Jump to content

Koble motordata til Garmin 72sv?

Guest knerten67

Recommended Posts

Guest knerten67
John_Kr skrev 4 minutter siden:

ja, har hatt 721XS og 922XS, nesten lik, bruker kabel fra motor til Garmin via NMEA 2000

Redigert innlegg:

Beklager, jeg leste dette som 722, det er vel kanskje 72 du spør etter, der har jeg ikke erfaring, beklager mitt innlegg.

Takker for svar uansett,ja de er 72 eg mener på.

Jeg aner ikke hvordan verken motoren eller plotter er, men generelt sett så må du ha en utgang på motoren for det. Det kan kalles forskjellig, feks nmea, nmea2000, nmea2k, databuss osv. I tillegg så må du ha en kabel som passer på. På plotteren er du nødt til å ha nmea2000 inngang, men det har den etter det jeg klarte å lese meg til. 

Leste litt om motoren og det ser ut til at det kan gå om den er ny nok, men du er nødt til å ha en nmea gateway. Den koster ca 3500 på Ebay. Men ser at Ravns garage har en del til mercury. Kan skje greit å høre med dem. 

Men nå skal det sies at jeg kan verken mercury eller garmin så dette var noe jeg leste på nettet. 

Guest knerten67
Kjellg skrev 2 minutter siden:

Jeg aner ikke hvordan verken motoren eller plotter er, men generelt sett så må du ha en utgang på motoren for det. Det kan kalles forskjellig, feks nmea, nmea2000, nmea2k, databuss osv. I tillegg så må du ha en kabel som passer på. På plotteren er du nødt til å ha nmea2000 inngang, men det har den etter det jeg klarte å lese meg til. 

Leste litt om motoren og det ser ut til at det kan gå om den er ny nok, men du er nødt til å ha en nmea gateway. Den koster ca 3500 på Ebay. Men ser at Ravns garage har en del til mercury. Kan skje greit å høre med dem. 

Men nå skal det sies at jeg kan verken mercury eller garmin så dette var noe jeg leste på nettet. 

takk for svaret,eg har kabel fra motor og frem,eg mangler bare melomstyket der

Jeg har et lignende spørsmål , ganske likt som trådstarter , så spør like gjerne her istedet for å opprette en ny tråd. Jeg har en Yamaha 130hk 2016 modell , og i forbindelse med div oppgraderinger ønsker jeg å ta bort Yamaha instrumentene og få motordata opp på kartplotter. Plotteren jeg har tiltenkt dette på er en Garmin ecomap chirp 72cv , kjøpt ny nettopp og har nmea 2000 inngang. Fra motoren og frem under konsoll ligger det allerede en bus inn på en hub ( nmea 2000 ? ).  Jeg mente jeg kun trengte en kabel fra plotter inn på denne hub , en såkalt Yamaha interface kabel. Mener selv det skal gå med en kabel fra Garmin kalt " Yamaha Engine Bus til J1939- adapterkabel.

Sendte email til Garmin support bare for sikkerhets skyld og svaret derfra er at jeg må bygge et nmea 2000 nettverk , stemmer virkelig dette ?  

Skulle tro at du har nmea 2000 allerede? Du har en "bro/hub" i motoren , og en tilsvarende under konsollen? Da er det vel ikke store operasjonen å få koblet til plotteren - selv om Yamaha tar seg betalt for kablingen... Kanskje har du noen bilder også?

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

krabbelars skrev 12 minutter siden:

Skulle tro at du har nmea 2000 allerede? Du har en "bro/hub" i motoren , og en tilsvarende under konsollen? Da er det vel ikke store operasjonen å få koblet til plotteren - selv om Yamaha tar seg betalt for kablingen... Kanskje har du noen bilder også?

Det stemmer , en bro / hub under konsoll fra motoren. Og mener også jeg har nmea 2000 allerede og trenger kun interface kabelen mellom plotter og hub , men Garmin mente noe annet. Feil svar fra Garmin eller , er det jeg noe jeg har misset ?

NMEA2000 data fra en Mercury Optimax 75

Heter en tråd her i forumet om emnet , men du må snakke med Mercury forhandler om dette.

Selv har jeg kun litt greie på Yamaha og interfacene der , og din motor er kanskje litt eldre dato også?

Uansett , har du digitale instrumenter allerede - så er det enklere muligheter enn om du hadde kun analoge...

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

krabbelars skrev for 3 timer siden:

Heter en tråd her i forumet om emnet , men du må snakke med Mercury forhandler om dette.

Selv har jeg kun litt greie på Yamaha og interfacene der , og din motor er kanskje litt eldre dato også?

Uansett , har du digitale instrumenter allerede - så er det enklere muligheter enn om du hadde kun analoge...

Jeg som har 2016 Yamaha og nyere Garmin kartplotter , hva trenger jeg ? Ligger som sagt allerede en Yamaha hub under konsoll

Guest knerten67
krabbelars skrev for 7 timer siden:

De sto en navman i tidligere,men eg kjøpte en garmin 72 og da passet ikke kontakten fra hub til ploter.

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/621352-success-yamaha-outboard-direct-garmin-nmea-2000-data-via-lowrance-ep-20-cable-16.html

Prøv å lese litt nedover i denne tråden fra "The Hull Truth". Du skal se opplegget forklart. Ser ut som om en bruker med  et Yamaha - NMEA2000 - Garmin nettverk har brukt Lowrance kabler til Garmin plotteren. 

Må si jeg syns det er lite info ute om nettopp motordata oppsett for kombinasjonen: Yamaha - NMEA2000 - Garmin , der er Lowrance mye bedre på å informere og antageligvis en langt mer vanlig kombinasjon. 

Har selv båt på vestlandet (bor i Oslo) og trenger å se oppsettet i konsollen for å hjelpe mer - du kunne sikkert selv trenge ta noen blder for å henvise til. Du bør kontakte en kyndig og "nymotens" Yamaha-mekaniker som forstår seg på oppsett av disse nettverkene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...