Kenneth82 Startet 29.November.2018 Link til dette innlegget Startet 29.November.2018 Skiftet dieselfilter med vannutskiller igår. Båten er ny for meg i år, så usikker på når dette ble gjort sist - enten for ett eller to år siden (ikke mer). Tok følgende bilder - tyder dette på dieseldyr, eller kan det være normalt «grums» i vannutskiller? Vet hva jeg håper på av svar, men usikker på om jeg får det ... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Ja. Rens tanken. Enten er det noe som forgår i tanken fordi du har vann, eller så har gørra blitt levert fra dieselleverandør. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Minner veldig om dieseldyr det ja, rens tank og bruk f.eks. Bioprotect eller lignende i diesel for å forebygge. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Jeg hadde nøyaktig likt den gørra du har på din tank, på min tank. Hos meg var det enkelt å komme til for rengjøring av tanken. Sort nok hull til å få armen inn, og ingen skvalpeskott. Brukte filler, og til slutt ei fille med diesel. Skiftet samtidig alle dieselslanger, noe jeg hadde planlagt å gjøre før jeg oppdaget driten på tanken. Brukte ingen biocider eller lignende stoffer etter reingjøringen, og har ikke sett spor av driten siden. Dette var ca. ett år siden. Redigert 29.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Jannmar skrev 15 minutter siden: Brukte ingen biocider eller lignende stoffer etter reingjøringen, og har ikke sett spor av driten siden. Dette var ca. ett år siden Husk at dritten ikke bare er synlige dieseldyr, det kan også være sopp og mugg og det er ikke alltid like lett å se. Anbefaler egentlig alle å ta en test av dieselen med gjevne mellomrom. Synes det er litt risikabelt å ikke teste dieselen når man velger å kjøre uten biocid, for når man ser noe så er det egentlig litt sent. Redigert 29.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Vet nå ikke helt. Fyller tanken ca 350L stort sett vær andre uke om jeg tar en prøve og får testet den får jeg vel da stort sett bare svar på hva oljeselskapet har levert meg. Prøvetaking av diesel er vel mest interessant for de som driver med diesellagring og ikke for de som bruker diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Bårdp skrev 3 minutter siden: Vet nå ikke helt. Fyller tanken ca 350L stort sett vær andre uke om jeg tar en prøve og får testet den får jeg vel da stort sett bare svar på hva oljeselskapet har levert meg. Prøvetaking av diesel er vel mest interessant for de som driver med diesellagring og ikke for de som bruker diesel. Vet ikke helt om du har rett der nei. Offshore å på mange kommersielle båter blir det tatt prøver hver gang de fyller(de fleste plasser). Dette for å ha kontroll på nettopp kvalitet/renslighet av diesel. Husker ennå når vi måtte tømme begge tanker på en platform offshore Tyskland, grunnet skitten diesel/dieseldyr. Var ikke noen billig operasjon det nei. Om du fyller samme plassen meste av tiden, så trengs det jo ikke hver gang. Men en gang eller 2 i sesongen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Det må jeg si, hver gang jeg fyller diesel på pizzabilen, sender jeg inn en prøve :-), kjører ikke en meter før svaret foreligger, man kan ikke være forsiktig nok. Også hver gang jeg dytter et par jerrykannner ned på Hulda, inn med prøver. Gubban. Jeg har virkelig andre ting å drive med. Noe annet er det naturligvis om jeg skulle fylle 40 kubikkmeter på Gullfaks. Da ville jeg utbedt prøve før fylling. Det får være grenser for å ikke se forskjell på banaer og apekatter. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Hulda skrev 9 minutter siden: Det må jeg si, hver gang jeg fyller diesel på pizzabilen, sender jeg inn en prøve :-), kjører ikke en meter før svaret foreligger, man kan ikke være forsiktig nok. Også hver gang jeg dytter et par jerrykannner ned på Hulda, inn med prøver. Gubban. Jeg har virkelig andre ting å drive med. Noe annet er det naturligvis om jeg skulle fylle 40 kubikkmeter på Gullfaks. Da ville jeg utbedt prøve før fylling. Det får være grenser for å ikke se forskjell på banaer og apekatter. Nu har jo TS helt klart fått dritt i tanken en plass. Så da ville jeg sjekket som minimum første tank jeg fylte hos den lokale diesel sjappa, siden det vel er plassen han fyller det meste av sin diesel. Er jo lite moro om han må ta denne prosessen en gang til neste sesong for egen regning. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Dritt har jeg også fått på to plasser. I tillegg har jeg fått skitten diesel på en plass. Ikke dyr, bare skitt. Hvor dyra til TS kommer fra, er vel usikkert. I og med at han ikke har sjekket om han har vann på tanken. Og to ganger har jeg konfrontert leverandøren, hver gang har jeg fått ren svada tilbake. Det vil si, den ene svarer ikke. Den andre presenterte svada, rett skal være rett. Tankanlegget som serverer skitten diesel ved Svinesund, gidder jeg ikke å kontakte. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Hadde jeg kunne bevise at en tank hadde gitt meg skitten diesel. Ja da hadde de fått regning for full rengjøring av tankene/systemet. Men nå er det snart tid for avgang med Parafin fugla her. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mort1 Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Det finnes en dieseldyr selvtest å få kjøpt fra denne siden https://maritim.as/norway/nettbutikk/dipstick_10_pk/ Ikke nødvendig å sende inn prøve.... De selger også diverse biocideprodukter, og sier de er spesialister på forebygging og bekjempelse av dieseldyr, både alger, bakterier og sopp. Info her https://maritim.as Til info så har jeg ingen ting med dette firma å gjøre, utover det at jeg har hørt om virksomheten deres. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Okkaby skrev 1 time siden: Hadde jeg kunne bevise at en tank hadde gitt meg skitten diesel. Ja da hadde de fått regning for full rengjøring av tankene/systemet. Du kan godt sende regning. Tvilsomt om den blir betalt. Det er sjøretten som gjelder. Og om den retten ikke skulle gjelde, er det meget tvilsomt om noen får retten på sin side til å dekke følgeskader. Om man i tillegg fyller i utlandet, er muligheten for å nå frem enda vagere. Men, ok, den som vil satse hundreogfemtitusen kroner for muligheten til å nå frem, vær så god. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Nå snakker jeg av erfaring. Hadde ingen synlige spor av dieseldyr, men tok en test med en slik dipstick som nevnt ovenfor. Fant Ikke noe dieseldyr men jeg hadde spor av sopp. Kjøpte et av de mere vanlige dieseltilsetningene men den tok ikke dritten. Kjørte 300 timer uten at jeg ble kvitt sporene. Så gikk jeg i tenkeboksen og bestillte meg en dunk fra firmaet nevnt ovenfor. Fikk straks en masse dritt i filteret og ble faktisk litt bekymret. 2-3 tanker og like mange forfilter så ser det nå mye bedre ut. Har kjørt 150 timer og filteret er «greit». Tok en test nå i høst og alt av sporer er borte. Min erfaring er at jeg hadde levende organismer i tankene selv om det ikke var dieseldyr. Mener ikke at man skal sjekke hver gang man fyller men en til to ganger i året synes jeg er greit, i alle fall om man ikke bruker en biocid. Redigert 29.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Jeg har noen partikler som sirkulerer rundt i poleringsfilteret nå. Har fylt biocid. Men det ser ut som all forurensingen strander i poleringsfilteret før det entrer dagtanken, der er det helt ren diesel. Så en smule dieselhygiene er noe man burde prioritere. Helt enig i det. På meg virker det som at i de senere år har det kommet møkkadiesel som vi ikke hadde før i tiden. Kan ikke huske at møkkadiesel var problematisk på 80- og 90-tallet. I hvert fall ikke her jeg bor. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Kjellg skrev 1 time siden: Tok en test nå i høst og alt av sporer er borte. Min erfaring er at jeg hadde levende organismer i tankene selv om det ikke var dieseldyr. Dieseldyr kan du aldri se. Det er etterlatenskapene etter dieseldyr du ser, altså bæsjen. Dieseldyrene lever i skiktet mellom vann og diesel, vann er en forutsetning. Partikler svevende i tanken vil en alltid se i større eller mindre grad, svart asfaltlignende slagg finner man ofte i filteret, det er helt normalt og ikke dieseldyr etterlatenskaper. Men jeg har selv fått så mye asfaltslagg under bunkring en gang at stigerør i tank måtte ut og stakes opp for å få sirkulasjon, det var pottetett av slagg, og en hekkan's rengjøringsjobb av tank. Trådstarter har uten tvil ett problem med dieseldyr. Den mørke brune gørra der er det ingen tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Mix skrev 16 minutter siden: Dieseldyr kan du aldri se. Det er etterlatenskapene etter dieseldyr du ser, altså bæsjen. Dieseldyrene lever i skiktet mellom vann og diesel, vann er en forutsetning. Partikler svevende i tanken vil en alltid se i større eller mindre grad, svart asfaltlignende slagg finner man ofte i filteret, det er helt normalt og ikke dieseldyr etterlatenskaper. Men jeg har selv fått så mye asfaltslagg under bunkring en gang at stigerør i tank måtte ut og stakes opp for å få sirkulasjon, det var pottetett av slagg, og en hekkan's rengjøringsjobb av tank. Trådstarter har uten tvil ett problem med dieseldyr. Den mørke brune gørra der er det ingen tvil om. Joda, men å dyrke litt av dieselen så kan du se om det er dieseldyr der eller ikke - uavhengig om dritten er synlig eller ei. Da dannes det kolonier som er synlige for oss dødelige. Det er vel kanskje den sikreste måten å få oversikt om det er dieseldyr i tankene eller ikke. Og da kan man faktisk se dem før du ser avføringen eller at de lager problemer. Men hos meg så «så» jeg altså sopp. Men selv om dyr og sopp lever i sjiktet mellom vann og diesel så vil de være i filtrene også. Redigert 29.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Står litt info om dieseldyrene her: https://www.dinside.no/motor/dieseldyr---hva-er-det-egentlig/61751894 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Konklusjon er vel som @Hulda sier - Hygiene. Følger man noen enkle prinsipper så går det som oftest bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Kjellg skrev 39 minutter siden: Og da kan man faktisk se dem før du ser avføringen eller at de lager problemer. Det er tull. Dette er bakterier og microsporer. Du må ha microskop for å se dem. Du kan dyrke frem prøver, inkubasjonstiden er rundt 2-3 dager for dipstick test. Det du ser med det blotte øyet er etterlatenskapene, bæsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Mix skrev 16 minutter siden: Det er tull. Dette er bakterier og microsporer. Du må ha microskop for å se dem. Du kan dyrke frem prøver, inkubasjonstiden er rundt 2-3 dager for dipstick test. Det du ser med det blotte øyet er etterlatenskapene, bæsjen. Det er helt siklert riktig og jeg skal ikke krangle på den . Dipstick er jo bare en indikasjon på bakterienivået. Redigert 29.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Leste artikkelen fra Statoil som @Gudrunla ut link til. Tror den berta der burde holde seg til kjemien, og la fysikken være i fred. Men etter en fylling nede ved Göteborg (Styrsö) for noen år siden, la jeg merke til at i dieselprøven min svevde det lange lenker med et eller annet stoff som ikke naturlig hørte hjemme i dieselen. Etter noen dager gikk filteret tett da vi var inne i Limfjorden, holdt på å gå på grunn i en av kanalene der. Det var før jeg hadde installert doble filtere og polering med dagtank. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Hulda skrev for 4 timer siden: Tror den berta der burde holde seg til kjemien, og la fysikken være i fred. Og da regner jeg med at du mener myten om at det dannes mye vann i halvfulle dieseltanker pga. kondens når båten er i opplag på land? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Lars H. skrev 1 minutt siden: Og da regner jeg med at du mener myten om at det dannes mye vann i halvfulle dieseltanker pga. kondens når båten er i opplag på land? Blant annet akkurat det. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Jeg vet ikke helt om utkondensering av vann ved nedkjøling av luft er en myte... Jeg har bare erfaring fra lastebil i tropisk klima, men der drenerte vi ut ca en dl vann fra dieseltanken; hver morgen! Det var et dreneringspunkt i bunnen, under tanken, og vi tappet til det kom ren diesel. Det ville vært rart om den samme termodynamikken ikke skulle gjelde her i kalde Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.