
Krimart
Hulda skrev On 3.12.2018 at 21.45:Det kommer vel an på hva slags seiler og hvor du skal, hva du skal bruke den til?
Alle materialer har sine egenheter. Det er noe konstruktør og produsent bør ta hensyn til. Jernbåt korrekt konstruert og satt sammen, rust ikke noe problem. Samme med aluminium. Aluminium ruster ikke, det korroderer. Og materialet deler noen av korrosjonsformene til jern, men har en del i tillegg. Innen styrkeberegning legger man inn en faktor, en konstant oppkalt etter en eller annen figur i historien, husker ikke i farten. Men den tilsier at styrken i en 5 millimeter jernplate tilsvarer borti 15 millimeter aluminium. Det blir dyrt å produsere i aluminium. Materialet er dessuten anodisk overfor de fleste andre metaller på planeten, i tillegg en del mineraler. Oksidsjiktet til aluminium er meget diffusjonstett, men mekanisk svakt. Tettheten til oksidsjiktet gir korrosjonsegenskapene. Aluminium er lettere enn stål. Man kan sveise andre legeringer til stål, eksempelvis AISI-serien. Til aluminium kan man kun sveise aluminium.
Aluminium og stål er begge knallbra materialer. Som skrevet, alle materialer her sine egenheter som må hensyntas. Det ene er ikke 'bedre' enn det andre. Ser man på verdenstonnasjen, er det mer jern enn aluminium. Skal man ha en lett og hurtig båt, bruk karbonfiber.
Jepp, det er vel hva jeg gidder å skrive. Om man søker på baatplassen, mener jeg at identiske temaer har vært belyst en rekke ganger tidligere.
Beklager Hulda her var det mange unøyaktigheter;
Stål korroderer også. Rust er okysdert jern. Aluminium brukes i en rekke forskjellige legeringer med stort spenn i egenskaper. Noen har over 700 MPa bruddgrense, godt over vanlig konstruksjonsstål. Det som vanligvis brukes i båter f.eks. 6000 og 5000 legeringer ligger typisk på rundt 250-300 MPa ikke så langt unna konstruksjonsstål. https://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_tensile_strength i alle fall ikke 3X svakere som du indikerer. Det er nok ingen alu-båter for frititdsbruk som er sveiset i 15 mm. plater...
Men vel så viktig er at aluminium som regel er mer duktilt enn stål. Isteden for at det sprekker blir det en bulk. Derfor er gjerne aluminium f.eks. foretrukket i produkter som støtfangere på biler. At materialet er anodisk overfor de fleste andre metaller på planeten stemmer rett og slett ikke. Ja det ligger lenger ned på spenningsrekka enn f.eks. stål og kobber men høyere enn sink, magnesium og kadmium https://no.wikipedia.org/wiki/Spenningsrekke Hvilke mineraler sikter du til? det må i så fall være noe som er elektrisk ledende...
Oksydsjiktet til aluminium er meget sterkt, mye sterkere enn rust (jernoksyd) og om det skades blir det nytt oksydsjikt omtrent momentant. Angående sveising; forstår ikke helt hva du mener med "Man kan sveise andre legeringer til stål, eksempelvis AISI-serien. Til aluminium kan man kun sveise aluminium" men om sagt finnens det på lik linje med stål mange al- legeringer og flere av disse er sveisbare til hverandre. Det er dessuten mulig å sveise stål og aluminium om det gjøres riktig, f.eks. gjør Honda dette med såkalt "Friction Strir Welding" som er en type "solid state welding" på understellet til Honda Accord https://world.honda.com/automobile-technology/FSW/topic7/ - men dette er selvsagt langt unna lysbuseveising i kjellerboden.
Enig i at skal man ha en lett og hurtig båt, bruk karbonfiber, men skal man ha en ekspedisjonsbåt som f.eks. må tåle juling i isen i arktiske strøk kan aluminium være et bedre valg. Men lite slår vel GRP på pris da.