Timmeeh Startet 7.Desember.2018 Del på Facebook Startet 7.Desember.2018 Hei. Noen som kan gi meg fordeler med garnspill med hjelpemann kontra garnhaler? Har en liten sjark med kraftblokk og ønsker meg automatisk innhaling av bruk. En fordel jeg ser er hvis jeg har hjelpemann på svingbar søyle kan jeg svinge den bakover og la den kveile alt tau bak i bingen, feks ved teinefiske. Og svinge den fram når jeg skal dra inn garn. Mens en haler vil kun kveile det nedfor haleren. Men igjen så tar den mindre plass. Spillet har kanskje lavere tyngdepunkt og vil belaste lavere enn en haler? Spillet tar mer plass, og siden jeg har dør til styrhuset på stb side vil den måtte stå 30-40cm lenger bak enn en garnhaler. Men ser man kan få både et lite spill med rekkerull og hjelpemann brukt til ca 10 000, mens en hbh01 / hph02 haler er 20-30k brukt. Noen erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Desember.2018 Del på Facebook Svart 7.Desember.2018 Jeg hadde uten tvil valgt haler fremfor spill. Sparer utrolig mye plass, spesielt når du slipper etterhaleren. Hbh1 høres forøvrig for spinkelt ut, skaff størst mulig haler. Men du skriver ikke hvilken båt du skal ha det på. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 7.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2018 Ja det er en ombygd notlettbåt på 21/22 fot. Noen hevder det er en sandvik, noen hevder det er en malo. En piccolohaler hadde vært fint, men den er jo 65kg. Høyt på rekken. Kom over en til 30 000 her, da var den brukt. Blir for dyrt... mulig en hbh01 blir litt svak når en drar krepselenker på 150m.. men til garn og line skulle det holde. Men såklart, hvis jeg monterer en 65 kg haler hvor jeg idag har en blokk på 15kg, er det jo bare å kompansere med ballast på babord side... må riktignok inn med en del men. de fleste større sjarker går for haler ser jeg, men likevel er det enkelte som bygger nye båter med spill. Hvilke fordeler gir det? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Desember.2018 Del på Facebook Svart 7.Desember.2018 Hvis du har Hydma blokk finnes det div ekstrautstyr du kan montere på. Teinehaler, linetrekker og momentrull f.eks. https://www.hydema.no/media/1515/kb03-hydema.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 7.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2018 Er dessverre en ET kraftblokk, med lineskive innerst mot vangen. Har laget meg et presshjul, og det fungerer sånn tålig greit. Men den kveiler ikke selv, så må evt snu den og montere en arm ut. Blir mye jallagreier her. Brukt kb02/03 blokk har jo også vært et alternativ. Med skikkelig presshjul, kniv og alt. Men det blir fort 7-10k det også. Og da haler den ikke garn automatisk. Blir en vurderingssak dette. Det positive er at pumpa jeg har vil fungere på de fleste blokker/hobbyhalere, og sikkert små garnspill. Så det er lite jobb å skifte om det dukker opp et røverkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 7.Desember.2018 Del på Facebook Svart 7.Desember.2018 Anbefaler deg å følge en kjøp og salg gruppe på Facebook. Vesentlig bedre priser og folk annonserer sjeldent mer enn ting faktisk er verdt. Årgang spiller liten rolle også igrunn, så lenge gummien er god varer de evig. Eventuelt er ny motor en 3-4000 også. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 7.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2018 Følger med på yrkesfiske grupper. Skal sjekke om det er noen jeg ikke har fått med meg :) Man må være frampå, og klar med både penger og henger. For gode kjøp forsvinner fort. Og et man riktig heldig ender man opp i en budrunde, det er et rent helv***. Hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Fanzori Svart 29.November.2022 Del på Facebook Svart 29.November.2022 Timmeeh skrev On 7.12.2018 at 19.02: Er dessverre en ET kraftblokk, med lineskive innerst mot vangen. Har laget meg et presshjul, og det fungerer sånn tålig greit. Men den kveiler ikke selv, så må evt snu den og montere en arm ut. Blir mye jallagreier her. Brukt kb02/03 blokk har jo også vært et alternativ. Med skikkelig presshjul, kniv og alt. Men det blir fort 7-10k det også. Og da haler den ikke garn automatisk. Blir en vurderingssak dette. Det positive er at pumpa jeg har vil fungere på de fleste blokker/hobbyhalere, og sikkert små garnspill. Så det er lite jobb å skifte om det dukker opp et røverkjøp. Det var akkurat det jeg gjorde, med et kupp, men alt ordnet seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.