pipe
1 hour ago, MorganX said:Mercruiser 5.7 liter mpi v8 med ferskvannskjøling går som regel for den prisen. Det at den er ferskvannskjølt gjør at den har minimal slitasje i kjølekanalene. Om han hadde kostet på og skiftet rådene på den motoren han hadde til 20000 så ville han fortsatt hatt en forgasser motor.
Forskjellen på forbruket på en MPI og en forgasser motor er ikke stor som mange tror..
6-8% er tallene som går igjen.
MPI motorene har ett meget enkelt innsprøyting system som mangler både lamda og luftmasse måler så motorene er mappet til å gå med litt fet blanding.
Dette for å ikke skade motoren.
Så for meg er det ikke veldig viktig om motoren har forgasser eller ei men ja tar heller en MPI motor under samme forutsettninger.
Parameter som pris og tilstand på motor er vel så viktig.
Derfor tenkte jeg det var greit å lage motor av den han allerede hadde,
50 000 kr hadde antagelig holdt til ny short block eller eventuelt overhaling av den gamle blokka og overhaling av begge toppene med mere til hos ett motorverksted som feks Sarpsborg Motor.
Ett nytt innsug og en ny forgasser ville det antagelig også vært rom for i budsjettet.
Ville her kjøpt Edelblock forgasser og innsug så får man med minst 30 hk på kjøpet og lavere drivstofforbruk enn standard forgasser under vanlig kjøring.
Da mener jeg at total pakken blir bedre enn å kjøpe enn en brukt MPI motor i fra 2007.