Jump to content

Redningsskøyte på grunn ved Grytastranda i Haram

kokken

Recommended Posts

Vaagen skrev 24 minutter siden:

Mulig du har rett, men de fleste skiltene med "Sakte fart" i Ålesund er høflige anmodninger, satt opp av en gjeng frivillige. For egen del synes jeg de er fornuftig plassert, og pleier å følge dem, men ikke hvis kompisbåten ligger i fjøra på Grytastranda...

På denne oversikten fra Kystverket, fremgår det at der ikke er lokal fartsforskrift for Ålesund: http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Alle-lokale-fartsforskrifter/

Jeg skal ikke dra det mer off topic nå, men det er merket i kartene at det er 5-knops sone mellom nordre innløp og Skutvikpiren. 

Luftambulansen var også på stedet, står det i en +artikkel på smp.no. Og den scrambles når det haster. Var nok relativt uavklart situasjon når den andre redningsskøyta dro, og handlet som om liv og helst stod på spill. Og da synes jeg personlig iallefall det er helt ok å gi gass, akkurat som ambulansene, brannbilene og politibilene neppe holdt fartsgrensen på «gryta» i dag.

Skal bli spennende å høre hva som gikk galt, men de må ha vært forberedt på krasj, gitt begrenset personskade. Er jo setebelter på disse, kanskje i bruk også. 

Men som utrykningskjøretøy/ farkost helliggjør ikke målet alle midler. Livet til et mannskap på en RS står ikke høyere enn faren for livet til for eksempel en kajakkpadler som sniker seg langs kaipilarene en stille natt i et trangt sund. Nå er sikkert ikke det tilfeller her, men det er like fult et hensyn og avveining som må tas av alle nødetater som bryter hastighets og vikeplikt. 

Men nå skal jeg ikke dvele mere med det. 

Var RS Idar Ulstein på oppdrag ?

Track fra mAIS:

08D18DEF-58E8-4230-80ED-84F5ADEFE52F.png.3c33a0062bb814fd084345baab22d0fe.png

etter endt oppdrag har RS fulgt samme rute ut igjennom fjorden et stykke før de går helt ut av kurs og det går fryktelig galt. Med mindre de hadde nytt oppdrag nordover, så var det jo igrunn ingen grunn til å legge styrbord før de var fremme i Fosnavåg. Og det er en times tur... 

Om man går i 30 knop, får vannalarm, så slår man vel av på farten undersøker, før man kjører båten godt opp på land?

dessuten har båten vannjet og jeg, i min fattige forståelse, vil tro at man heller går rolig og kontrollert inn mot land og strandsetter, pent, med passe motorkraft for å minimere skader på skrog og mannskap. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Vanskelig å tenke seg til hva som kan ha gått galt her, men at man mister kontroll på både fremdrift og styring på to maskiner og ikke får stoppet skuta på flere hundre meters strekning før man møter fjellet virker usannsynlig. 

Det har vært endel hendelser den siste tiden som i begynnelsen var vanskelig å fatte at kunne skje, men så viser det seg gang på gang at det som regel er et resultat av menneskelig svikt i flere ledd. Ofte, men ikke alltid utløst av en eller flere "uvanlige" hendelser som f.eks teknisk svikt.

Mennesker kan og vil iblandt gjøre feil eller ta gale avgjørelser. Og ikke minst så kan vi også få "teknisk svikt" i form av akutt sykdom.

Godt det ikke ble store personskader og at liv ikke gikk tapt. Båten kan erstattes eller bygges opp igjen, og forhåpentligvis kan det læres noe av denne hendelsen når årsaken blir klarlagt.

Mvh. SAP

Ved illebefinnende så sitter det to til i båten med mulighet til å trekke i spjelda... når båten endrer kurs som det med denne farten så sitter de to andre i sine posisjoner og følger med.... 

og ved illebefinnende og kursendring slik så merker dem andre dette og kan fint dra av, båten stopper jo i denne farten på ca 2 båtlengder.

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

MaSa skrev 22 minutter siden:

Ved illebefinnende så sitter det to til i båten med mulighet til å trekke i spjelda... når båten endrer kurs som det med denne farten så sitter de to andre i sine posisjoner og følger med.... 

Kanskje de to andre var opptatt med å pakke ned utstyr etter oppdraget det hadde gjort. Da er det lett å overse en jevn kursendring.

Gullfisk skrev 9 minutter siden:

Noe å tenke på for alle de som passerer andre båter på 10-15 meters avstand i 15-30 knop. 

Håper folk i båt slutter med det. Har opplevd en situasjon som ligner litt på denne. Gikk for autopilot i 7 knop ganske tett på land. Pluttselig skar båten ut, 90 grader dreining. Var heldigvis to ombord, en løp til motorkontrollen og slo full fart bakover, en løp ned og tok sikringen på autopiloten. Var noen meter fra land når autopiloten slapp, slik at vi fikk styring igjen. Kom røyk ut av fjernkontrollen på autopiloten, så tydelig at en kortsluttning forårsaket dette. Dette kan skje når som helst, skjer sjelden, men det skjer.

tilplan skrev 1 time siden:

Kanskje de to andre var opptatt med å pakke ned utstyr etter oppdraget det hadde gjort. Da er det lett å overse en jevn kursendring.

Tja vanskelig og tro, da jeg var på Rs så var det ingen som fikk bevege seg rundt i båten da vi marsjet, og iallfall ikke ute på dekk.

når de har passert 30 knop vil jeg absolutt anta at dem andre var plassert trygt i sine seter 

Eureka skrev for 11 timer siden:

Track fra mAIS:

08D18DEF-58E8-4230-80ED-84F5ADEFE52F.png.3c33a0062bb814fd084345baab22d0fe.png

etter endt oppdrag har RS fulgt samme rute ut igjennom fjorden et stykke før de går helt ut av kurs og det går fryktelig galt. Med mindre de hadde nytt oppdrag nordover, så var det jo igrunn ingen grunn til å legge styrbord før de var fremme i Fosnavåg. Og det er en times tur... 

Om man går i 30 knop, får vannalarm, så slår man vel av på farten undersøker, før man kjører båten godt opp på land?

dessuten har båten vannjet og jeg, i min fattige forståelse, vil tro at man heller går rolig og kontrollert inn mot land og strandsetter, pent, med passe motorkraft for å minimere skader på skrog og mannskap. 

Ikke mAIS dette vel

3 hours ago, MaSa said:

og ved illebefinnende og kursendring slik så merker dem andre dette og kan fint dra av, båten stopper jo i denne farten på ca 2 båtlengder.

Gitt at de to andre sitter i stolene sine og følger med, så ja.

Men det er vel endel naturlige og vanlige ting som gjør at det ikke alltid er tilfelle vil jeg tro. F.eks 1 stk mannskap på "kontoret" med Donald Duck i handa, den andre med nesa dypt begravd i FB (eller båtplassen) etter endt oppdrag. Eller nede i maskinrommet for å sjekke ett eller annet 1 eller 2 mann.

Tipper det ikke er helt uvanlig at skipsfører sitter alene til tider. Og får man et illebefindene da, så kan ting skje.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 39 minutter siden:

Gitt at de to andre sitter i stolene sine og følger med, så ja.

Men det er vel endel naturlige og vanlige ting som gjør at det ikke alltid er tilfelle vil jeg tro. F.eks 1 stk mannskap på "kontoret" med Donald Duck i handa, den andre med nesa dypt begravd i FB (eller båtplassen) etter endt oppdrag. Eller nede i maskinrommet for å sjekke ett eller annet 1 eller 2 mann.

Tipper det ikke er helt uvanlig at skipsfører sitter alene til tider. Og får man et illebefindene da, så kan ting skje.

Joda for all del, men det vil overraske meg veldig om noen av disse er nede i motorrom eller ute på dekk i denne farten , da bryter dem det meste av regler...

at noen kan sitte med tlf osv er selvfølgelig mulig, eller opptatt med noe annet... men om dem ikke er på sine respektive plasser så vil det som sagt overraske fort. Og båten stopper på under 2 båtlengder i denne farten .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...