Jump to content

Redningsskøyte på grunn ved Grytastranda i Haram

kokken

Recommended Posts

3 hours ago, Ms Fortuna said:

Da har det på TV2.no kommet frem at føreren fikk et illebefinnende, og de to andre var opptatt med å fikse en skadet finger på han som hadde dykket, så de fikk ikke med seg hva som skjedde.

Er det ikke krav til flere personer på bro på en slik redningsskøyte?  Det er vel joystickstyring på disse så om man dupper av og ikke slipper stikka får det vel litt konsekvenser ja!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Sjøbliss skrev 36 minutter siden:

Krav og praksis... Tenker på hvor mye jeg sitter å kjører i plan alene. Og faktisk med barna under dekk. Ikke sikker på om jeg skal gjøre det mer....

vel, det er jo også risikabelt å kjøre med barna i bilen, et illebefinnende da og man er vel prisgitt det meste.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

index skrev 40 minutter siden:

I følge VG befant de seg på akterdekket.  Høres logisk ut.

Mye som ikke høres riktig ut, mange ting som er brutt her virker det som, arbeid og opphold på dekk i 30 knop er relativt utenfor boka.

om det er dykkerarbeid som er utført så regner jeg med båten har ligget fortøyd under operasjonen, da det er krav til minimum 3 personer under slik dykking som faller under yrkesdykking. 3 personer er også i utgangspunktet for lite ved en nødsituasjon..

om disse befant seg på akterdekket under denne hendelsen så er det ekstremt flaks ikke det gikk to liv.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Iflg pressemeldingen befant de to andre seg på akterdekk hvor en ble behandlet for en kuttskade.  Høres logisk ut fra at de ikke reagerte på kursendringen ....   

Kanskje ikke helt etter "boken" (hva vet jeg) - men teori og praksis er nok noe vi alle til tider ikke følger slavisk - og denne gangen fikk det dårlig utfall.  Noe å ta lærdom av for oss alle ....

BONITA I

@Bjørn Løvjomås  her fra pressemeldingen - selv om vi kanskje kan synes det ikke var det mest naturlige stedet ....

Etter det vi vet så langt, var skipsfører alene på bro da hendelsen inntraff. De to andre mannskapene befant seg på akterdekk da skipsfører ble syk. Årsaken til dette var at styrmann fikk behandling for en kuttskade, sier beredskapssjef Ronny Pedersen.

BONITA I

I en pressemelding som Møre og Romsdal politistrikt har sendt ut og som gjenngis på RS sine egne nettsider, står det blant annet:

Sitat

-Etter det vi vet så langt, var skipsfører alene på bro da hendelsen inntraff. De to andre mannskapene befant seg på akterdekk da skipsfører ble syk. Årsaken til dette var at styrmann fikk behandling for en kuttskade, sier beredskapssjef Ronny Pedersen.

Ups, der var du før meg Bonita I

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 12 minutter siden:

Ups, der var du før meg Bonita I

Yaaahaaa - tror det nesten må feires med :cheers_wine:  .  Oftest når slike uhell skjer, er det eneste vi kan forholde oss til er offisielle  uttalelser. Ikke at disse alltid er like korrekt, men dog.

Med mange større hendelser/ulykker de siste ukene, spesiellt på Vestlandet - synes jeg litt for mange av forumets medlemmer har lagt seg til en uvane i å spekulerer i overkant vel mye om bakgrunn for hendelsene.     Flott at vi kan diskutere/vurdre/undre .. i årsak/hvem/hva/hvorfor.........  men når der er kommet offisielle uttalelser om hva som har skjedd bør vi kanskje forholde oss til dette.  (Unnskyld - var en liten digresjon på en fredags-aften)

Upps - der kom @Bjørn Løvjomås  med bakgrunn for sitt synspunkt som baseres på mer bakgrunnskunnskap om RS-båtene enn jeg har...... 

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...