båten. Mistenker at det er nærmere 20 enn 30 m/s på videoen. Men på film ser alt fint og rolig ut. Litt overrasket over at de kjører flomlys. Sikkert for å kunne sakke av hvis de kommer inn i en brystene bølge. 

Fantastisk respekt for de som går ut i dette været for å redde folk. 

Jeg forstår veldig godt hvorfor de kjører med lyskasteren på. I slik sjø, i den farten og mht skipsstørrelsen, er man nesten fullstendig avhengig av å se bølgene. Alt kan være over og ut om man får det først ille bunnslaget.

Redigert av Christian_V (see edit history)
Eureka skrev 3 minutter siden:

Eller objekter i vannet. 

Selv om du ikke ser en dritt, så er det sikkert beroligende å se på noe ihvertfall ? 

hvem har vel ikke sitte og stirra på "snøvær" på TV, i håp om at det skal komme noe. 

Nå vet jeg ikke noe om din bakgrunn, men har selv vært ute i slikt vær i tilsvarende hastiget og værforhold. Det eneste man (jeg) tenker på i slikt vær er bunnslag, grønnsjø på dekk og bølgevegger som kommer sideveis. Å se sjøen på denne måten er en helt klar nødvendighet.

Med lys ser man litt av størrelsene og tidspunktene for bølgene som kommer. Da kan man forberede seg på slagene og slappe litt av i musklene i mellomtiden.

Da kan man også justere kurs og fart hvis det kommer noen ekstra stygge bølger

Hvis man har lys kan man kanskje se noe, men uten ser man helt sikkert ingenting.

Når de gikk langs land før de gikk ut regner jeg med at det var for å kjøre på langs av bølgene. Hvis du ikke er redd for å tippe er det mye mer behagelig enn stamping, og du kan holde høy hastighet.

Skøytene er bygd med ekstremt sterke glass mm, og er beregnet på å kunne gå rundt. Hvis man fortsatt sitter i stolene skal det bare være å starte maskinen og kjøre videre. 

I tilfellet med Ægir brukte de ikke setebelter, mange ting lå løst og de kjørte på grunt vann med trosse løs på dekk. Den skulle nok tålt rundveltene den også, så jeg antar at endel rutiner er innskjerpet i RS etter hendelsen for at skøytene skal tåle været de er beregnet for.

Når de er klar av land tenker jeg at gjenstander og fiskebruk i sjøen er det farligste, og da kan det kanskje hjelpe med lys.

Kan ikke forestille meg at det finnes radar som kan observere bruk eller feks containere i slikt vær.

Godt at de folkene finnes selv om vi innimellom synes de gjør noen feil.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...