Hulda Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Det virker som de nærmest parkerte båten i veigrøfta. Skal bli interessant å høre hva som gikk galt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Vaagen skrev 24 minutter siden: Mulig du har rett, men de fleste skiltene med "Sakte fart" i Ålesund er høflige anmodninger, satt opp av en gjeng frivillige. For egen del synes jeg de er fornuftig plassert, og pleier å følge dem, men ikke hvis kompisbåten ligger i fjøra på Grytastranda... På denne oversikten fra Kystverket, fremgår det at der ikke er lokal fartsforskrift for Ålesund: http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Alle-lokale-fartsforskrifter/ Jeg skal ikke dra det mer off topic nå, men det er merket i kartene at det er 5-knops sone mellom nordre innløp og Skutvikpiren. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Man drar ikke på i 20 knop i steinvågsundet når bilvei for nødetater er så nærme. Eneste må være om det var mannskap det ikke var gjort rede for og dykker må frem. RS Idar Ulstein er Ulsteinfamiliens, Ulstein verft, store stolthet. Den er vel bare 3 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Luftambulansen var også på stedet, står det i en +artikkel på smp.no. Og den scrambles når det haster. Var nok relativt uavklart situasjon når den andre redningsskøyta dro, og handlet som om liv og helst stod på spill. Og da synes jeg personlig iallefall det er helt ok å gi gass, akkurat som ambulansene, brannbilene og politibilene neppe holdt fartsgrensen på «gryta» i dag. Skal bli spennende å høre hva som gikk galt, men de må ha vært forberedt på krasj, gitt begrenset personskade. Er jo setebelter på disse, kanskje i bruk også. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 En av flere - mange - veldig spesielle ulykker på svært kort tid. Håper de finner årsaken raskt. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Eureka Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Men som utrykningskjøretøy/ farkost helliggjør ikke målet alle midler. Livet til et mannskap på en RS står ikke høyere enn faren for livet til for eksempel en kajakkpadler som sniker seg langs kaipilarene en stille natt i et trangt sund. Nå er sikkert ikke det tilfeller her, men det er like fult et hensyn og avveining som må tas av alle nødetater som bryter hastighets og vikeplikt. Men nå skal jeg ikke dvele mere med det. Var RS Idar Ulstein på oppdrag ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 På vei fra oppdrag i det jeg tror er normal marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Iflg. VG på vei tilbake fra dykkeroppdrag i området hvor den gikk på land: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEzzqo/redningsskoeyte-krasjet-paa-land-en-alvorlig-hendelse Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Eureka Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 (redigert) Track fra mAIS: etter endt oppdrag har RS fulgt samme rute ut igjennom fjorden et stykke før de går helt ut av kurs og det går fryktelig galt. Med mindre de hadde nytt oppdrag nordover, så var det jo igrunn ingen grunn til å legge styrbord før de var fremme i Fosnavåg. Og det er en times tur... Om man går i 30 knop, får vannalarm, så slår man vel av på farten undersøker, før man kjører båten godt opp på land? dessuten har båten vannjet og jeg, i min fattige forståelse, vil tro at man heller går rolig og kontrollert inn mot land og strandsetter, pent, med passe motorkraft for å minimere skader på skrog og mannskap. Redigert 29.November.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 ...tydeligvis inn å kjøre i fylla for tiden - 3. hendelsen på få dager. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
sap_2000 Svart 29.November.2018 Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Vanskelig å tenke seg til hva som kan ha gått galt her, men at man mister kontroll på både fremdrift og styring på to maskiner og ikke får stoppet skuta på flere hundre meters strekning før man møter fjellet virker usannsynlig. Det har vært endel hendelser den siste tiden som i begynnelsen var vanskelig å fatte at kunne skje, men så viser det seg gang på gang at det som regel er et resultat av menneskelig svikt i flere ledd. Ofte, men ikke alltid utløst av en eller flere "uvanlige" hendelser som f.eks teknisk svikt. Mennesker kan og vil iblandt gjøre feil eller ta gale avgjørelser. Og ikke minst så kan vi også få "teknisk svikt" i form av akutt sykdom. Godt det ikke ble store personskader og at liv ikke gikk tapt. Båten kan erstattes eller bygges opp igjen, og forhåpentligvis kan det læres noe av denne hendelsen når årsaken blir klarlagt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
aannddrreeaass Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Det var nok menneskleg svikt, det går rykter om att styrmann besvimte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Illebefinnende var min første tanke. Det gir mening. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
MaSa Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 (redigert) Ved illebefinnende så sitter det to til i båten med mulighet til å trekke i spjelda... når båten endrer kurs som det med denne farten så sitter de to andre i sine posisjoner og følger med.... og ved illebefinnende og kursendring slik så merker dem andre dette og kan fint dra av, båten stopper jo i denne farten på ca 2 båtlengder. Redigert 30.November.2018 av MaSa (see edit history) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
tilplan Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 MaSa skrev 22 minutter siden: Ved illebefinnende så sitter det to til i båten med mulighet til å trekke i spjelda... når båten endrer kurs som det med denne farten så sitter de to andre i sine posisjoner og følger med.... Kanskje de to andre var opptatt med å pakke ned utstyr etter oppdraget det hadde gjort. Da er det lett å overse en jevn kursendring. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Noe å tenke på for alle de som passerer andre båter på 10-15 meters avstand i 15-30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Gullfisk skrev 9 minutter siden: Noe å tenke på for alle de som passerer andre båter på 10-15 meters avstand i 15-30 knop. Håper folk i båt slutter med det. Har opplevd en situasjon som ligner litt på denne. Gikk for autopilot i 7 knop ganske tett på land. Pluttselig skar båten ut, 90 grader dreining. Var heldigvis to ombord, en løp til motorkontrollen og slo full fart bakover, en løp ned og tok sikringen på autopiloten. Var noen meter fra land når autopiloten slapp, slik at vi fikk styring igjen. Kom røyk ut av fjernkontrollen på autopiloten, så tydelig at en kortsluttning forårsaket dette. Dette kan skje når som helst, skjer sjelden, men det skjer. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 tilplan skrev 1 time siden: Kanskje de to andre var opptatt med å pakke ned utstyr etter oppdraget det hadde gjort. Da er det lett å overse en jevn kursendring. Tja vanskelig og tro, da jeg var på Rs så var det ingen som fikk bevege seg rundt i båten da vi marsjet, og iallfall ikke ute på dekk. når de har passert 30 knop vil jeg absolutt anta at dem andre var plassert trygt i sine seter Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Lazyjack Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Eureka skrev for 11 timer siden: Track fra mAIS: etter endt oppdrag har RS fulgt samme rute ut igjennom fjorden et stykke før de går helt ut av kurs og det går fryktelig galt. Med mindre de hadde nytt oppdrag nordover, så var det jo igrunn ingen grunn til å legge styrbord før de var fremme i Fosnavåg. Og det er en times tur... Om man går i 30 knop, får vannalarm, så slår man vel av på farten undersøker, før man kjører båten godt opp på land? dessuten har båten vannjet og jeg, i min fattige forståelse, vil tro at man heller går rolig og kontrollert inn mot land og strandsetter, pent, med passe motorkraft for å minimere skader på skrog og mannskap. Ikke mAIS dette vel Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 3 hours ago, MaSa said: Ved illebefinnende så sitter det to til i båten med mulighet til å trekke i spjelda... når båten endrer kurs som det med denne farten så sitter de to andre i sine posisjoner og følger med.... og ved illebefinnende og kursendring slik så merker dem andre dette og kan fint dra av, båten stopper jo i denne farten på ca 2 båtlengder. Gitt at de to andre sitter i stolene sine og følger med, så ja. Men det er vel endel naturlige og vanlige ting som gjør at det ikke alltid er tilfelle vil jeg tro. F.eks 1 stk mannskap på "kontoret" med Donald Duck i handa, den andre med nesa dypt begravd i FB (eller båtplassen) etter endt oppdrag. Eller nede i maskinrommet for å sjekke ett eller annet 1 eller 2 mann. Tipper det ikke er helt uvanlig at skipsfører sitter alene til tider. Og får man et illebefindene da, så kan ting skje. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ida Marie III Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Ved et illbefinende, i den hastigheten, går jo ting fort, og samtidig så nær land.. Det tar vel noen sek. før de andre oppdager at fører er besvimt.. Hvor nær land var de ved kursendring.? Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Avstanden, med måling fra kart.kystverket.no ser det ut som cirka 1 km. Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
Ida Marie III Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 imens skrev 7 minutter siden: Avstanden, med måling fra kart.kystverket.no ser det ut som cirka 1 km. Hmm..ja det er jo et stykke selv i 30 knop..men de to andre skal ikke være veldig lenge opptatt med noe annet før det er for sent.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Tusen meter i 30 knop. Da har en 64 sekunder på seg. Må vel trekke fra litt for å ha tid til å faktisk gjøre en endring som duger, si 40-50 sekunder da. Det går fort, særlig om en kollega plutselig har fått ett illebefinnende. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 sap_2000 skrev 39 minutter siden: Gitt at de to andre sitter i stolene sine og følger med, så ja. Men det er vel endel naturlige og vanlige ting som gjør at det ikke alltid er tilfelle vil jeg tro. F.eks 1 stk mannskap på "kontoret" med Donald Duck i handa, den andre med nesa dypt begravd i FB (eller båtplassen) etter endt oppdrag. Eller nede i maskinrommet for å sjekke ett eller annet 1 eller 2 mann. Tipper det ikke er helt uvanlig at skipsfører sitter alene til tider. Og får man et illebefindene da, så kan ting skje. Joda for all del, men det vil overraske meg veldig om noen av disse er nede i motorrom eller ute på dekk i denne farten , da bryter dem det meste av regler... at noen kan sitte med tlf osv er selvfølgelig mulig, eller opptatt med noe annet... men om dem ikke er på sine respektive plasser så vil det som sagt overraske fort. Og båten stopper på under 2 båtlengder i denne farten . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.