Guest knerten67 Startet 30.November.2018 Link til dette innlegget Startet 30.November.2018 (redigert) Hva er folkets erfaring? Redigert 30.November.2018 av knerten67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 1.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2018 Hadde helt lik motor på en Ibiza 19. Motoren er amerikansk, bråker mye og ganske høyt forbruk. Men jeg likte den, var et voldsomt drag i den,og jeg hadde ingen feil/mangler. Enkel og grei å ta servlce på, eneste tennpluggene som er knotete. Meen, på askeladden 605 er vel en optimax "feil"motor i mine øyne . Støyete og bråkete. Passer bedre på en sportslig skjærgårdsjeep. Ville hatt 4t på en slik båt. Optimaxen vil irritere med cruising i 5-7 knop.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2018 Er enig med "Nerdy" her. Hadde selv en 605 Explorer i flere sesonger (2007mmod.), men den hadde en 115 Mercury efi bakpå. Mener at denne fire-takteren passer båten bedre. Hadde før dette en 525 Excel m/ 90 Optimax, og denne var en sprek motor. Nå er jo imidlertid 150 Optimax en annen motor som jo har et helt annet lydbilde kontra 90/115 Optimax, så hørselvern jo burde være en selvfølge her.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 Har Merc EFI 4T og er faktisk veldig fornøyd med den, men det er jo egentlig en Yamaha! veldig balangsert lydbilde og snilt forbruk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest knerten67 Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 De eg er mest spent på er om de er mye kluss med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 Og så har de vert artig å prøvd 200hk på den.Er de noen som har de?eller har noen meninger om de? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 knerten67 skrev 10 minutter siden: Og så har de vert artig å prøvd 200hk på den.Er de noen som har de?eller har noen meninger om de? Mener å huske at båten er godkjent med max 150hk, hvis jeg ikke tar feil. De fleste 605 som jeg har sett, går vel stort sett med 115hk bakpå.En 200 hk blir vel også en annen vekt, kontra en f.eks. 150hk, dessuten kan det vel bli problemer med forsikringsselskapet hvis noe skulle hende med en ikke lovlig motor?. Men båten hadde sikkert gått som et u-vær. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 Ja den er godkjent med max 150,men de har vert lit spenende og prøvd.Eg vil tro at med 115 blir de tungt for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 Nå er vel ofte 150 og 200-hesterne fra flere fabrikanter bygget på samme blokk og veier det samme. Dermed skulle det i prinsippet ikke være noe i veien for å sette en 200-hester på Askeladden 605. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 (redigert) Tror de med vekten ikke blir noe problem Redigert 2.Desember.2018 av knerten67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frodekommode Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 Har samme båt og motor, en kruttpakke som er enkel å serve og stort sett er lite problemer med. Også mulig å få kjøpt rimelige deler om man skrur selv. Men må nok si meg enig med at den støyer i overkant, glem koselig småprat i snekkefart. Derfor er jeg nå på jakt etter en 4t istedet, planlegger å montere optimaxen på et 16-18 fots leketøy istedet, kanskje noen har et forslag til en passende båt her? Må være ok å fiske fra. Lykke til med valget, tenker at om en først skal kjøpe 10-15 år gammel motor så er dette et godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 Har ikke hatt denne selv, men kompisen min har hatt den i endel år så kjenner den litt. Mitt inntrykk er at det er en solid maskin uten særlig problemer, enkelt vedlikehold. Ser at flere skriver at det er bråkebøtte, kan ikke helt si meg enig i det... Ok, den er ikke stillegående som min Suzuki DF200 men jeg syns den er dyp i lyden og ganske behagelig, selv om db er høyere enn moderne 4-taktere.. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 Noen av askeladden 605 er godkjent for 175 hk, bla min 2007 mod. Mener teerex har kjennskap til en 605 med en godt trimmet verado, 230-240hk. Jeg tror også at 200 hk vil fungere fint, vekt vil være samme som 150 hk. Min 605 går bedre i vannet med 150 hk 4-takt enn den gjorde med 115 hk optimax. Vektøkning på mitt motorbytte er 36 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 Cissaman skrev 20 minutter siden: Har ikke hatt denne selv, men kompisen min har hatt den i endel år så kjenner den litt. Mitt inntrykk er at det er en solid maskin uten særlig problemer, enkelt vedlikehold. Ser at flere skriver at det er bråkebøtte, kan ikke helt si meg enig i det... Ok, den er ikke stillegående som min Suzuki DF200 men jeg syns den er dyp i lyden og ganske behagelig, selv om db er høyere enn moderne 4-taktere.. Hei,båten er kommet hjem og er fornøyd så langt.Synes ikke den bråker så mye så folk vil ha de til,er meget fornøyd så langt.Men lurer sterkt på å gå opp til 200. Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 knerten67 skrev for 1 time siden: Hei,båten er kommet hjem og er fornøyd så langt.Synes ikke den bråker så mye så folk vil ha de til,er meget fornøyd så langt.Men lurer sterkt på å gå opp til 200. Ok, syns du den er for liten for båten? Skulle tro at denne gikk greit på en 605..? Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 nei den er stor nok,men de har bare vert litt morsomt Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 2.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2018 Cissaman skrev 28 minutter siden: Ok, syns du den er for liten for båten? Skulle tro at denne gikk greit på en 605..? Nei eg gjør ikke de,men har vert morsomt og sett hvordan de har blitt med 200hk Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Mort1 skrev On 02.12.2018 at 18.48: Noen av askeladden 605 er godkjent for 175 hk, bla min 2007 mod. Mener teerex har kjennskap til en 605 med en godt trimmet verado, 230-240hk. Jeg tror også at 200 hk vil fungere fint, vekt vil være samme som 150 hk. Min 605 går bedre i vannet med 150 hk 4-takt enn den gjorde med 115 hk optimax. Vektøkning på mitt motorbytte er 36 kg. De her vert morsomt å prøvd en med 200hk,vekten er ikke store forskjellen fra 150 til 200.Så den har ikke noe å si tror eg. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Mulig jeg har blitt gammel og vært med på for mye men hva som er så moromt med å øke farten på en Askeladden 605 i fra 40 knop til ca 45 at det forvarer ett motobytte skjønner jeg ikke. Vi snakker om ca 10 km/t på toppfarten men klart det høres sikkert kulere ut over en øl å fortelle om båten med 200hk på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 pipe skrev for 3 timer siden: Mulig jeg har blitt gammel og vært med på for mye men hva som er så moromt med å øke farten på en Askeladden 605 i fra 40 knop til ca 45 at det forvarer ett motobytte skjønner jeg ikke. Vi snakker om ca 10 km/t på toppfarten men klart det høres sikkert kulere ut over en øl å fortelle om båten med 200hk på hekken. Har ikke noe med og ta seg ei øl dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.