BØstrøm
Min far hadde også en anektote om Lissabonn. Jeg kjøpte båten jeg har nå i Lisboa, og det ble flere turer dit, fra første visning, til jeg tok båten derfra, ca ett år senere. Jeg likte byen, med de flislagte gatene, sin aquadukt, hengebro, og gamlebyen. Faren min kjente igjen byen, utifra hva jeg fortalte, og husket godt sitt første anløp der.
Han var der tidlig på 50 tallet, før hengebroen var på plass. Hengebroen har sin egen historie, og Salazar hadde ikke noe tro på arkitektens utkast. En blåkopi ble bygd i San Francisco, og broa ble beordret av Salazar alikevel. Må bare nevne at den har ihvertfall 4 kjørefelt, og 2 spors jernbane under veibanen. Det var ikke jernbane på noen av elvebreddene i Lisboa den gang.Nå er både veibanen, og jernbanen, heftig trafikkert.
Vel, båten ble lagt på motsatt side av elven/bukten i forhold til byen. Mener det var ett tankanlegg. Ved utskei på ettermiddagen, kom ett mindre fartøy og kjørte de av bestningen som ønsket, og kunne, over til hovedstaden i Portugal. Båten skulle gå tidlig dagen etter, men de hadde muligens dårlige kjentmenn de også. Mannskapet dukket ikke opp på morgenen, og faren min ble sendt iland, for å lete opp folket. Det var ett svare strev å samle dem, og de nærmest falt ombord i shuttlebåten. Vel fremme ved moderskipet, var det umulig å få dem til å entre via fallrepet. Til slutt ble kran og ett laste/lossenett løsningen. Besetningen ble heist ombord i nettet, og plassert i en haug på dekket. Noen støt i fløyta, og båten avgikk fra kai.