Jump to content

Mercury Optimax 150 2005, erfaringer? (Står på en Askeladden 605)

Guest knerten67

Recommended Posts

Hadde helt lik motor på en Ibiza 19.

Motoren er amerikansk, bråker mye og ganske høyt forbruk.

Men jeg likte den, var et voldsomt drag i den,og jeg hadde ingen feil/mangler. 

Enkel og grei å ta servlce på, eneste tennpluggene som er knotete.

Meen, på askeladden 605 er vel en optimax "feil"motor i mine øyne . Støyete og bråkete. Passer bedre på en sportslig skjærgårdsjeep. Ville hatt 4t på en slik båt. Optimaxen vil irritere med cruising i 5-7 knop..

Er enig med "Nerdy" her. Hadde selv en 605 Explorer i flere sesonger (2007mmod.), men den hadde  en 115 Mercury efi bakpå. Mener at denne fire-takteren passer båten bedre. Hadde før dette en 525 Excel m/ 90 Optimax, og denne var en sprek motor. Nå er jo imidlertid 150 Optimax en annen motor som jo har et helt annet lydbilde kontra 90/115 Optimax, så hørselvern jo burde være en selvfølge her.:wink:.

knerten67 skrev 10 minutter siden:

Og så har de vert artig å prøvd 200hk på den.Er de noen som har de?eller har noen meninger om de?

Mener å huske at båten er godkjent med max 150hk, hvis jeg ikke tar feil. De fleste 605 som jeg har sett, går vel stort sett med 115hk bakpå.En 200 hk blir vel også en annen vekt, kontra en f.eks. 150hk, dessuten kan det vel bli problemer med forsikringsselskapet hvis noe skulle hende med en ikke lovlig motor?. Men båten hadde sikkert gått som et u-vær.

Har samme båt og motor, en kruttpakke som er enkel å serve og stort sett er lite problemer med. Også mulig å få kjøpt rimelige deler om man skrur selv. Men må nok si meg enig med at den støyer i overkant, glem koselig småprat i snekkefart. Derfor er jeg nå på jakt etter en 4t istedet, planlegger å montere optimaxen på et 16-18 fots leketøy istedet, kanskje noen har et forslag til en passende båt her? Må være ok å fiske fra. Lykke til med valget, tenker at om en først skal kjøpe 10-15 år gammel motor så er dette et godt alternativ. 

Har ikke hatt denne selv, men kompisen min har hatt den i endel år så kjenner den litt. Mitt inntrykk er at det er en solid maskin uten særlig problemer, enkelt vedlikehold. Ser at flere skriver at det er bråkebøtte, kan ikke helt si meg enig i det... Ok, den er ikke stillegående som min Suzuki DF200 men jeg syns den er dyp i lyden og ganske behagelig, selv om db er høyere enn moderne 4-taktere.. 

Guest knerten67
Cissaman skrev 20 minutter siden:

Har ikke hatt denne selv, men kompisen min har hatt den i endel år så kjenner den litt. Mitt inntrykk er at det er en solid maskin uten særlig problemer, enkelt vedlikehold. Ser at flere skriver at det er bråkebøtte, kan ikke helt si meg enig i det... Ok, den er ikke stillegående som min Suzuki DF200 men jeg syns den er dyp i lyden og ganske behagelig, selv om db er høyere enn moderne 4-taktere.. 

Hei,båten er kommet hjem og er fornøyd så langt.Synes ikke den bråker så mye så folk vil ha de til,er meget fornøyd så langt.Men lurer sterkt på å gå opp til 200.

• 4 uker senere...
Guest knerten67
Mort1 skrev On ‎02‎.‎12‎.‎2018 at 18.48:

Noen av askeladden 605 er godkjent for 175 hk, bla min 2007 mod. Mener teerex har kjennskap til  en 605 med en godt trimmet verado, 230-240hk.

Jeg tror også at 200 hk vil fungere fint, vekt vil være samme som 150 hk. Min 605 går bedre i vannet med 150 hk 4-takt enn den gjorde med 115 hk optimax. Vektøkning på mitt  motorbytte er 36 kg.

De her vert morsomt å prøvd en med 200hk,vekten er ikke store forskjellen fra 150 til 200.Så den har ikke noe å si tror eg.

Guest knerten67
pipe skrev for 3 timer siden:

Mulig jeg har blitt gammel og vært med på for mye men hva som er så moromt med å øke farten på en Askeladden 605 i fra 40  knop til ca 45 at det forvarer ett motobytte skjønner jeg ikke.
Vi snakker om ca 10 km/t på toppfarten men klart det høres sikkert kulere ut over en øl å fortelle om båten med 200hk på hekken.

Har ikke noe med og ta seg ei øl dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...