Amfea Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 2 hours ago, MaSa said: Mye som ikke høres riktig ut, mange ting som er brutt her virker det som, arbeid og opphold på dekk i 30 knop er relativt utenfor boka. om det er dykkerarbeid som er utført så regner jeg med båten har ligget fortøyd under operasjonen, da det er krav til minimum 3 personer under slik dykking som faller under yrkesdykking. 3 personer er også i utgangspunktet for lite ved en nødsituasjon.. om disse befant seg på akterdekket under denne hendelsen så er det ekstremt flaks ikke det gikk to liv. Her var man da veldig bastant da.... Vet ikke hvilke bok du refererer til, men det var dagslys, greit vær, innaskjærs, god oversikt og ikke noe problem å sitte alene til rors mens en av mannskapet fikk behandling. Ved dykking på redningskøyte brukes det linefører og kommunikasjon. Det er 3 mann ombord, og dykking foregår fra skøyten. Ikke sikkert det alltid lar seg gjøre å fortøye skøyten. Båtfører sitter på bro, og linefører på dekk med fokus på dykker hele tiden. Dette med opphold på akterdekk kan være begrepsforvirring. Disse båtene har et "bislag" akter, før man kommer ut på dekk. Vil tro at det er her de har oppholdt seg. Er der tørking av drakter foregår. Kan sees på dette bildet. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
sap_2000 Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 35 minutes ago, Bjørn Løvjomås said: Kaviar og ost ville blitt blåst på havet, tror og det er forholdsvis høyt støynivå bak på der. Er en grunn til at jeg har krevet kaviaren forskriftsmessig lagt under osten Ellers kan jeg forstå at man ikke vil søle blod fra en lekk finger innendørs. Den fremste del av akterdekket mellom hytta og ventilasjonstårnene er vel også ganske beskyttet for vind, så ingen krise å stå der i 30 kn. Det var vel flatt vann og fine forhold inne fjorden der den dagen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 sap_2000 skrev 2 minutter siden: Er en grunn til at jeg har krevet kaviaren forskriftsmessig lagt under osten Det var da som bare søren, hvor mange ganger skal du klare å få inn sånne gode hardtslående argument. Men jeg gir meg ikke. Dette bislaget som blir nevnt i forrige innlegg er nok meget lett med tanke på renhold etter en lekk finger. Det kan det spyles fritt. På Hans Herman Horn, var det skoforbud i kabin. De ble stående i bislaget. Eller anekset. Men om jeg ville kalle det rommet for akterdekk, i en pressemelding tror jeg ikke. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Eureka Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Nå skulle jeg til å skrive mere om hvitost og kaviar... at det ser ut som det er rester av kaviar på dørhåndtaket til havaristen... men jeg skal la være. ? skipsfører mister vel papirene sine når man har hatt et illebefinnende ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Vil tro det kommer helt an på årsaken til illebindene og om dette kan medisineres eller helbredes. Illebefindene er et meget uspesifikt begrep og kan være et resultat av nærmest alt mulig som kan skje med kroppen vår. Ofte får jo folk et helt nytt og bedre liv etter å ha fått en diagnose som kan helbredes. Kan skipsføreren bli eller holdes frisk, så ser jeg ingen logisk grunn til å ta fra en ringrev papirene da han helt sikkert vil utrette mye mer godt en vondt også i fremtiden Han vil antagelig etter dette være langt bedre utredet enn andre med null prikker i journalen (hittil). Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MaSa Svart 30.November.2018 Link til dette innlegget Svart 30.November.2018 Amfea skrev 52 minutter siden: Her var man da veldig bastant da.... Vet ikke hvilke bok du refererer til, men det var dagslys, greit vær, innaskjærs, god oversikt og ikke noe problem å sitte alene til rors mens en av mannskapet fikk behandling. Ved dykking på redningskøyte brukes det linefører og kommunikasjon. Det er 3 mann ombord, og dykking foregår fra skøyten. Ikke sikkert det alltid lar seg gjøre å fortøye skøyten. Båtfører sitter på bro, og linefører på dekk med fokus på dykker hele tiden. Dette med opphold på akterdekk kan være begrepsforvirring. Disse båtene har et "bislag" akter, før man kommer ut på dekk. Vil tro at det er her de har oppholdt seg. Er der tørking av drakter foregår. Kan sees på dette bildet. Ja er i grunn litt bastante uttaleser , er yrkesdykker og kan regelverket der ganske godt. Har 4 år bak i meg i Rs på skøyte. Frivillig sådan. kjenner en del til dette. Når mediene skriver akterdekk så er det misvisende det er sant. jeg har ingen inngående kjennskap til om det eksisterer ett eget regelverk angående dykking fra ett Rs fartøy. Men når det dykkes i yrkessammenheng så skal det være en dykker, en standby dykker/linemann og en dykkerleder... som ett minimum. Om det skulle gå galt med dykker nr 1 som er i vannet, så skal standbydykkeren som også da fungerer som linemann i vannet... da står en person igjen som dykkerleder, med to liner og kommunikasjon samt at han da leder en redningsaksjon samtidig. Da er ikke 3 mann godt nok lenger. Lite kjennskap til båten som gikk på, men helt i orden at det er godt vær dagslys og innaskjærs . men om tilfellet er at dem oppholdt seg på akterdekk mens båten gikk i 30 pluss knop så ser jeg på det som merkelig.. også at dem da ikke har tid til å vente i 3-5 min på at person er ferdig plastret. uansett min mening er rett og slett at jeg syntes forløpet virker litt rart. men er sjeleglad disse personene ikke er mer skadet enn dem fremstår. Og håper båten kan bli operativ så fort som mulig . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2018 MaSa; men hvilke bok/regel refererer du til ved «mange ting som er brutt». Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Joltus Svart 1.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2018 Så mange folk som gjør feil ifølge baatplassen.no så tror eg vi skal prise oss lykkelig at det ikke skjer mer ulykker. ALLE er jo fullstendig blokka om man leser hva folk her inne kan finne på å skrive Dette er tragisk. Men selv ikke oljebransjen har rutiner som forhindrer konsekvenser av alle mulige situasjoner der en person får et illebefinnende av et eller annet slag. Ærlig talt. Hvis ikke RS kan kjøre med en mann i stolen i 30knop så er det mange av oss som ikke kan ut med båtene våre også. De som er flinke til å påpeke at alle andre skal ha rutiner for alt som skjer rundt om.... Lurer på hvordan de gjør ting hjemme. Eg har mine tvil om at alle fornuftige rutiner blir fulgt der heller. Håper det går fint med styrmannen. Og at mannskapet slipper å lese her inne hva de burde gjort. Venter bare på kommentaren om alle de gamle grinebiterne i RS og helsa deres. Den kommentaren falt jo her inne når skøyta gikk rundt ved Lindesnes for en stund siden. For ikke å snakke om hvor kult det er å snakke om fyllekjøring når det viste seg at en mann faktisk holdt på å dø. Utenom disse unødvendige kommentarene blir det sagt mye fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.