Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Min båt hade ett liknande system när jag köpte den och jag tyckte

 

  • ·         att  den gröna C-warm varmvattenberedaren hade dålig förmåga att leverera varmvatten tillräckligt länge,
  • ·         att defrostern var svag och
  • ·         att varmvattenberedaren som stod främst i motorrummet var olyckligt placerad med tanke på åtkomst till motorerna.

Så jag skaffade en ISOTERM 40 liters orange varmvattenberedare och  lyckades få den på plats under ’pilsnerfacket’ bakom galley.  På så sätt fick jag bort varmvattenberedaren från motorrummet och bättre åtkomst vid service mm genom att utnyttja ett helt oanvänt utrymme ombord. Jag ycker att denna beredare levererar mer varmvatten än den tidigare.

 

image.jpeg.25003c918c5f0473150afaa5581712ee.jpeg

Sedan kopplade jag kylvattenslingan från SB motor genom den nya varmvattenberedaren och vidare i serie genom varmluftsaggregatet som ger varmluft till defrosteraggregatet. Jag behöll den befintliga Johnson cirkulationspumpen och kopplade den så att den aktiveras när jag slår på defrosterfläkten.

Slutligen så monterade jag ett nytt varmluftsaggregat Sirocco Sahara på BB sida bakom galley som värms med kylvattten från BB motor och som ger varmluft under BB soffa i salong plus i trappsteget fram mot förkabinen.

image.jpeg.ee207979aaa9e2f63d892641a3ea2776.jpeg

image.jpeg.2fe656e768105483f1e0bbe412976a12.jpeg

 

Mina erfarenheter är följande. Defrosterverkan är fortsatt svag men den seriekopplade varmvattenberedaren blir varm även när man inte använder defroster och således cirkulationspumpen ej är aktiv.

Värmeaggregatet bakom galley har ingen elektrisk cirkulationspump men fungerar mycket bra och ger riklig värme i salong och förkabin vid motorgång.

Även defrostern användes för att ge /gratis/ värmetillskott vid kallt väder men bidraget verkar inte så stort dvs betydligt mindre än varmluftsaggregatet på BB motor.

Inga värmeslangar varken varmvatten eller varmluft är isolerade.

När det gäller kylvatteninkopplingen så är defrosteraggregatet på SB sida och värmeaggregatet på BB sida kopplade på liknande sätt på respektve motor och som slutsats av detta kan man kanske misstänka att det från Princess monterade varmluftsaggregaet som förser defroster med varmluft kanske inte är så bra på att utnyttja värmen i kylvattnet? Eventuellt kommer jag vid tillfälle att ersätta befintligt aggregat till defroster med ett Sirocco Sahara aggregat.

 

 

image.jpeg

ebonita

ebonita

Min båt hade ett liknande system när jag köpte den och jag tyckte

 

  • ·         att  den gröna C-warm varmvattenberedaren hade dålig förmåga att leverera varmvatten tillräckligt länge,
  • ·         att defrostern var svag och
  • ·         att varmvattenberedaren som stod främst i motorrummet var olyckligt placerad med tanke på åtkomst till motorerna.

Så jag skaffade en ISOTERM 40 liters orange varmvattenberedare och  lyckades få den på plats under ’pilsnerfacket’ bakom galley.  På så sätt fick jag bort varmvattenberedaren från motorrummet och bättre åtkomst vid service mm genom att utnyttja ett helt oanvänt utrymme ombord. Jag ycker att denna beredare levererar mer varmvatten än den tidigare.

 

image.jpeg.25003c918c5f0473150afaa5581712ee.jpeg

Sedan kopplade jag kylvattenslingan från SB motor genom den nya varmvattenberedaren och vidare i serie genom varmluftsaggregatet som ger varmluft till defrosteraggregatet. Jag behöll den befintliga Johnson cirkulationspumpen och kopplade den så att den aktiveras när jag slår på defrosterfläkten.

Slutligen så monterade jag ett nytt varmluftsaggregat Sirocco Sahara på BB sida bakom galley som värms med kylvattten från BB motor och som ger varmluft under BB soffa i salong plus i trappsteget fram mot förkabinen.

image.jpeg.ee207979aaa9e2f63d892641a3ea2776.jpeg

image.jpeg.2fe656e768105483f1e0bbe412976a12.jpeg

 

Mina erfarenheter är följande. Defrosterverkan är fortsatt svag men den seriekopplade varmvattenberedaren blir varm även när man inte använder defroster och således cirkulationspumpen ej är aktiv.

Värmeaggregatet bakom galley har ingen elektrisk cirkulationspump men fungerar mycket bra och ger riklig värme i salong och förkabin vid motorgång.

Även defrostern användes för att ge /gratis/ värmetillskott vid kallt väder men bidraget verkar inte så stort dvs betydligt mindre än varmluftsaggregatet på BB motor.

Inga värmeslangar varken varmvatten eller varmluft är isolerade.

När det gäller kylvatteninkopplingen så är defrosteraggregatet på SB sida och värmeaggregatet på BB sida kopplade på liknande sätt på respektve motor och som slutsats av detta kan man kanske misstänka att det från Princess monterade varmluftsaggregaet som förser defroster med varmluft kanske inte är så bra på att utnyttja värmen i kylvattnet? Eventuellt kommer jag vid tillfälle att ersätta befintligt aggregat till defroster med ett Sirocco Sahara aggregat.

 

image.jpeg

ebonita

ebonita

Min båt hade ett liknande system när jag köpte den och jag tyckte

  • ·         att  den gröna C-warm varmvattenberedaren hade dålig förmåga att leverera varmvatten tillräckligt länge,

  • ·         att defrostern var svag och

  • ·         att varmvattenberedaren som stod främst i motorrummet var olyckligt placerad med tanke på åtkomst till motorerna.

Så jag skaffade en ISOTERM 40 liters orange varmvattenberedare och  lyckades få den på plats under ’pilsnerfacket’ bakom galley.  På så sätt fick jag bort varmvattenberedaren från motorrummet och bättre åtkomst vid service mm genom att utnyttja ett helt oanvänt utrymme ombord. Jag ycker att denna beredare levererar mer varmvatten än den tidigare.

 

image.jpeg.25003c918c5f0473150afaa5581712ee.jpeg

Sedan kopplade jag kylvattenslingan från SB motor genom den nya varmvattenberedaren och vidare i serie genom varmluftsaggregatet som ger varmluft till defrosteraggregatet. Jag behöll den befintliga Johnson cirkulationspumpen och kopplade den så att den aktiveras när jag slår på defrosterfläkten.

Slutligen så monterade jag ett nytt varmluftsaggregat Sirocco Sahara på BB sida bakom galley som värms med kylvattten från BB motor och som ger varmluft under BB soffa i salong plus i trappsteget fram mot förkabinen.

image.jpeg.ee207979aaa9e2f63d892641a3ea2776.jpeg

image.jpeg.2fe656e768105483f1e0bbe412976a12.jpeg

 

Mina erfarenheter är följande. Defrosterverkan är fortsatt svag men den seriekopplade varmvattenberedaren blir varm även när man inte använder defroster och således cirkulationspumpen ej är aktiv.

Värmeaggregatet bakom galley har ingen elektrisk cirkulationspump men fungerar mycket bra och ger riklig värme i salong och förkabin vid motorgång.

Även defrostern användes för att ge /gratis/ värmetillskott vid kallt väder men bidraget verkar inte så stort dvs betydligt mindre än varmluftsaggregatet på BB motor.

Inga värmeslangar varken varmvatten eller varmluft är isolerade.

När det gäller kylvatteninkopplingen så är defrosteraggregatet på SB sida och värmeaggregatet på BB sida kopplade på liknande sätt på respektve motor och som slutsats av detta kan man kanske misstänka att det från Princess monterade varmluftsaggregaet som förser defroster med varmluft kanske inte är så bra på att utnyttja värmen i kylvattnet? Eventuellt kommer jag vid tillfälle att ersätta befintligt aggregat till defroster med ett Sirocco Sahara aggregat.

image.jpeg



×
×
  • Create New...