Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Hm, prisnivået ditt ligger på ca 10x Biltema - jeg teller litt på knappene, undrer meg litt over om det er verd å betale 2000 kroner som "forsikring" for batterier for 3000 kroner.  Jeg har kommet frem til at jeg greier meg med et allminnelig skillerelé og en "override"-hovedstrømbryter for å koble batteriene i parallell ved spenninger under triggespenningene inntil videre.

En ting jeg ikke tenkte på er at standard reléer faktisk trekker noe strøm, legger man båten for anker over et par døgn ønsker jeg jo ikke at reléet skal spise strøm helt til batteriene er "tomme".  Sterling har "latching"-reléer (det er vel de "bistabile" på norsk?) hvor switching fra én tilstand til en annen krever litt energi, men opprettholdelse av en tilstand ikke krever energi.  Det må evt blitt et slikt relé dersom jeg skal gå videre med planene.

CVSR er strømbegrensende, det er vel sikkert interessant dersom man ikke ønsker overdimensjonerte kabler mellom batteribankene.

tobixen

tobixen

Hm, prisnivået ditt ligger på ca 10x Biltema - jeg teller litt på knappene, undrer meg litt over om det er verd å betale 2000 kroner som "forsikring" for batterier for 3000 kroner.  Jeg har kommet frem til at jeg greier meg med et allminnelig skillerelé og en "override"-hovedstrømbryter for å koble batteriene i parallell ved spenninger under triggespenningene inntil videre.

En ting jeg ikke tenkte på er at standard reléer faktisk trekker noe strøm, legger man båten for anker over et par døgn ønsker jeg jo ikke at reléet skal spise strøm helt til batteriene er "tomme".  Sterling har "latching"-reléer hvor switching fra én tilstand til en annen krever litt energi, men opprettholdelse av en tilstand ikke krever energi.  Det må evt blitt et slikt relé dersom jeg skal gå videre med planene.

• Create New...